kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

دلیل شکست برجام اشتباه محاسباتی ایران بود!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان ملی طی یادداشتی در صفحه اول شماره دیروز خود نوشت: «هرچند که مذاکرات احیای برجام تا چند هفته گذشته به‌خوبی پیش می‌رفت و این توقع وجود داشت که در آینده‌ای نزدیک طرفین به توافق برسند و برجام را احیا کنند. اما روند امور به نحوی شد که امروز چندان تمایلی از سوی طرف مقابل به احیای برجام و ازسرگیری مذاکرات دیده نمی‌شود. ایران در محاسبات خود دچار اشتباهی شد که هر چه بیشتر مقاومت کند و انعطاف کمتری نشان دهد امتیاز بیشتری خواهد گرفت و به عبارتی عامل زمان را در نظر نگرفت.»
در ادامه این مطلب آمده است: «لذا اکنون محاسبات اشتباه در آمده و با توجه به آنچه تاکنون رخ داده به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تمایلی به احیای برجام ندارند و شاید به سمت گزینه‌های دیگری بروند که با آن بتوانند در مقابل ایران قرار بگیرند. با توجه به فضایی که رسانه‌ها در آمریکا شروع کردند نه دولت آمریکا و نه کنگره پای میز مذاکره نخواهند آمد.»
آرمان ملی نوشت: «شرایط ایران و انتخابات پس از انتخابات 17 نوامبر تغییر خواهد کرد و نمی‌توان مذاکرات را ازآنجاکه ایران انتظار دارد شروع کرد. لذا اشتباه محاسباتی باعث می‌شود که یک فرصتی را از دست بدهیم و اگر برجام احیا نشود آنها همان‌طور که از قبل هم گفته‌اند به این سمت‌وسو خواهند رفت که احتمالاً به سمت اجماع جهانی و فشارهای بیشتر علیه کشورمان خواهند رفت.»
مدعیان اصلاحات با مهندسی ترس در افکار عمومی و ادعای اینکه اگر برجام محقق نشود جنگ می‌شود و... سعی می‌کنند در راستای رویکرد انفعالی و سازشی خود، از رویکرد مقاومت محور تیم دیپلماسی دولت سیزدهم اعتبارزدایی کرده و ایران را مقصر وضعیت کنونی برجام جلوه دهند. آنها در حالی ادعا می‌کنند که باید زود توافق می‌کردیم که آمریکایی‌ها با رفتار غیر سازنده و کارشکنانه خود، روند مذاکرات را از مسیر اصلی خود منحرف کردند و به تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران ادامه دادند.
برجام یک تعارف دیپلماتیک و برای
بهبود رابطه ایران با آمریکا بود
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «توافق برجام دیرزمانی است که دیگر کارکردی ندارد. من بارها بر این نکته پای فشردم که اساساً برجام به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک هیچ‌گاه نتوانست از دستگاه خاص رشد برای بالندگی و اجرا خارج شود. چراکه برجام برنامه جامع اقدام مشترک برای حل‌وفصل همه مسائل موجود میان ایران و غرب با مرکزیت ایالات‌متحده آمریکا بوده است. پس بر این مبنا باید این نکته را داشته باشیم که زمانی که برجام به برنامه پرونده هسته‌ای ایران محدود شد به‌هرتقدیر در درون خود با ترکی بزرگ روبه‌رو شد. فلذا به‌جای آنکه برنامه جامع اقدام مشترکی با نقطه عزیمت پرونده هسته‌ای ایران برای حل‌وفصل مسائل میان ایران و غرب صورت پذیرد درنهایت برجام به‌عنوان برنامه پرونده هسته‌ای ایران پذیرفته شد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «به چند دلیل مسئله برجام در وضعیتی بسیار منفی قرار دارد. دلیل نخست اینکه؛ حتی توافقی به ‌نام برجام در سال 2015 یک تعارف دیپلماتیک بوده است. چراکه به باور من همواره پس از مسئله سفارت آمریکا در تهران، ایران و آمریکا در زنجیره‌ای از تقابل، تحمل و تنازع قرار داشتند. فلذا تا زمانی که ایران در مواضع خود استوار است و مسائل منطقه‌ای در اصطکاک با واشنگتن باشد هرگونه توافقی در مقطع تحمل قابل تفسیر است. حتی برجام.»
مدعیان اصلاحات می‌گویند که برجام، یک تعارف دیپلماتیک و صرفاً برای بهبود روابط ایران با غرب بود و اگر برجام به شکست منتهی شده به خاطر نوع رویکرد آمریکاستیزانه ایران است.
سانسور بیانیه وزارت اطلاعات در روزنامه‌های زنجیره‌ای
اغلب روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی در شماره دیروز خود، بیانیه مهم وزارت اطلاعات درباره جزئیات اقدامات علیه آشوب‌های اخیر (بازداشت 260 اغتشاشگر، 9 تبعه اروپایی و ده‌ها تروریست تکفیری و تجزیه‌طلب و همچنین خنثی‌‌سازی خرابکاری سرویس‌های بیگانه) را سانسور کردند.
بر همین اساس، روزنامه‌های آرمان ملی، شرق، سازندگی، مردم‌سالاری، دنیای اقتصاد و...در صفحه اول شماره دیروز خود هیچ اشاره‌ای به بیانیه مزبور نداشتند.
گفتنی است وزارت اطلاعات روز جمعه در بخشی از بیانیه خود درباره حوادث اخیر کشور نوشت: «در روزهای گذشته، ۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین گروهک منافقین بازداشت شده‌اند. نامبردگان بنا به دستور تروریست‌های آلبانی نشین، از تولید اخبار جعلی تحریک‌کننده اغتشاشگران تا سازمان‌دهی ترور و تخریب، جهت‌دهی به شعارها، حضور مستقیم در صحنه‌های اغتشاشات خیابانی و تخریب اموال عمومی، تأمین تجهیزات مختلف برای مقابله با پلیس و مواد محترقه برای به آتش کشیدن اماکن و خودروهای عمومی و شخصی، فعالیت داشته‌اند.»
در این بیانیه آمده بود: «بازداشت ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از مزدوران رسمی گروهک‌های صهیونیستی موسوم به کومله، دمکرات، پاک، پژاک تا تعدادی از کادرهای رده‌بالای این گروهک‌ها که در دو سوی مرزهای غربی کشور مشغول توطئه علیه مردم مظلوم کردستان بودند.
۹۲ نفر از وابستگان رژیم منحوس پهلوی و از سلطنت‌طلبان نشان‌دار در صحنه‌های اغتشاش و پشت‌صحنه‌ها شناسایی و بازداشت شدند. ۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و... در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.»
وزارت اطلاعات افزوده بود: «شناسایی و بازداشت ۲۸ نفر از اراذل و اوباشی که سابقه زندان، خرید و فروش و مصرف مواد مخدر، اوباش‌گری، تجاوز به عنف و... را دارا هستند در صحنه اغتشاشات. حمله نامبردگان به نیروهای حافظ امنیت کشور و مجروح نمودن آنها مستند می‌باشد. همچنین دو کارگاهِ تولید کوکتل مولوتف از آنها کشف شده است.. تعداد قابل‌توجهی کلت کمری، انواع مسلسل، فشنگ‌های مربوطه و تفنگ‌های ساچمه‌زنی نیز کشف و ضبط شده است... [همچنین] خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری با هدف سقوط آنها که با عنایات الهی خنثی شد.»
مصادره اغتشاشات به نفع منافع حزبی اصلاح‌طلب
روزنامه شرق در سرمقاله خود که به قلم سردبیر این روزنامه زنجیره‌ای نوشته شده آورده است: «اگر نقش کاتالیزورها را در اعتراضات اخیر کنار بگذاریم، این اعتراضات عوامل و ریشه‌های بنیادی دیگری هم دارد.»
سپس این نوشتار با سوءاستفاده از اغتشاشات رخ داده سعی می‌کند این اغتشاشات را به نفع منافع حزبی جناح مدعی اصلاح‌طلبی مصادره کند: «یکی از این عوامل تبعاتِ ناخواسته شکل‌گیری مجلس یازدهم و انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است. شورای نگهبان و نهادهای دیگر درصدد برآمدند این دو انتخابات را به‌زعم خود از گزند دوقطبی‌های رایج در انتخابات پیشین در امان نگه دارند. آنها تصور می‌کردند قوه مقننه و مجریه یکدست با پشتیبانی شورای نگهبان فرصتی فراهم خواهد آورد تا بسیاری از تنش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مدیریت کنند.»
نکته مضحک این نوشتار آن است که در حالی که سه سال از شروع به کار مجلس یازدهم و بیش از یک سال از شروع دولت سیزدهم گذشته این نوشتار به‌زعم خود خواسته اغتشاشات اخیر را به نفع اصلاح‌طلبان مصادره کند.
جالب آن است که وقتی جامعه برای این طیف تره هم خرد نمی‌کند آنان به این صرافت می‌افتند که روغن ریخته را نذر امامزاده کنند. سال‌ها پیش از این در 1397 سعید حجاریان به روزنامه اعتماد گفته بود در پی بی‌اعتنایی مردم به اصلاح‌طلبان، این طیف باید سیاست‌های خود را ابتدا از زبان هنرمندان و مشاهیر و... مطرح کنند و خود در این فاز، در پشت صحنه قرار بگیرند.
با این طریق و به راه و رسم اصلاح‌طلبان باید اغتشاش‌های آبان 98 و دی ماه 96 که در دولت اصلاح‌طلبان رخ داد را چگونه می‌توان تفسیر کرد؟!