kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
رئیس‌ کل بانک مرکزی خبر داد

رشد 80 درصدی معاملات بازار متشکل ارزی

 
 
 
رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: معاملات بازار متشکل ارزی امسال نسبت به سال قبل 80 درصد رشد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی صالح‌آبادی دیروز در مراسم رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها گفت: با رونمایی سامانه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها از این پس نرخ‌هایی که برای خرید و فروش ارز بر روی تابلوهای صرافی اعلام می‌شود، همان نرخ‌ها از طریق سامانه مرکزی و به صورت برخط اعلام شود و مبنای معاملات قرار می‌گیرد به این طریق هم بازار شفاف می‌شود و هم رقابت بین صرافی‌ها اعلام می‌شود و مردم می‌توانند در شرایط شفاف و رقابتی به معاملات ارز اقدام کنند.
وی افزود: بازار توافقی ارز از عمق قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده و روزانه بین 10 تا 15 میلیون دلار معاملات ارزی انجام می‌شود در بازار حواله و نیما هم نرخ‌ها در پایان هر روز اعلام می‌شود و تلاش بر این است که هم شفافیت و هم عمق بازار متشکل و بازار توافقی ارز افزایش پیدا کند.
رئیس‌ کل بانک مرکزی اعلام کرد: طی 6 ماه نخست امسال ‌در بازار متشکل و توافقی ارز 600 میلیون اسکناس دلار معامله شده که البته این معاملات برای پاسخگویی به نیاز خدمات ارزی و در واقع بازار خرد است و هر چه امکان تأمین ارز به شکل توافقی و در بازار متشکل بیشتر شود عمق این بازار افزایش می‌یابد.
صالح‌آبادی ادامه داد: بانک مرکزی در بازار توافقی ارز حضور فعال دارد صرافی‌ها و بانک‌ها هم حضور فعال دارند تلاش بر این است که بازار توافقی هم شفاف و هم از عمق بیشتری برخوردار شود.
وی همچنین خبر داد:‌ از ابتدای سال جاری تاکنون در 6 ماه اول 
22 میلیارد و 430 میلیون دلار در سامانه نیما معاملات ارزی انجام شده است در حالی که سال گذشته در این مدت 12 میلیارد و 362 میلیون دلار معامله بوده که معاملات امسال نسبت به سال قبل 80 درصد رشد داشته است.
رئیس ‌کل بانک مرکزی افزود: قبلا که نرخ ترجیحی ارز 4200 تومانی بود تقاضا برای دریافت این ارز به بهانه کالاهای اساسی زیاد بود و بخشی از آن تقاضای کاذب بود و کالاهایی که با ارز ارزان وارد می‌شد به کشورهای همسایه قاچاق می‌شد اما امسال بعد از یکسان‌‌سازی نرخ ارز و حذف ارز ترجیحی تقاضا کاهش پیدا کرده چون نیاز واقعی شده و در حال حاضر میزان عرضه ارز از تقاضای آن در بازار نیمایی بیشتر شده است.
صالح‌آبادی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مشکل عرضه ارز در بازار نداریم گفت: در چند روز گذشته که تعدادی از شرکت‌های ایرانی تحریم شدند در جلسه‌ای با وزیر نفت تصمیم گرفتیم فارغ از شرایط تحریمی نیاز ارزی کشور را تأمین کنیم و تحت هر شرایطی این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های تجاری خود را داشته باشند و بانک مرکزی حضور پررنگ‌تری در بازار حواله ارزی خواهد داشت.
وی در مورد آزاد‌سازی منابع ارزی در خارج کشور بیان کرد:‌ در توافقی که با وزارت امور خارجه انجام شده قرار بر این شد حساب‌هایی معرفی شود در این زمینه پیشرفت‌های خوبی نسبت به هر زمان صورت گرفته و در روزهای آینده خبرهای خوبی از آزاد‌سازی منابع خواهیم داد.
در این مراسم همچنین امیر‌ هامونی مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: در همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها برای اربعین یک میلیون و 170 هزار نفر از زائران اربعین توانستند ارز مورد نیاز خود از قبیل دلار و دینار را دریافت کنند و ما از همکاری صرافی‌ها و بانک‌ها تقدیر می‌کنیم.