kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
یک مسئول:

وضعیت تولید زعفران امسال بهتر خواهد بود

 
 
 
عضو هیئت ‌رئیسه شورای ملی زعفران گفت: از حدود ۱۵ روز آینده زعفران نو وارد بازار خواهد 
شد.
علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حدود ۱۵ روز دیگر زعفران نو موارد بازار می‌شود، گفت: تا اوایل آبان‌ ماه محصول جدید زعفران به صورت انبوه وارد بازار خواهد شد.
وی ادامه داد: اینکه عرضه زعفران کهنه یعنی زعفرانی که یک سال از تولید آن گذشته کند شود طبیعی است و به همان نسبت خریدار آن هم کم است.
عضو هیئت ‌رئیسه شورای ملی زعفران در پاسخ به اینکه آیا امسال تولید زغفران در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر، گفت: وضعیت تولید زعفران امسال بهتر خواهد بود. سال گذشته به خاطر خشکسالی با افت تولید مواجه بودیم و امیدواریم امسال این افت تولید برطرف شود.
وی در پایان گفت: هر سال سطح زیر کشت زعفران افزایش می‌یابد. مزارعی که سال گذشته جوان بودند امسال محصول بیشتری خواهند داشت و مزارعی که سال گذشته کهنه و قدیمی بودند جایگزین شدند و مزارع جدیدتری به وجود آمده است.
ضرورت حمایت دولت
بسیاری از کشورهای جهان زعفران را به نام ایران و حتی ایران را با برند زعفران می‌شناسند؛ بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود.
علی رضایی، تولید‌کننده زعفران چندی قبل درباره وضعیت این صنعت بیان کرد: عدم ثبات قیمت با توجه به‌ افزایش شدید تورم، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی بیشترین خسارت را بر تولیدکنندگان زعفران تحمیل کرده 
است.
وی افزود: با توجه به اینکه قیمت زعفران ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده ‌اما این رشد چشمگیر جوابگوی هزینه‌های مزارع نیست زیرا هزینه کلیه تجهیزات کشاورزی نسبت به چهار سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته در این میان کشاورز علاوه ‌بر تجهیزات هزینه کود، آبیاری، نگهداری، کارگر و... را باید پرداخت کند که با درآمد حاصل همخوانی ندارد.
این تولیدکننده تصریح کرد: ناهماهنگی کشاورزان با یکدیگر این فرصت را فراهم کرده تا دلالان گل را به صورت ترفروشی از تولیدکننده خریداری کنند و به قیمت بالاتر در بازار عرضه کنند. با افزایش برداشت گل دست دلالان در بازار زعفران زیاد شده و همین امر کاهش قیمت و خسارت کشاورز را در بردارد.
رضایی با اشاره به راهکار برای جلوگیری از این معضل اظهار کرد: در همین راستا با هماهنگی اداره جهاد کشاورزی شهرستان کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و تولیدکنندگان توجیه شدند که گل را به صورت خیس نفروشند و این محصول را پس از تبدیل به فرآوری در بازار عرضه کنند اما به دلیل اینکه بسیاری از کشاورزان امکانات و هزینه این اقدام را ندارند تاکنون طرح عملی نشده است.
وی مطرح کرد: با توجه به اینکه چندین سال است کشت محصولات دیگر این منطقه مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی صرفه اقتصادی نداشته و برای تولیدکننده پر هزینه است کشاورزان به سمت تولید زعفران روی آورده‌اند و ورود یک سری کل مالک‌ها در این حوزه تنظیم بازار عرضه و تقاضا را به هم ریخته‌ است.
این تولید‌کننده زعفران با اشاره به نبود تیم نظارتی حاکم بر بازار زعفران توضیح داد: در بخش صادرات تیم نظارتی حاکمی نیست و کسی بر قیمت‌ها و مکان صادرات زعفران نظارت ندارد.