kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
وزارت نیرو خبر داد

پیشرفت 90 درصدی طرح انتقال آب به سنندج

 
 
 
مجری طرح آبرسانی به سنندج از پیشرفت بیش از 90 درصدی عملیات اجرایی سامانه انتقال آب به سنندج خبر داد و گفت: این طرح بزرگ آبرسانی به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حبیب‌الله علی‌اصغری در این خصوص بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته برای تحقق پروژ‌ه‌های حوضه آب استان کردستان، تأمین آب شرب سنندج با هدف پایان دادن به دغدغه کیفی و کمی آب شرب این شهر، به عنوان یکی از پروژه‌های ویژه در نظر گرفته شد.
وی افزود: علی‌رغم محدودیت‌های منابع مالی کشور تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت در توسعه پایدار استان کردستان با جدیت پیگیری شد و در این راستا بحث آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در وزارت نیرو قرار گرفت.
مجری این طرح با اشاره به ابعاد و مشخصات این طرح افزود: طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: عبور خط انتقال از مناطق سخت‌گذر و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع 20 متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.
گفتنی است در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از 27 به دو بار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.
اتلاف آب پرمصرف‌های تهرانی
با شروع سال آبی 1402 از اول مهرماه در حالی کشور وارد سومین خشکسالی پیاپی خود شده است که شواهد نشان می‌دهد چهار درصد خانوارهای بد مصرف تهرانی به تنهایی 9 درصد آب شرب خانگی این کلانشهر را مصرف می‌کنند.
به گزارش ایسنا، سال آبی ۱۴۰۲ از ابتدای مهرماه سال جاری در حالی آغاز شده که پس از دو سال خشکسالی پی‌درپی، پیش‌بینی‌ها از کاهش ۵۰ درصدی نزولات آسمانی و بارش‌ها در پاییز امسال حکایت دارند و این وضعیت در استان تهران بغرنج‌تر است.
بنا بر آمارها طی۱۰ روز نخست سال آبی جدید، میزان بارش‌ها در کل کشور به هشت دهم میلیمتر رسیده و این در حالی است که در سال گذشته یک و سه دهم میلیمتر بوده است، در عین حال میزان بارندگی در استان تهران برای دهه نخست پائیز کماکان عدد صفر را نشان می‌دهد، وضعیتی که در حوضه آبریز پنج سد بزرگ تهران از سال گذشته نیز به همین منوال بوده است و تنگناهای موجود اکنون خود را در مخازن سدها نشان می‌دهد.