kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد

عبور روزانه ۱۰۰۰ پرواز خارجی از فضای ایران 

 
 
 
 
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه روزانه یک‌هزار پرواز خارجی از فضای کشور عبور می‌کند، افزود: ‌اتحادیه اروپا طی نامه‌ای رسمی فضای ایران را امن اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمد محمدی بخش دیروز در نشست خبری در محل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: روزانه یکهزار پرواز عبوری از فضای کشور عبور می‌کند. ‌اتحادیه اروپا طی نامه‌ای رسمی فضای ایران را امن اعلام کرده است. همچنین طی پیشنهادی که به ستاد کل نیروهای مسلح داده‌ایم و آنها نیز موافقت کردند به زودی تعداد مسیرهای هوایی کشور افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه بدهی سنواتی به ایکائو تا سال‌ گذشته داشتیم، افزود: چندین سال حق عضویت ما پرداخت نشده بود اما پرداخت کردیم و امروز بدهی سنواتی نداریم و حق اجاره دفتر را هم پرداخت کرده‌ایم. رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافری و 12 و 17 نفره ایر‌تاکسی در داخل کشور اظهار داشت: در تولید هواپیما دولت سیاستی بنا گذاشته است و سه وزارتخانه راه و شهر‌سازی، صمت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کنسرسیومی سه‌جانبه تشکیل دادند تا طراحی تولید و ساخت هواپیمای ایرانی شکل بگیرد. تسهیلات تامین منابع مالی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان بر عهده وزارت صمت و کارخانه تولید بر عهده وزارت دفاع است. محمدی‌بخش افزود: تلاش می‌کنیم به کارکرد هواپیماهای کوچک و ایر‌تا‌کسی در اقتصاد هوانوردی به عنوان یک هدف زودبازده توجه کنیم. در حوزه ایرتاکسی راه برون‌رفت از مشکلات این بخش همین هوانوردی منطقه‌ای است که در آینده نزدیک موضوع نهایی می‌شود.
او ادامه داد: در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت است مواردی در دستور کار قرار داده‌ایم. مهم‌ترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیما‌سازی به بقیه بخش‌ها تعمیم یابد. رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: ما ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که باید از طریق ساخت داخل و واردات هواپیمای نو و کارکرده تامین کنیم. ما در ابتدای دولت 89 فروند هواپیما تحویل گرفتیم اما ناوگان فعال هوایی ما امروز 175 فروند هواپیمای باری، مسافری و بیزینس جت است.  محمدی بخش افزود: امروز عمده نقص و کمبود ما در صنعت در حوزه تامین هواپیماست در این راستا این کنسرسیوم سه جانبه این سه وزارتخانه تشکیل شد و پیش‌بینی می‌کنم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی مسافری شود. او درباره افزایش پروازها به کشورهای همسایه و منطقه گفت: پروازهای ما به باکو، ایروان،  تاشکند، سمرقند، مسکو، عشق‌آباد و سن پترزبورگ در اجلاس اخیرمان مورد گفت‌وگو و توجه جدی قرار گرفت و نقطه اتصال همه این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در حوزه بار و مسافر هوایی همچنین در موضوع اقتصاد صنعت افزایش ظرفیت داشته باشیم و این طبق اهداف اجلاس اکو و اجلاس شانگهای است.
تشدید تحریم‌های هوایی از سوی آمریکا و اروپا
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت ترخیص قطعات هواپیما از گمرک گفت: با مسئولیت‌پذیری گمرک جمهوری اسلامی ایران فعلا ترخیص قطعات هواپیما در حال انجام است. در این باره مشکل آئین‌نامه‌ای داشتیم که تا دو هفته آینده و با ابلاغ دولت این مشکل رفع خواهد شد. محمدی بخش با تایید ادعای تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، ادامه داد: ما به سطحی از تخصص در تعمیرات هواپیما رسیده‌ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه قطعات هواپیماهای غربی ایرباس و بویینگ بعضی از کشورهای منطقه را در ایران تعمیر می‌کنیم.
او افزود: در همین راستا بود که در چند روز اخیر آمریکایی‌ها سه فروند بوئینگ ۷۴۷ ما را تحریم کردند. چون ظرفیت امروز ما را شناخته‌اند. البته اینکه در تعمیرات توانمند هستیم به معنای تامین همه نیازها در حوزه تعمیر و نگهداری نیست. رئیس‌ سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب ادعای مطرح شده درخصوص تیراندازی به هواپیمای مسافری گفت: درباره ادعای تیراندازی به هواپیما هم گزارش تأیید شده نداریم. به عنوان رئیس ‌کمیته امنیت هوایی کشوری اعلام می‌کنیم اگر ادعایی هم در این رابطه هست آن را بررسی خواهیم کرد. محمدی بخش درباره تحریم‌های صنعت هوایی کشور تصریح کرد: تحریم‌های صنعت هوایی همچنان وجود دارد و بعضا تشدید می‌شود اما استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها، ما را نسبت به تحریم‌ها بسیار مقاوم کرده است. اروپا نه تنها هیچ اقدام اثربخشی در حوزه تحریم‌ها انجام نداده، بلکه به شدت آن اضافه کرده است. وی با بیان اینکه آمریکا نه‌تنها اقدام مثبتی برای رفع تحریم‌ها انجام نداد، بلکه در ماه‌های اخیر تحریم جدید و محدودیت در سوخت‌رسانی را اضافه کرده است، افزود: در حوزه آموزشی و ارسال قطعات نیز هنوز با تحریم صنعت هوایی دست به‌گریبانیم که شکایت آن را به ایکائو داشتیم و به آنها گفتیم در حالی از ما بالاترین استانداردهای صنعت را می‌خواهید، که به‌دلیل تحریم اجازه ورود قطعات و تجهیزات هوانوردی را به ما نمی‌دهید.