kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷

داعشی‌های فرهنگی! 

 
 
رضا صفری
وقتی سخن از داعش می‌شود، معمولاً به یاد سر بریدن انسان‌های بی‌گناه و انجام رفتارهای خلاف فطرت و مشمئز‌کننده می‌افتیم. از طرفی، عده‌ای به اشتباه، داعش را منحصر در گروه یا فرقه‌ای می‌دانند که مدتی در منطقه خاورمیانه جولان داده‌اند و از آسیا گرفته تا اروپا برای خود نیرو جمع کردند.
اما با نگاه دقیق‌تر باید گفت که داعش منحصر در گروه یا جمع مسلح تروریست و انتحاری نیست. با‌اندکی تأمل، داعش را در عرصه‌های دیگر از جمله عرصه هنر نیز می‌توان پیدا کرد.
داعش‌های نظامی، انسان‌ها را به راحتی ذبح می‌کردند، برخی از سلبریتی‌ها هم که به دنبال بی‌بند و باری و برداشته شدن حریم‌های اخلاقی جامعه و در حقیقت در پی ترویج زندگی وحشی و فرورفته در شهوات و شهرت خود هستند، در حال ذبح کردن فطرت انسانی و اخلاق و پاکی جامعه هستند. 
داعشی‌ها زنان و دختران را بر خود حلال می‌کردند و به آنها تعرض یا تجاوز می‌کردند. از این طرف، تفکر و رفتار برخی سلبریتی‌ها هم منجر به آزادی حیوانی و برده شدن زنان و دختران جامعه و استفاده ابزاری مردان از آنها است. البته شیوه رفتاری سلبریتی‌ها بسیار شیک و اتوکشیده و با فریب دادن مردم از طریق شهرت و عرصه هنر است.
در هر صورت، برخی از این سلبریتی‌ها زندگی اجتماعی را با اتاق خواب و چهاردیواری خانه‌های خود اشتباه می‌گیرند و با بروز رفتارهای مشمئز‌کننده و اصرار بر بی‌غیرتی و بی‌بند و باری، در واقع خواستار یک جامعه جنسی و حیوانی هستند؛ البته ممکن است به این موضوع تصریح هم نکنند یا در ظاهر انکار هم بکنند اما تفکرات و رفتار آنها در نهایت به این‌جا ختم خواهد شد.
در حقیقت، ارتجاع و تحجر دو سر دارد، یک سر آن داعش‌های معروف هستند و یک سر آن هم داعش‌های فرهنگی؛ در هر صورت، برگشتن به عقب و زیرپا گذاشتن اخلاق و عفت، شاخ و دم ندارد. 
اما از همه اینها گذشته، در روزهای اخیر هم داعش‌های وطنی در کف خیابان، جان انسان‌های بی‌گناه را گرفتند، از زنان و دختران این سرزمین به عنوان یک ابزار استفاده کردند، چادر از سر زن این مملکت کشیدند، اموال خصوصی و عمومی را به آتش کشیدند و... 
در این میان، برخی داعشی‌های فرهنگی هم که در جای گرم و نرم نشسته بودند، اما نتوانستند از قافله جا بمانند و با انتشار ویدئو، استوری، نوشته و... نگران این بودند که مبادا نیروهای تأمین امنیت و پلیس کشور به همفکران آنها ضربه‌ای رسانده و با خشم با آنها رفتار کند!
نکته مهم در مورد تفاوت داعش‌های فرهنگی با داعش‌های نظامی این است که حکومت داعش‌های نظامی، هنوز پا نگرفته، با جانفشانی مدافعان حرم و جریان مقاومت در منطقه از بین رفت، اما از آن سو، اثرات رفتارهای داعش‌های فرهنگی ممکن است یک تمدن را از پای درآورد و چندین نسل را هم درگیر خود کند. بنابراین ضروری است که مسئولین با این داعش‌ها که اخیراً هم در آتش فتنه و وحشی‌گری خیابانی دمیدند، برخورد کنند. 
همچنین باید توجه داشت که برای مجازات آنها، ممنوع التصویر شدن در صدا و سیما هم به تنهایی کارساز نیست. آنها نباید به همین راحتی در تئاترها و فیلم‌های سینمایی بازی کنند و یا فیلم بسازند، مجری باشند، تبلیغات در سطح شهر یا جاهای دیگر داشته باشند و... 
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در عرصه هنر نیز از گذشته، فراوان انسان‌های متخلق، با وجدان و برخوردار از کمالات انسانی و اخلاقی داشته ایم و اکنون هم داریم؛ بنابراین روی سخن ما در این نوشتار، با هنرمندان آگاه این مرز و بوم و آراسته به فضیلت‌هایی نظیر غیرت و پاکدامنی نیست و آنها به معنای واقعی کلمه، از هنر برای تعالی و رشد جامعه بهره گرفته‌اند و خواهند گرفت.
 این را گفتیم که احیاناً داعش‌های فرهنگی نگویند که در این نوشتار به هنرمندان توهین کرده‌ایم. البته ناگفته پیداست که داعش‌های فرهنگی از آنجایی که هنرشان بند بی‌عفتی، مسائل مبتذل و جنسی، بی‌غیرتی و وطن فروشی است، بنابراین کمال کج سلیقگی است که واژه بزرگ «هنرمند» را برای آنها به کار ببریم.