kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
پس از اتمام آتش‌بس

انصارالله: شرکت‌های نفتی خارجی از عربستان و امارات خارج شوند

 
 
 
 
سرويس خارجي-
با پايان آتش بس در يمن، اكنون ارتش اين كشور آمادگي اش را براي پاسخ به اهداف متجاوزان اعلام كرده. پاسخي كه با توجه به موارد مشابه گذشته مي تواند خساراتي سنگين را به ائتلاف متجاوز وارد كند. انصارلله از تمام شرکت‌های نفتی خارجی فعال در عربستان و امارات خواسته، تا فرصت هست این کشورها را ترک کنند!
يمن در شش ماه گذشته آتش بسي را تجربه كرد كه از سوي سازمان ملل پيشنهاد شده بود و اين آتش بس سرانجام در روز يكشنبه به پايان رسيد. سازمان ملل نيز پايان اين آتش بس را در همان روز يكشنبه اعلام كرد و گفت كه با طرف‌های یمنی درباره تمدید آتش‌بس به توافق نرسیده‌ است. البته عدم تمديد آتش بس از مدت‌ها قبل از پايان آن قابل پيش بيني بود چون در شش ماه گذشته، ائتلاف متجاوز سعودي هيچ‌گاه به تعهدات خود از جمله رفع محاصره بنادر و فرودگاه‌ها و عدم بمباران مناطق يمن پاي‌بند نبود و دولت صنعا بارها نسبت به نقض روزانه آتش بس از سوي سعودي‌ها هشدار داده بود.
اكنون همه چشم‌ها به يمن است تا ببينند كه آينده جنگ ائتلافي از كشورهاي عربي به سركردگي عربستان سعودي عليه يمن به كجا خواهد رسيد. يمني‌ها اعلام كرده‌اند كه مصمم به پاسخگويي به متجاوزان هستند و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه یکشنبه در پیامی در توئیتر به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد که به سرعت این کشورها را ترک کنند. یحیی سریع در پیام توئیتری خود نوشت: «نیروهای مسلح یمن به شرکت‌های نفتی که در امارات و عربستان سعودی فعالیت می‌کنند این فرصت را می‌دهد که وضعیت خود را تنظیم کرده و این کشورها را ترک کنند (و این هشدار) تا زمانی که کشورهای متجاوز آمریکایی- سعودی به آتش بسی پایبند نباشند که به ملت یمن حق بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی خود برای پرداخت حقوق کارمندان دولت یمن نمی‌دهد، وجود خواهد داشت.»
سریع اضافه کرد: نیروهای مسلح برای هر اقدامی در این زمینه آماده هستند و مسئولیت نادیده گرفتن هشدارها و دستورات صادره در ساعت‌های آینده را به‌عهده این شرکت‌ها می‌داند. 
كدام اهداف در تيررس هستند؟
در هشدار تند و جدي يحيي سريع اشاره مشخصي نشده كه ارتش يمن در صورت لزوم كدام اهداف متجاوزان را هدف قرار خواهد داد، اما ارتش يمن سابقه حملات موشكي بزرگي را عليه تاسيسات نفتي عربستان موسوم به آرامكو دارد. يكي از بزرگ‌ترين حملات موشكي يمن به تاسيسات نفتي عربستان سعودي، حمله به بِقِیْق و خُرِیْص  در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور ۱۳۹۸) بود كه در نتيجه آن تأسیسات تولید نفت آرامکو در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی به شدت آسيب ديد.
این حمله که به گفته ارتش يمن بوسیلهٔ هفده پهپاد مهاجم صورت گرفت، باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های وسیعی در دو مجموعه پالایشگاهی آرامکو شد و این تأسیسات را تا حدود يك ماه تعطيل كرد. این تعطیلی با تحت تأثیر قرار دادن تولید ۵ میلیون بشکه نفت در روز، تولید نفت عربستان سعودی را که حدود ۵ درصد از نفت جهانی را تأمین می‌کند، تقریباً به نصف رساند و موجب ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای مالی جهانی شد. تاثيرات مالي و اقتصادي اين حمله در سطح جهاني براي سعودي‌ها اين موضوع را ثابت كرد كه تهديدات يمني‌ها جدي است.
همچنين در ۵ فروردین 1401، یک تاسیسات نفتی در شهر جده مورد حمله موشكي يمن قرار گرفت تا ارتش يمن نشان دهد كه نه فقط آرامكو، بلكه كليه تاسيسات نفتي عربستان در تيررس موشك‌هاي بالستيك يمن هستند.
نيروهاي يمني در بهمن ماه 1400 نيز براي سومين بار دست به عملیات تلافی‌جویانه عليه متجاوزان اماراتي زدند و در آن عملیات اهداف مهم و منحصر به فردی در ابوظبی را با موشک‌های بالستیک «ذوالفقار» و اهداف حساس مهم در دبی را با پهپادهای «صماد ۳» هدف قرار دادند تا نشان دهند كه هيچ كدام از كشورهاي متجاوز را از پاسخ متقابل بي بهره نخواهند گذاشت. براين اساس بعيد نيست كه دور جديدي از حملات ارتش يمن عليه متجاوزان اهداف اقتصادي نيروهاي متجاوز را در خاك امارات و عربستان هدف قرار دهد.
مواضع دشمن در تیررس موشك‌ها
نه تنها مقامات نظامي يمن، بلكه شورای عالی سیاسی اين كشور نيز به متجاوزان هشدار داده و گفته است: همه مواضع دشمن در تیررس اهداف است. شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد که نیرو‌های مسلح این کشور در صورت تداوم تجاوز و محاصره، دست بسته نمی‌مانند و فرودگاه‌ها، بنادر و شرکت‌های نفتی متجاوزان را هدف قرار خواهند داد.
شورای عالی سیاسی به شرکت‌های نفتی که در کشور‌های عضو ائتلاف متجاوز سعودی فعالیت می‌کنند، درباره ادامه فعالیت در این کشور‌ها در صورت تداوم تجاوز و محاصره هشدار داد و افزود: به شرکت‌های دریانوردی هشدار می‌دهیم که از حرکت به سوی شرکت‌های نفتی وابسته به کشور‌های متجاوز اجتناب کنند تا در معرض خطر قرار نگیرند.
همزمان، «هشام شرف»، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن نيز روز دوشنبه اعلام کرد كه عدم توجه ائتلاف متجاوز به خواسته‌های بشردوستانه ارائه شده از سوی صنعا نشان دهنده عدم جدیت آنها برای حل و فصل اوضاع است. وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با دفاع از عدم تمديد آتش بس، گفت: هدف از تمدید نمادین آتش بس وارد کردن کشور به مرگ بالینی بود كه با آن مخالفت شد. كمتر از 24 ساعت پس از پايان آتش بس نيز، منابع خبری اعلام کردند در پی عدم تمدید مجدد توافق آتش‌بس، درگیری‌ها در استان تعز و الحدیده از سر گرفته شده است. عربی۲۱ در اين ارتباط اعلام کرد که پس از عدم تمدید آتش‌بس و شکست تلاش‌های سازمان ملل در این زمینه، درگیری‌ها میان نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای دولت مستعفی در تعز از سرگرفته شده و شامگاه یکشنبه درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دو طرف در شمال، غرب و شرق تعز شکل گرفت. این منابع همچنین اعلام کردند که در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده شد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که علاوه‌بر تعز درگیری‌هایی نیز در چند روستا در جنوب الحدیده میان نیروهای مسلح یمن و دولت مستعفی شکل گرفت.
پاسخ متفاوت خواهد بود
نكته قابل توجه در عدم تمديد آتش بس در اين دور آن است كه هشدارها عليه متجاوزان به فراتر از مرزهاي يمن رسيده و گروه عراقی موسوم به «الویة الوعد الحق» ضمن تأکید بر حمایت از ملت یمن، به ائتلاف متجاوز سعودی هشدار داد که دست از شرارت بردارد. «الویة الوعد الحق» (تیپ‌های وعده راستین) با صدور بیانیه‌ای درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به آتش بس در یمن اعلام کرد: «آتش بس موقت بین یمن و نظام شاخ شیطان (آل‌سعود) به اتمام رسید و ما تأکید می‌کنیم که تا پایان در کنار برادرانمان در یمنِ عزت، قهرمانی و جهاد ایستاده‌ایم.»