kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
بیش از 2 هزار چادر امدادی هلال احمر بین زلزله‌زدگان توزیع شد 

بازدید وزرای کشور و بهداشت از مناطق زلزله‌زده «خوی» و عیادت از مصدومان 

 
 
 
وزیر کشور در جریان بازدید از مناطق زلزله زده «خوی» و روند امدادرسانی به این مناطق گفت: آواربرداری اماکن تخریب شده یا خسارت‌دیده به سرعت قابل انجام بوده و بعد از آن ساخت و ساز باید به سرعت آغاز شود.
به گزارش خبرگزاری ایرنا- وزیر کشور روز جمعه از مصدومان زمین لرزه شهرستان خوی که در بیمارستان قمر بنی‌هاشم (ع) بستری و تحت درمان هستند، عیادت کرد.
احمد وحیدی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این بیمارستان که میزبان مصدومان زلزله ۵.۴ ریشتری اخیر در خوی است، با تعدادی از مصدومان نیز دیدار و گفت‌ وگو کرد.
وحیدی در این بازدید بر تسریع در ارائه خدمات و اقدامات درمانی و رفع مشکل همه مصدومان در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. وی همچنین از محل طبخ غذا برای زلزله زدگان نیز بازدید کرد.
وزیر کشور دیروز همچنین در جلسه بررسی وضعیت مناطق زلزله زده خوی گفت: آواربرداری خیلی پیچیده نیست و می‌شود آن را به سرعت انجام داد و به نتیجه رساند.
وحیدی افزود: درخصوص ساخت و ساز مساکن زلزله زده هم بنیاد مسکن باید با سرعت کار را انجام دهد.همچنین بسیج سازندگی با توجه به تجربه‌های گذشته، کار ساخت و ساز محل نگهداری احشام روستاییان را انجام دهد و در این خصوص از نظر صاحبان احشام نیز استفاده کند. وی با تاکید بر بررسی‌های سریع درخصوص اسکان موقت زلزله زدگان خوی اظهارداشت: در این خصوص می‌توان از ظرفیت وام ودیعه مسکن و همچنین کانکس نیز استفاده کرد. وزیر کشور با اشاره به لزوم رعایت شاخص‌های مقاوم ‌سازی ساخت و سازهای جدید به ویژه در روستاها گفت: زلزله‌ای با این قدرت نباید این‌ میزان خسارت وارد می‌کرد که مقاوم‌ نبودن ساخت و سازها عامل ایجاد مشکلات بیشتر شده است.
وزیر کشور تاکید کرد: راهبرد اصلی این است که همه واحدهای روستایی بیمه شوند تا در این حوادث، بخشی از خسارت‌ها از این طریق جبران شود.
 عیادت وزیر بهداشت از مصدومان زلزله خوی
وزیر بهداشت نیز که به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به خوی سفر کرده بود، با حضور در این شهرستان از مصدومان زمین لرزه در دو بیمارستان آیت اله خویی و قمر بنی‌هاشم عیادت کرد و در جریان روند رسیدگی و خدمات درمانی به آنان قرار گرفت.
به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی، روز پنجشنبه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این دو بیمارستان که میزبان مصدومان زلزله ۵.۴ ریشتری روز چهارشنبه خوی هستند، با تعدادی از مصدومان دیدار 
و گفت‌ وگو کرد.
عین اللهی در این بازدید بر تسریع در ارائه خدمات و اقدامات درمانی و رفع مشکل همه مصدومان در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
بازدید از مناطق زلزله زده، نظارت بر فرآیند امداد و اسکان موقت مردم حادثه‌دیده، دیدار مردمی با آسیب دیدگان زلزله و‌ نشست با مسئولان استانی برای رفع نیازهای فوری زلزله‌زدگان از دیگر برنامه‌های وزیر بهداشت در سفر به مناطق زلزله زده خوی بود.
  توزیع بیش از ۲ هزار دستگاه چادر امدادی 
در زلزله خوی
همچنین رئیس‌سازمان امداد و نجات هلال احمر دیروز گفت: تا کنون دو هزار و ۹ دستگاه چادر امدادی میان زلزله زدگان شهرستان خوی توزیع شده است و تعیین تکلیف اسکان موقت خانوار‌های متاثر از این زمین لرزه آغاز شده است.  مهدی ولی پور با اشاره به اینکه ۵۳ روستای شهرستان خوی متاثر از این زمین لرزه بودند که ۲۲ روستا آسیب جدی دیده‌اند،افزود: با توجه به برودت هوا و آغاز فصل سرما، در اسکان موقت، پیش‌بینی‌های لازم برای تهیه لوازم گرمایشی و بسته‌های غذایی صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، این زمین لرزه که تا کنون بیش از ۴۰ پس لرزه داشته باعث مصدومیت بیش از هزار و ۱۳۰ نفر شده و خسارات زیادی به بناها وخانه‌های روستایی و شهری در شهر خوی و روستاها اطراف آن وارد کرده است.
 ۴۶۷ واحد مسکونی در زلزله خوی
 آسیب دیده است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به خسارت وارده به ۴۶۷ واحد مسکونی در زلزله شهرستان خوی، گفت: از واحدهای آسیب دیده برای شروع عملیات تعمیر و نو‌سازی بازدید می‌شود. 
جعفر برزگر در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه ۲۲ واحد مسکونی در زلزله این شهرستان به طور کامل تخریب شده است، افزود: ۹۰ واحد مسکونی نیز به دلیل تخریب بالای ۵۰ درصد نیاز به نو‌سازی دارد که در مجموع ۱۱۲ واحد مسکونی نو‌سازی خواهد شد.
برزگر با اشاره به اینکه ۳۵۵ واحد در این شهرستان نیاز به تعمیرات دارند، اظهارداشت: ۱۱۱ واحد تعمیری مربوط به شهر دیزج دیز و ۲۴۴ واحد نیز مربوط به ۱۲ روستای حادثه دیده خوی است.
وی با بیان اینکه از اولین ساعات وقوع زلزله، همکاران بنیاد مسکن در مناطق حادثه دیده حضور دارند، ادامه داد: ۳۰ اکیپ ارزیابی پس از وقوع زلزله فورا به منطقه اعزام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۲ روستا در شعاع پنج کیلومتری کانون زلزله قرار گرفته و ارائه خدمات به این مناطق آسیب دیده در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد. برزگر از ثبت بیش از یک هزار تقاضا برای بازدید واحدهای مسکونی طی یک روز در بنیاد مسکن شهرستان خوی خبر داد و یادآور شد: بازدید از این واحدها توسط کارشناسان آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان خوی دارای ۲۸ هزار مسکن روستایی است، افزود: ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم‌‌سازی شده است؛ نقطه جالب اینکه هیچ‌کدام از واحدهای مسکونی مقاوم‌‌سازی شده، در این زمینه لرزه آسیب جدی ندیدند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به مقاوم ‌سازی بیش از ۴۷ درصد واحدهای مسکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر بیان داشت: از ۶ هزار ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شهرستان خوی، بیش از ۲ هزار و ۹۸۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم ‌سازی شده است.
 تخصیص سیمان رایگان و تامین لوازم خانگی زلزله‌زدگان توسط بنیاد مستضعفان
 به‌دنبال وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی که باعث وارد آمدن خسارت‌هایی به خانه‌های مردم و زیرساخت‌های این منطقه شد، بنیاد مستضعفان برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده، تصمیماتی را اتخاذ کرد.
بر اساس تصمیمات گرفته شده مقرر شد تا بنیاد مستضعفان سیمان مورد نیاز را برای باز‌سازی مناطق خسارت‌دیده به صورت رایگان تأمین و پس از ارزیابی دقیق خسارت‌ها، سیمان مورد نیاز را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد.
همچنین برای کمک به خانواده‌های نیازمندی که بر اثر این زلزله، خسارت‌هایی به لوازم خانگی آنها وارد شد، بنیاد مستضعفان تأمین لوازم خانگی برای این خانواده‌های نیازمند را با هماهنگی مسئولان استانی و استاندار آذربایجان غربی عهده‌دار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد مستضعفان، در هماهنگی این بنیاد با استانداری آذربایجان غربی، پس از تعیین دقیق میزان خسارت‌های وارده به مناطق زلزله‌زده، این اقدامات از سوی بنیاد اجرایی خواهد شد.