kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

راهپیمایی میلیونی در یمن همزمان با آغاز هفته وحدت

 
 
سرويس خارجي-
يمني‌ها روز شنبه با آمدن به ميادين اصلي شهرهاي اين كشور، بزرگ‌ترين جشن تاريخي خود را به مناسبت ميلاد پيامبر اسلام(ص) آغاز كردند.
از ظهر شنبه تعدادي زيادي از شهروندان يمني برای شرکت در جشن میلاد پیامبر(ص) در ميادين اصلي شهرها تجمع كردند. المسيره جشن ميلاد پيامبر اسلام(ص) در يمن را بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ یمن توصيف مي كند كه هر سال برگزار مي شود و در اين ارتباط گفت: مراسم‌هايي که از ظهر روز شنبه ۱۲ ربیع الاول آغاز شده، در میدان‌های اصلي شهر صنعا و ديگر شهرهاي يمن برگزار خواهد شد.
تصاوير منتشر شده از اين مراسم‌ها، زائران را با پرچم‌های سبز و سفید و بنرهایی با عبارت‌هاي سرشار از عشق و وفاداری به خاتم الانبياء نشان مي دهد. «عبدالملک بدرالدین حوثی»، رهبر انصارالله يمن نيز در مراسم بزرگ جشن ميلاد پيامبر(ص) در صنعا به سخنرانی پرداخت و در اولين روز جشن‌هاي میلاد پیامبر اکرم(ص) تاكيد كرد كه حضور گسترده مردم در اين جشن‌ها پیامی هشدار دهنده به دشمنان رسول‌الله است و نشان مي دهد که این امت پیوند خود را با پیامبر اعظم تقویت كرده‌اند.
گفته شده اين جشن‌ها در 14 استان يمن كه خارج از اشغال ائتلاف متجاوز سعودي است، برگزار خواهد شد و اين استان‌ها برای پذیرایی از میلیون‌ها نفر آماده هستند.
براي حمله به عربستان هيچ خط قرمزي نداريم
از سوي ديگر، براي چندمين بار متوالي طي يك هفته گذشته، دولت صنعا اعلام كرد كه براي پاسخ به متجاوزان سعودي و اماراتي در آمادگي كامل به سر مي برد. از روز يكشنبه گذشته كه آتش بس در يمن به پايان رسيد، مقامات مختلف نظامي و سياسي يمن از جمله سخنگوي ارتش و مقامات انصارالله اعلام كرده‌اند كه پس از آتش بس اهداف متعلق به عربستان سعودي و امارات حتي در داخل خاك اين كشورها را هدف قرار خواهند داد. روز شنبه نيز ششمين هشدار درباره حمله به كشورهاي متجاوز را سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا اعلام كرد و گفت: نیرو‌های یمنی در حمله به اهداف حساس تردید نخواهند کرد.العاطفی افزود: دست نیروی بازدارنده راهبردی یمن به مناطقي بسیار فراتر از عربستان و امارات هم می‌رسد. هیچ خط قرمزی وجود ندارد و هیچ مانعی از رسیدن موشک‌ها و پهپاد‌های ما جلوگیری نخواهد کرد.
يمن روزهاي حساسي را سپري مي‌كند و پس از پايان آتش‌بس به نظر مي رسد كه دولت صنعا خود را آماده رويارويي تمام عيار و پاسخ تعيين كننده به سعودي‌ها و اماراتي‌ها كرده است. طي شش ماه گذشته كه آتش بس در يمن برقرار بود، نيروهاي متجاوز سعودي و اماراتي به اين آتش‌بس پاي‌بند نبودند و بارها خبرهاي مرتبط با حملات هوايي و حتي مصادره كشتي‌هاي سوخت رساني به يمن كه برخلاف بندهاي آتش بس بود، اعلام مي‌شد. منابع عربي از جمله المسيره به نقل از مقامات سياسي دولت صنعا گفته‌اند كه تعداد نفتكش‌هاي توقيف شده كه به صورت غيرقانوني از سوي ائتلاف سعودي همزمان با آتش بس مصادره شد، بيش از 20 فروند است و در اين مدت نيروهاي متجاوز براي پروازهاي بشردوستانه از صنعا نيز بارها و بارها كارشكني و محدوديت ايجاد كردند.
همين نقض مكرر آتش بس از سوي متجاوزان باعث شد تا يمني‌ها به اين نتيجه برسند كه تمديد آتش بس سازمان ملل براي آنها دستاورد و نتيجه‌اي دربر نخواهد داشت و اكنون يك هفته پس از پايان آتش بس، نيروهاي يمني با هشدارهاي مكرر خود، آمادگي‌شان را براي يك پاسخ نظامي تعيين كننده به متجاوزان اعلام كرده‌اند، تا آنجا كه وزير دفاع دولت نجات ملي يمن با رد هرگونه خط قرمزي در مقابله با متجاوزان بر استفاده از موشك‌ها و پهپادها در پاسخ به نيروهاي سعودي و اماراتي تاكيد كرده است. پاسخي كه به اعتقاد برخي كارشناسان، اگر تاسيسات نفتي عربستان را هدف قرار دهد، حتي به بي ثباتي بيشتر بازار انرژي جهاني منجر خواهد شد و اين بي ثباتي در بازار انرژي بدترين سناريوي پيش رو براي غربي‌ها به عنوان نزديك‌ترين متحدان عربستان سعودي و امارات است. كشورهاي غربي كه طي چند ماه گذشته بدليل جنگ اوكراين دچار بحران تامين منابع انرژي بوده‌اند، اكنون به هيچ عنوان انتظار آن را ندارند كه پاسخ موشكي ارتش يمن به تاسيسات نفتي عربستان، بازار نفت و انرژي را براي آنها از آنچه امروز هست، بدتر و متزلزل‌تر كند. لذا ترديدي نيست كه پاسخ موشكي ارتش يمن وضعيت را نه فقط براي عربستان، بلكه براي متحدان غربي رياض هم دشوارتر خواهد كرد.