ترجیح معیار ادب بر معیار حسب و نسب(سلوک عارفانه)
شخص با ادب، هر چند ادبش کم باشد، نسبت به شخص دیگری که حسب و نسب بسیار خوبی دارد، اما بیادب است، ترجیح دارد، چون ادب حتی اگر کم هم باشد از شرافت حسب و نسبی بهتر است. لذا علی(ع) فرمود: «قلیل الادب خیر من کثیر النسب» (تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 248) پیوندهای واقعی شریف، آنگاه برای انسان ارزش آفرین است که در کنارش ادب باشد، و الا ارزشآفرین نیست. حتی روابط معنوی انسانها نیز آنگاه دارای قیمت و ارزش میشود که در کنارش ادب باشد و الا فایدهای ندارد. (1)
____________
1- ادب الهی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی(ره)، کتاب یکم، ص 44