kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
سخنگوی وزارت صمت:

فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه متوقف شد

 
 
 
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات پایان فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، گفت: خودروهای ایران خودرو در نیمه دوم سال به تدریج از شمول قرعه‌کشی خارج خواهد شد.
امید قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره مباحث مطرح شده درباره حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، اظهار داشت: در ابتدا که فروش و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو آغاز شد تقریبا 10 شرکت خودروساز در سامانه یکپارچه و از طریق قرعه‌کشی خودروهای خود را عرضه می‌کردند. 
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اما به‌تدریج و با افزایش تولید، این خودروسازها از قرعه‌کشی خارج شدند و در نهایت دو شرکت سایپا و ایران خودرو برای عرضه خودرو از طریق سامانه باقی ماندند که سایپا هم از سامانه یکپارچه خارج شد و اکنون خودروهایش بدون قرعه‌کشی به فروش می‌رسد و بنابراین دیگر موضوعیت ندارد که یک سامانه یکپارچه برای عرضه خودرو از طریق قرعه‌کشی داشته باشیم. 
قالیباف ادامه داد: بر این اساس سامانه یکپارچه خودرو حذف می‌شود و شرکت‌های خودروساز نسبت به عرضه خودرو از طریق سامانه‌های مربوط به خودشان اقدام می‌کنند و در مورد شرکت ایران خودرو نیز قرعه‌کشی برای عرضه خودرو توسط خود شرکت انجام می‌شود لذا بعد از برگزاری سه مرحله عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه شیوه  در مرحله چهارم کاملا متفاوت است. 
وی افزود: البته خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو نیز در نیمه دوم سال به تدریج از شمول قرعه‌کشی خارج خواهد شد. ‌‌حدود یک ماه آینده خودرو تارا و به تدریج سایر محصولات ایران خودرو تا پایان از شمول قرعه‌کشی خارج می‌شود و طبق وعده وزیر صمت تا پایان سال جاری قرعه‌کشی خودرو حذف می‌شود. 
 فروش ماهانه ۱۰۰ هزار خودرو در نیمه دوم امسال
همچنین به گزارش شاتا، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در عمل غیر از محصولات یک خودروساز در کشور، همه خودروها از فرآیند قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند. در نیمه دوم امسال قرعه‌کشی بر مبنای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود.
منوچهر منطقی ادعا کرد: عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور برای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی در نیمه دوم سال جاری از تعادل برخوردار است. با توجه به آن‌که برنامه افزایش تولید در شش ماهه دوم سال نیز در برنامه خودروسازان قرار دارد، در عمل به‌طور منظم فروش ماهانه 100 هزار دستگاه خودرو در معرض فروش گذاشته می‌شود.
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت همچنین بر رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰ درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰ درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط این شرکت‌های خودروساز تأکید کرد.
شایان ذکر است پیرو ابلاغیه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور درباره بهبود وضعیت صنعت خودرو‌سازی کشور، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به منظور شفاف‌‌سازی فرآیند عرضه و تخصیص خودرو به مردم آغاز به کار کرد و تا شهریور سال جاری نسبت به برگزاری سه دوره عرضه خودرو در این سامانه اقدام شد.
در حالی عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به شش‌ماه هم نرسید که در این سه دور قرعه‌کشی حدوداً 340 هزار دستگاه خودرو عرضه شد. این در حالی ‌است که وزارت صنعت وعده عرضه 200 تا 300 هزار خودرو در هر دور از قرعه‌کشی داده بود. جالب این‌جاست در هر دوره هم تعداد خودروهای عرضه شده در سامانه روند کاهشی داشت.