kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۷۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱
گزارش خبری کیهان

 اعدام تدریجی اسرا در زندان‌های اسرائیل

وضعيت بهداشتي و ضدانساني چند هزار اسير فلسطيني كه در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند تا بدان حد آشفته و نگران كننده شده كه گويا اين اسيران با مرگ تدريجي یا به قول سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین «اعدام تدریجی» در زندان‌ها مواجه‌اند.
 
 
 
 
 سرويس خارجي-
 
شهروندان فلسطيني كه از سوي نظاميان صهيونيست بازداشت مي شوند، با معزلي ضدانساني به نام «بازداشت اداري» رو‌به‌رو هستند. در «بازداشت اداری»، رژیم اسرائیل بدون اتهام و محاکمه، فلسطینی‌ها را برای مدتی نامحدود راهی زندان می‌کند و اين مدت نامحدود هر شش ماه تمديد مي شود. اين حبس نامعلوم مي‌تواند از چند ماه و گاه تا چند سال ادامه داشته باشد و در اين مدت اسير فلسطيني در يك بي خبري از وضعيت خود به سر مي برد. البته تاريخچه بازداشت اداري در فلسطين به زمان اشغال توسط انگليسي‌ها باز مي گردد و در واقع نظاميان صهيونيست اين نوع شكنجه را از پدرخواندگان خود در لندن به ارث برده‌اند. با وجود آن كه بازداشت اداري در حقوق بين‌الملل ممنوع و مصداق شكنجه عنوان شده، اما 
تل‌آويو از زمان اشغال کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی در سال 1967 همواره اين نوع شكنجه را عليه اسراي فلسطيني به كار مي برد و هزاران زنداني فلسطيني را به صورت بلاتكليف و در وضعيت نامعلوم در حبس نگه داشته است. باشگاه اسرای فلسطینی نيز در شهريورماه امسال از صدور بیش از ۱۳۶۰ حکم بازداشت اداری توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در سال جاری خبر داد و گفت: رژیم اسرائیل تلاش دارد تا با بازداشت اداري روحيه زندانيان و اسراي فلسطين را در هم شكند. همچنين در حال حاضر، حدود ۴ هزار و ۵۰۰ اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس هستند که در میان آنها ۱۳۱ اسیر زن و ۱۷۵ کودک وجود دارد و بیش از ۷۰۰ نفر از آنها به صورت بازداشت موقت در زندان هستند.
اعدام تدريجي
اعتصاب غذاي اسراي فلسطيني در زندان‌هاي ر‍ژيم صهيونيستي نوعي اعدام تدريجي براي آنها نيز به شمار مي‌رود. در حالي كه صهيونيست‌ها براي مقابله با آبروريزي جهاني در تلاش براي پايان دادن به اعتصاب غذاي اسرا هستند، اما در واقع آنها چندان هم نگران ادامه اين اعتصاب غذاها نيستند و اين شرايط را به عنوان سياستي براي حذف تدريجي اسراي فلسطيني در نظر مي‌گيرند. سال گذشته «جمیل التمیمی» اسیر ۶۳ ساله فلسطینی در زندان «نیتسان» رژيم صهيونيستي در شرایطی نامعلوم جان باخت و مقامات تل‌آويو جان باختن اين اسير فلسطيني را با مرگ طبيعي عنوان كردند، اما ديگر اسرا گفتند كه التميمي به تازگي اعتصاب غذاي خود را شروع كرده بود. علاوه‌بر اين وضعيت زندان‌هاي اسرائيل تا بدان حد نامساعد است كه وضعيت جسماني و سلامتي بيشتر اسراي فلسطيني در اين زندان‌ها با تهديدات جدي رو‌به‌روست. ماه گذشته کمیته امور اسرا در گزارشی زندان‌های اراضی اشغالی را متعفن و فاقد کوچک‌ترین نکات بهداشتی توصيف كرد. طبق این گزارش سلول‌های زندان «دامون»حتی دستگاه تهویه هوا و یا پنجره برای دریافت نور ندارد و طی شبانه‌روز بارها اسرای فلسطینی مورد گزند حشرات موذی قرار می‌گیرند. پیشتر نيز هیئت اسرا و آزادگان فلسطینی در گزارشي تاکید کرده بود که حال و روز اسرای فلسطینی در بخش شماره 1 بازداشتگاه «دامون» هر روز در حال بدتر شدن است. 
ادامه يورش به فلسطيني‌ها
از سوي ديگر، يورش و حملات صهيونيست‌ها عليه شهروندان فلسطيني همچنان ادامه دارد. نظامیان اشغالگر صهیونیست روز پنجشنبه دو نوجوان فلسطینی را بازداشت و تعدادی از منازل را در استان الخلیل در جنوب کرانه باختری بازرسی کردند. منابع محلی اعلام کردند که نیروهای نظامی صهیونیستی به منطقه «سعیر» در شمال شرق الخلیل یورش بردند و دو نوجوان فلسطینی 15 ساله با نام‌های «ایهاب عیسی جرادات» و « باسل عبدالمنعم جرادات» را بازداشت کردند.