kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز:

صادرات گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شد

 
 
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات گاز ایران به ترکیه که هفته قبل برای انجام تعمیرات دوره‌ای به مدت هشت روز متوقف شده بود دیروز از سرگرفته شد.
به گزارش شانا، محمدرضا جولایی درباره وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه اظهار داشت: صادرات گاز ایران به ترکیه از روز دوشنبه هفته گذشته (۱۰ مهرماه) برای انجام تعمیرات دوره‌ای از سوی هر دو کشور و با توافق پیشین برای مدت هشت روز متوقف شده بود که پس از تکمیل این تعمیرات و در مدت زمان اعلام‌شده، دیروز (دوشنبه، ۱۸ مهرماه) از ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه صبح از سرگرفته شد.
گفتنی است، این اقدام به دلیل انجام کارهای بازرسی و نگهداری بر روی خط لوله انتقال گاز ایران- ترکیه طی روزهای دوم تا نهم اکتبر ۲۰۲۲ که از قبل برنامه‌ریزی شده بود و امکان دریافت گاز از نقطه ورودی گوربولاک به شبکه انتقال گاز ترکیه در این مدت وجود نداشت.
البته هر دو طرف تاکید کردند که در جریان عملیات تعمیر و نگهداری این خط لوله هیچ مشکلی در زمینه تراز عرضه و تقاضای گاز ترکیه ایجاد نمی‌شود. ترکیه برای تامین گاز مورد نیاز خود به ایران، آذربایجان و روسیه وابسته است و این در حالی است که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جهان از جمله نفت و گاز بر قیمت سوخت در ترکیه اثرگذار بوده است. 
همچنین به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، محمدرضا جولایی؛ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در جریان سفر گروهی از کارشناسان وزارت برق عراق به ایران، از افزایش صادرات گاز به این کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: رابطه ما با عراق، رابطه‌ای راهبردی است.
وی ادامه داد: به صورت سالانه و فصلی، نشست‌هایی با مسئولان وزارت برق عراق حول محور قرارداد صادرات گاز به این کشور، انجام می‌شود و در این نشست نیز مباحث فنی و عملیاتی این فرآیند مطرح شد.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: با توجه به مقدار مصرف گاز در شش ماه گذشته و مقدار گاز طبیعی مورد نیاز در شش ماه پیش رو، بررسی‌های فنی و عملیاتی لازم انجام شد تا برای آن مشکلی نداشته باشیم و صادرات گاز طبق توافق انجام‌شده با طرف‌های عراقی، انجام شود. صادرات گاز ایران به کشور ترکیه پس از تکمیل تعمیرات توافق ‌شده از سر گرفته شد.