kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
کیهان بررسی می‌کند

عقب‌نشینی آرام غرب از عضویت اوکراین در ناتو

در حالی که روز جمعه پوتین سند الحاق چهار منطقه از اوکراین را به روسیه رسماً امضا کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد که اروپا و آمریکا قدم به قدم از مسئله الحاق اوکراین به ناتو در حال عقب‌نشینی هستند و این اقدام را در شرایط کنونی عاقلانه نمی‌دانند. تلاش غرب برای عضویت اوکراین در ناتو، از جمله اصلی‌ترین دلایل آغاز این جنگ عنوان شده است.

 

سرویس خارجی-

جمعه ۳۰ سپتامبر (8 مهر) و در دویست و هچدهمین روز جنگ اوکراین، رئیس‌جمهور روسیه با امضای اسناد الحاق چهار منطقه از اوکراین رسماً ۱۵ درصد دیگر از خاک این کشور را به فدراسیون روسیه ضمیمه کرد.  بلافاصله اروپا و آمریکا این اقدام پوتین را محکوم کرده و وعده تحریم‌های جدیدی را دادند. زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از از دست رفتن
15 درصد از خاک کشورش دوباره خواستار پیوستن اوکراین به ناتو شد. اما این درخواست با واکنش بسیار سرد سران اروپا و آمریکا و دبیرکل ناتو مواجه شد و همه یک صدا اعلام کردند که فعلاً زمان مناسبی برای پیوستن اوکراین به ناتو نیست.
«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در واکنش به درخواست زلنسکی گفت که از حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود و پیوستن به این ائتلاف حمایت می‌کند، اما «تمرکز اصلی کنونی ما، ارائه حمایت فوری به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله روسیه است» و بار دیگر تاکید کرد ناتو بخشی از جنگ روسیه با اوکراین نبوده و تنها نقش حمایتی دارد. او همچنین تاکید کرد که تصمیم درباره عضویت اوکراین باید با اجماع همه ۳۰ عضو این ائتلاف گرفته شود. به گزارش فارس بعد از ناتو، آمریکا هم بار دیگر پشت زلنسکی را خالی کرد و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «در حال حاضر، دیدگاه ما این است که بهترین راه برای حمایت ما از اوکراین، حمایت عملی و میدانی در این کشور است و عضویت در ناتو باید در زمان دیگری آغاز شود». او هم در رد درخواست عضویت سریع اوکراین گفت که «هر تصمیمی درخصوص عضویت، بین ۳۰ متحد (ناتو) و کشورهایی گرفته می‌شود که مایل به عضویت هستند» به گفته کارشناسان ناتو مایل نیست نقشی بیش از این در جنگ کنونی داشته باشد و دلیل این که سران ناتو از درخواست اوکراین برای پیوستن به این سازمان استقبال نمی‌کنند به این مسئله برمی گردد. پیش از این نیز یکی از اساتید دانشگاه در آمریکا اعلام کرده بود که« آمریکا حاضر است تک تک مردم اوکراین در این جنگ کشته شوند اما حاضر نیست مستقیم در این جنگ مشارکت کند.»
کیسینجر: اوکراین را عضو ناتو نکنید
همراه با سران اروپا و آمریکا «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین این کشور نیز تاکید کرد« این سیاست که واشنگتن بخواهد اوکراین را به عضویت ناتو درآورد، عاقلانه نیست.» به گزارش شبکه راشا تودی، این دیپلمات کهنه‌کار ۹۹ ساله در‌اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی گفت واشنگتن کوشید بدون تمایز همه اعضای سابق بلوک شوروی را پس از فروپاشی دیوار برلین زیر چتر خود بگیرد و این که کل منطقۀ بین مرکز اروپا و مرز روسیه برای باز‌سازی باز شد. به گفته او، «از دید روسیه، آمریکا بعد تلاش کرد کل این منطقه را بدون استثنا در یک سیستم راهبردی تحت هدایت آمریکا ادغام کند»وی افزود:« این تحول اساساً کمربند ایمنی تاریخی روسیه را از بین برد. در نتیجه، تلاش برای وارد کردن اوکراین در ناتو سیاست آمریکایی عاقلانه‌ای نبود.» «کیسینجر» در ادامه گفت با این حال فکر نمی‌کند این مسئله، تلاش‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را برای بازادغام اوکراین در حوزه نفوذ مسکو از طریق یک حمله غافلگیرکننده توجیه کند. وی در ادامه گفت نمی‌داند آیا امکان صلح با رئیس‌جمهور روسیه وجود دارد یا خیر اما تاکید کرد که غرب باید به دنبال فرصتی برای ترتیباتی باشد که آزادی اوکراین را تضمین می‌کند و این کشور را بخشی از سیستم اروپایی نگه می‌دارد.  به گزارش فارس وی همچنین مدعی شد که «به نوعی روسیه جنگ در اوکراین را باخته زیرا آشکارا بر ظرفیت آن برای تهدید اروپا با حملات متعارف که برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها از آن بهره می‌برد، غلبه شده است»به رغم این ادعا، کیسنیجر گفت دیر یا زود غرب و روسیه باید با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند و افزود «در یک محیط هسته‌ای چنین نتیجه‌ای شاید به تصمیم میدان نبرد ارجح باشد»
حرکت به سمت جنگ سوم جهانی
از سوی دیگر موضوع خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم یک و دو که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کند همچنان در اروپا و آمریکا به عنوان یک رویداد تحول آفرین نگریسته می‌شود در همین راستا شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» آمریکا برنامه‌ای با موضوع خرابکاری در خط لوله «نورد استریم» روسیه منتشر کرده که در آن مجری آمریکایی درباره احتمال جنگ جهانی سوم ابراز نگرانی کرده است. به گزارش فارس «دن بونجینو» مجری شناخته شده شبکه «فاکس نیوز» در این ویژه برنامه به خرابکاری ایجاد شده در خط لوله انتقال گاز نورد استریم روسیه اشاره کرد و هشدار داد که آمریکا «در حال آهسته قدم زدن به سمت جنگ جهانی سوم است»او در ابتدای برنامه تلویزیونی خود خطاب به مخاطبان این رسانه پر طرفدار حامیان حزب جمهوری‌خواه در آمریکا گفت: «من دنبال ترساندن کسی نیستم، این کار من نیست. ببینید من نیازی به دریافت کلیک و این کارهای بی‌معنا ندارم. اما وضعیت واقعا جدی است و ما واقعا هم اکنون در یک وضع واقعا خطرناکی قرار داریم»وی ادامه داد: «خرابکاری انجام شده روی خط لوله مهم نورد استریم که گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کند، یک اقدام واقعا مهم است، این از آن نوع حوادثی است که می‌تواند باعث جرقه زدن جنگ جهانی شود. من نگرانم که ایالات متحده به آرامی در حال قدم برداشتن مستقیم به سمت جنگ جهانی سوم است و این آقای حاضر در کاخ سفید (اشاره به جو بایدن) سرش مشغول... اگر بخواهم بقیه جمله خودم را بگویم از این شبکه (فاکس نیوز) اخراج خواهم شد»
نورد استریم گاز ندارد
مقامات انرژی دانمارک نیز  شنبه‌شب از صفر شدن فشار در خط لوله نورد استریم ۲ خبر دادند. آژانس انرژی دانمارک به نقل از اپراتور خط لوله نورد استریم ۲ اعلام کرد که فشار این خط لوله ثابت شده زیرا هیچ گازی در داخل خط لوله باقی نمانده است.وزیر کشور آلمان هم از تشکیل یک تیم بازرسی شامل نمایندگانی از آلمان، دانمارک و سوئد به منظور تحقیق درباره سانحه نشت گاز از خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ در دریای بالتیک خبر داد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تاس، «نانسی فیزر» در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی« بیلد آم زونتاگ» گفت: تمام شواهد نشان می‌دهد که سانحه رخ داده در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا در دریای بالتیک (نورد استریم یک و دو) ناشی از اقدامی خرابکارانه بوده است.وی با بیان اینکه اکنون قرار است یک تیم تحقیقاتی براساس قوانین اتحادیه اروپا با حضور بازرسان و نمایندگان از آلمان، دانمارک و سوئد برای بررسی جوانب این سانحه تشکیل شود افزود: این گروه متشکل از کارشناسان نیروی دریایی، افسران اطلاعات و نیروی پلیس خواهد بود.«فیزر» با تاکید بر اینکه پس از وقوع این حادثه، آلمان، دانمارک، سوئد و لهستان گشت‌های دریایی را به منظور حضور مداوم در منطقه افزایش داده‌اند،‌ خاطر نشان کرد: در این راستا تمام کشتی‌های آلمانی در اختیار پلیس فدرال قرار دارند. گفتنی است در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر ۱۴۰۱) در سه رشته از خطوط لوله گاز دریایی نورد استریم یک و دو (خطوط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا) نشت گاز در دریای بالتیک کشف شد. نخستین نشتی در نورد استریم- ۲ در جزیره بورنهولم دانمارک سپس دو نشت در نورد استریم یک ثبت شد. زلزله شناسان سوئدی هم اعلام کردند که دو انفجار را ثبت کرده‌اند که در مسیرهای خطوط لوله نورد استریم رخ دادند.در پی این سانحه، کشورهای اروپایی به منظور حفاظت از منابع انرژی منطقه از جمله سکوهای نفتی، در دریای شمال و سواحل ایتالیا تدابیر امنیتی را تشدید کرده‌اند.
در حالی که غرب، روسیه را مسئول اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده و خواستار تحقیقات سازمان ملل در این باره شده است.کرملین این حادثه را یک اقدام تروریستی خوانده است و همزمان اطلاعات روسیه به ردپای غربی‌ها در این حادثه اشاره می‌کند.در این میان ژاک باود افسر اطلاعاتی پیشین سوئیس معتقد است که «نشانه‌های زیادی» وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا «مسئول» خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ است.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ژاک بو که سابقا به عنوان مشاور ائتلاف ناتو نیز فعالیت داشته در مصاحبه‌ای با یک کانال رادیویی فرانسوی گفت، لهستان و اوکراین با توجه به اینکه شدیدا برای انتقال گاز از طریق خاک خود لابی کرده و از ابتدا با ساخت این خط لوله‌ها مخالف بودند می‌توانند مقصر این حادثه باشند.ژاک بو اضافه کرد، آمریکا تمایل مسلم خود به بر هم زدن روابط میان روسیه و کشورهای اروپایی را پنهان نکرده است.ژاک بو که سرهنگ سابق ارتش سوئیس و کارمند سابق سرویس اطلاعات استراتژیک این کشور بوده تاکید کرد، از زمان جنگ جهانی دوم، سیاست آمریکا همواره این بوده که اجازه به همکاری نزدیک‌تر آلمان و روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی ندهد.