kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نگاه به شرق ایران را به طعمه براي قدرت‌هاي شرقی تبدیل کرد؛ باید فورا برجام را احیا کنیم!

 
 
 
 
سرویس سیاسی- 
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «اعتراضات و سياست خارجي» نوشت: «از ابتدا روشن بود كه خط اصلي سياست خارجي، يعني سياست نگاه به شرق، بدون توازن در سياست خارجي و بدون پيش‌بيني وزنه‌هاي متعادل‌كننده، تنها مي‌توانست كشور را به طعمه‌اي آسان و بي‌رقيب براي قدرت‌هاي شرق تبديل كند... مقامات جمهوري اسلامي طي چند دهه گذشته به نحو شگفت‌انگيزي اين ابرقدرت زمانه را ناديده گرفتند و به آن بي‌اعتنا ماندند.»
این روزنامه سپس نتیجه گرفته است: «اكنون در شرايطي كه اعتراضات اخير در ايران انعكاس بي‌سابقه بين‌المللي يافته است، كار تنظيم سياست خارجي و پيشبرد آن با مشكلات بيشتري مواجه شده است... برجام نخستين و مهم‌ترين موضوعي است كه بايد مترصد فهم تاثير تحولات جاري بر آينده آن باشيم. كارشناسان، از جمله اين نگارنده، بارها طي 16 ماه گذشته بر ضرورت تسريع در كار احياي برجام و اجتناب از معطل نگه داشتن كار به خاطر اموري بي‌معني مثل «تضمين» و مانند آن تاكيد كرديم. طي اين مدت، ضمن اينكه تيم مذاكره‌كننده يكي يكي خواسته‌هاي غير عملي خود را كنار گذاشته، كشور متحمل ضررهاي هنگفتي به خاطر ادامه تحريم‌ها و عدم‌النفع شده است»
گفتنی است در کشور ما برخی جریانات سیاسی مانند قماربازان به مذاکره با آمریکا اعتیاد پیدا کرده‌اند. این طیف مدعی که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند طی 8 سال مدیریت دولت مطبوعشان ریز و درشت مسائل کشور و همچنین اقتصاد و معیشت مردم را به میز مذاکره با آمریکا گره زدند و درنهایت کشور را با انبوهی از مشکلات و بازگشت همه تحریم‌ها به علاوه 700 تحریم جدید دیگر تحویل دادند و رفتند.
 دلدادگان غرب که هنری جز اعتیاد به مذاکره ذلیلانه با دشمن ندارند و سوءمدیریت و بی‌برنامگی آنان از یک‌سو و دادن آدرس عوضی برای حل مشکلات کشور و عوام فریبی و سرگرم کردن مردم با مطلق موضوع مذاکره از سوی دیگر از بزرگ‌ترین مشخصه‌های مدیریتی آنان است، از تجربه برجام خسارت محض درس نگرفته و به جای پاسخگویی، بی‌هیچ منطق عقلی و تجربی در تلاشند کشور را محتاج مذاکره با آمریکا نشان دهند. نکته قابل تامل اینکه اعتیاد این جریان به «مذاکره» در
8 سال دولت تدبیر و امید بود که آمریکایی‌ها را به «تحریم» معتاد کرد.
طبیعی است چنین جریانی که به تعبیر یادداشت‌نویس ضدایرانی و جاسوس رویترز ماموریت دارند تا نخبگان در ایران را به این تحلیل برساند که بدون برجام، اقتصاد ایران شکست خواهد خورد، دستاوردهای سیاست همسایگی و راهبرد نگاه به شرق که مهم‌ترین آن تقویت موقعیت تهران در مقابل غرب و مصونیت کشور در مقابل تحریم‌هاست را نادیده بگیرند یا تخطئه کنند.
بانیان قرارگاه مرغ در دولت قبل نگران معیشت مردم شدند!
روزنامه آرمان ملی در گزارش صفحه اول خود با تیتر درشت «پشت پرده گرانی مـــرغ» نوشت: «قیمت مرغ در روزهای اخیر برخلاف وعده دولت مبنی بر اصلاح قیمت و ابلاغ به واحدهای توزیع افزایش یافت این درحالی است که مسئولان افزایش قیمت مرغ بیشتر از نرخ اعلام شده در شهریورماه سال‌جاری به قرار هر کیلو حدود 46 تومان را خارج از توان مردم و کشش بازار ذکر کرده بودند اما قیمت مرغ آن سر به فلک کشید و به حدود هر کیلو 56 تا 60 هزار تومان رسید این درحالی است که اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و فعالان این صنف و تولیدکنندگان نیز خبر از افزایش قیمت بیشتر مرغ در صورت متعادل نشدن نهاده‌های دامی خبر می‌دهند.»
در ادامه این مطلب به نقل از یک کارشناس ادعا شده، «اگر قرار باشد قیمت واقعی مرغ محاسبه شود باید ۱۵۰ هزار تومان باشد پس از حذف یارانه‌ها دولت هیچ سیاست حمایتی در قبال تولیدکنندگان مرغ اجرا نکرده این در حالی است که مرغداران با مشکل تأمین نقدینگی مواجه هستند و یک دوره جوجه‌ریزی ۲۰ هزارتایی پیش از این ۳۰۰ میلیون تومان هزینه داشت و اکنون با دو میلیارد تومان نیز نمی‌توان این کار را انجام داد.»
«چاره‌ای جز گرانی نداریم»، «وعده‌هایی که هنوز عملی نشده است»، «قرار است قیمت مرغ نجومی‌شود؟» از میان تیترهای گزارش روزنامه زنجیره‌ای است.
بزرگ‌نمایی افزایش مقطعی قیمت مرغ و شایعه‌‌سازی رسانه‌های زنجیره‌ای مبنی بر اینکه قرار است قیمت مرغ نجومی‌ شود! در حالی است که سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران روز گذشته اعلام کرد: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.
گفتنی است بانیان قرارگاه مرغ در دولت قبل با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی که متمرکز بر برجام بود قیمت مرغ را به تورم 400 درصدی رساندن و یا به دلیل ناتوانی در تأمین آن و شکل‌گیری صف‌های طولانی، قرارگاه مرغ تأسیس کردند و این‌همه در حالی بود که با ارز 4200 تومانی، یارانه مرغ را به رانت‌خواران و دانه‌درشت‌های اقتصادی دادند. اما قیمت مرغ در دولت رئیسی صرفاً ۲ برابر شده و این در حالی است که یارانه آن مستقیم به جیب مردم رفته و دست رانت‌خواران از تعدی به بیت‌المال قطع شده است.