kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

قیمت بالای انرژی در آلمان و سایه ورشکستگی بر سر هزاران فروشگاه

اتحادیه خرده‌فروشان آلمان هشدار داده که در پی انفجار قیمت حامل‌های انرژی در این کشور، بیش از 15 هزار کسب و کار با خطر ورشکستی مواجه هستند.
 
 
 
بر اساس گزارشی که نشریه «اشپیگل» منتشر کرده، اتحادیه خرده‌فروشان آلمان در نامه‌ای به «رابرت‌هابک» معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان هشدار داده‌ که «انفجار قیمت‌های انرژی» باعث شده تا تعداد روز افزونی از خرده‌فروشان نتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. طبق گزارش فارس این اتحادیه حتی گفته اوضاع به شدت تهدید‌کننده است و ممکن است که حدود 15 هزار کسب و کار طی سال جاری ورشکسته شوند حال آنکه وضعیت منفی احتمالا طی سال 2023 نیز ادامه خواهد داشت.»
 بر اساس این گزارش آلمان به شدت با مشکل کمبود گاز مواجه است و در تلاش است واردات گاز از روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با خرید گاز از دیگر کشورها جایگزین کند. اخیرا اعتراضاتی نیز در آلمان شکل گرفته و مردم این کشور خواستار بهره‌برداری از خط لوله نورداستریم2 شده‌اند، این خط لوله چند ماهی است که تکمیل شده و قرار بود صادرات گاز روسیه به اروپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دو برابر کند اما مقامات آلمانی پس از تغییر دولت و بالا گرفتن اختلافات با روسیه روند صدور مجوز بهره‌ّبرداری از این خط لوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کردند. 
از سوی دیگر با خرابکاری هفته گذشته در این خط لوله عملاً صادرات گاز از آن به کشورهای اروپایی عملاً به صفر رسیده است. پیش از این در خبرها آمده بود که صدراعظم آلمان در تکاپو برای فصل زمستان پیش رو است. خود او پیش‌تر طی یک سخنرانی در برلین گفته بود که به‌منظور کاهش فشار بر مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در فصل زمستان، خواهان تعجیل در انجام اصلاحات در بازار برق است.