kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان پسته:

تولید پسته امسال به 120 هزار تن می‌رسد

 
 
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان پسته ایران با اعلام کاهش حدود ۵۰ هزارتومانی قیمت عمده پسته فندقی، افزود: امسال حدود 120هزار تن پسته برداشت می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود صادقی درباره وضعیت تولید پسته در کشور تصریح کرد: به‌رغم سرمازدگی باغات پسته استان کرمان و بروز سیل‌های اخیر که بیش از20 درصد به باغات پسته استان خسارت وارد کرد اما امسال حدود 120هزار تن محصول پسته از باغات برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته که در حدود 135 هزار تن بود، تفاوت چندانی ندارد.
او افزود: عمده سرمازدگی مربوط به استان کرمان بوده است. با این‌حال تولید پسته در سایر استان‌ها نظیر خراسان جنوبی و خراسان رضوی، دامغان، قزوین، ساوه و سایر استان‌ها در حد متعادل توانست این سرمازدگی و کاهش تولید پسته را جبران کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تولیدکنندگان پسته ایران ادامه داد: درحالی‌که با توجه به مطالب مذکور، افزایش قیمت پسته پیش‌بینی می‌شد شاهد کاهش قیمت پسته فندقی که شاخص در صادرات پسته به حساب می‌آید بودیم که دلایل زیادی، موجبات این کاهش را فراهم کرده است. عمده‌ترین دلیل کاهش قیمت پسته عدم ثبات قیمت دلار و نیاز مالی کشاورزان به فروش  محصول در بازار راکد فعلی است.
صادقی درباره وضعیت بهداشتی پسته‌های صادراتی ایران گفت: طرح مسئله باقی مانده سموم و افلاتوکسین در پسته ایران و اعزام هیئت سلامت از آلمان در مهرماه نیز بیم و امیدهایی برای تجار و فعالان اقتصادی این حوزه ایجاد کرده است. هیئتی از آلمان در نیمه مهرماه سالجاری برای بازدید از باغات پسته و اطمینان از فرآیندهای بهداشتی و تولیدی و فرآوری آن به ایران سفر می‌کند.
صادرات مغز پسته ایران از آمریکا پیش افتاد
به گزارش ایمنا، اطلاعات منتشر شده از سوی پایگاه آماری اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد، ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۷۸.۶ میلیون یورو پسته به کشورهای اروپایی صادر کرده است.
البته صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰۶.۱ میلیون یورو پسته به این اتحادیه صادر کرده بود.
بر اساس این گزارش صادرات پسته با پوست ایران به اروپا در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ با کاهش ۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۱.۶ میلیون یورو رسیده است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۷.۸ میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.
با وجود کاهش صادرات پسته با پوست ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ صادرات مغز پسته ایران به این اتحادیه رشد ۲۳ درصد را تجربه کرده و به ۴۷ میلیون یورو رسیده است. ایران در نیمه نخست سال قبل ۳۸.۳ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده بود.
آلمان و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکنندگان پسته از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده‌اند. ۵۰ میلیون یورو از کل صادرات پسته ایران به مقصد آلمان و ۱۴ میلیون یورو به مقصد ایتالیا بوده است.
بر اساس این گزارش، ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده است. آمریکا در این دوره ۲۷۶ میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ نیز با کاهش ۴ درصدی مواجه شده است.
اگرچه آمریکا در مجموع صادرات پسته بیشتری به اروپا در مقایسه با ایران داشته است، اما آمارها نشان می‌دهد مغز پسته ایران از محبوبیت بیشتری نزد مشتریان اروپایی برخوردار است. در حالی که صادرات مغز پسته آمریکا به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۴ میلیون یورو بوده است ایران در این دوره ۴۷ میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده است.