kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۴۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷

سردار سلامی:‌ انتقام خون شهدای زاهدان در دستورکار سپاه قرار دارد

با شهادت یک بسیجی اهل سنت شمار شهدای حملات تروریست‌های تجزیه‌طلب در زاهدان به 4 نفر رسید، سردار سلامی در پیامی تاکید کرده که انتقام خون شهدای زاهدان در دستورکار سپاه قرار دارد.


ظهر روز جمعه بود که اغتشاشگران به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند. گزارش‌ها از زخمی و کشته شدن برخی افراد در این حوادث خبر می‌داد. یک ماشین آتش‌نشانی، یک پایگاه اورژانس و یک بانک توسط اغتشاشگران به آتش کشیده شدند.
در میدان کشاورز و بازار مشترک و جمعه بازار نیز چند لاستیک و سطل زباله آتش زده شد. یک نانوایی در نزدیکی خیابان جام‌جم زاهدان نیز مورد هجوم اغتشاشگران قرار گرفت. همچنین اغتشاشگران مسلح در خیابان رازی زاهدان اقدام به تیراندازی کردند که بر اثر آن 2 تن کشته و چندین نفر زخمی شدند. کانال‌های وابسته به گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب جیش‌الظلم (که به آل‌سعود وابسته است) پس از آغاز درگیری‌ها مسئولیت حمله به کلانتری 16 زاهدان را برعهده گرفتند. استاندار سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد در جریان حادثه تروریستی امروز 19 نفر کشته و 20 تن زخمی شدند.
سردار سلامی: بر هوشمندی زاهدانی­‌ها درود می­‌فرستم
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی شهادت مظلومانه پاسداران و بسیجیان حریم امنیت، در دفاع از امنیت و آرامش مردم زاهدان را تبریک و تسلیت گفت. در متن پیام فرمانده کل سپاه آمده است: شهادت مظلومانه پاسداران و بسیجیان حریم امنیت، سردار رشید اسلام سیدحمیدرضا‌ هاشمی (معاون اطلاعات سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان) و همرزمان شهیدش محمدامین آذرشکر، سعید برهان‌زهی ریگی و محمدامین عارفی در میدان پرافتخار دفاع از امنیت و آرامش مردم فهیم و غیور زاهدان را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی)، آحاد ملت شریف و مجاهد ایران اسلامی به‌ویژه خانواده معظم آنان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.
این پیام افزوده: این شهیدان عالی‌قدر به‌ویژه سردار شجاع و پاک‌باخته شهید‌هاشمی عمر با برکت خود را وقف خدمت صادقانه و عاشقانه به ملت و مملکت اسلامی به‌ویژه استان کهن سیستان و بلوچستان و صیانت از امنیت و آرامش مردمان این منطقه نمودند، که شعاع درخشش، شکوه و عظمت آن برای همیشه ماندگار و راهنمای نسل‌های آینده استان و بلکه ایران عزیز خواهد بود. بر هوشمندی، هوشیاری، بردباری و بصیرت مثال‌زدنی یکایک زاهدانی‌های مؤمن که همیشه پیرو آموزه‌های پیامبر اعظم(ص) و پاسدار وحدت، اخوت و یکپارچگی بین مذاهب اسلامی هستند، درود می‌فرستم و از همکاری و همراهی آنان با حافظان امنیت و نظم جامعه در لحظات حساس پس از واقعه تلخ و ناگوار اخیر که دست‌های پلید سردمداران نظام سلطه و استکبار به‌ویژه حاکمان رژیم تروریست‌پرور آمریکا و دولت جعلی و جنایتکار صهیونیستی در فرماندهی تروریست‌های تجزیه‌طلب و بقایای گروهک خائن، خبیث و تروریستی عبدالمالک ریگی معدوم دیده می‌شود، خاضعانه قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم. سردار سلامی افزوده: مرزداران واقعی ایران اسلامی در منطقه راهبردی جنوب شرق به‌واقع شما مرزنشینان عزیز بلوچ و سیستانی هستید که رزمندگان حافظ امنیت به پشتوانه شما ضربات مهلک و ویرانگری را به اردوگاه شیطان و تروریست‌های جلاد و خون‌آشام در این دیار وارد می‌سازند. انتقام از خون شهدای سپاه و بسیج و مردمانی که قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را در دستورکار خود می‌دانیم و به مردمان صبور و نجیب این استان اطمینان می‌دهیم راه سردار سرافراز شهید حمیدرضا‌ هاشمی و دیگر شهیدان به خون خفته در مقابله فداکارانه و بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیرشده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سرحد شهادت ادامه خواهد داشت. این پیام در پایان آورده: در پایان تأکید می‌شود، به فضل الهی، پاسداران انقلاب و بسیجیان دریادل منطقه، متحد و یکپارچه با سایر نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی استان که امنیت و آرامش مردم را خط قرمز خود می‌دانند، هرگونه تهدید و خطر در این مسیر مبارک را با قاطعیت، صلابت و شجاعت پاسخ خواهند داد.
اطلاعیه شورای تامین استان
در پی اغتشاشات روی داده در استان سیستان و بلوچستان، شورای تامین این استان اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد: به‌دنبال اقدامات تحریک‌آمیز گروهک‌های ضدانقلاب و دشمنان نظام با هدف سوءاستفاده و بهره‌برداری از احساسات و هیجانات جوانان، ظهر روز جمعه مورخ ۸ مهرماه پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی زاهدان تعدادی از عناصر افراطی و مسلح با نفوذ در میان نمازگزاران و تحریک آنان به کلانتری مجاور محل اقامه نماز حمله و قصد تصرف آن را داشتند که ضمن مجروح شدن تعدادی از ماموران انتظامی، برخی از مهاجمان کشته و زخمی شدند.
شورای تامین سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در پی بروز این حادثه عناصر ضدانقلاب و جمعی از اراذل و اوباش با طراحی قبلی و از پیش تعیین شده ضمن ایجاد اغتشاش و ناامنی در سطح شهر اقدام به تخریب و آتش‌زدن اموال عمومی و تعدادی از شعب بانک‌ها، ساختمان‌های اداری و انتظامی خودروهای امدادی و شخصی نموده و با شکستن شیشه و به آتش کشیدن تعدادی از فروشگاه‌های سطح شهر به غارت اموال مردم و کسبه پرداختند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: متاسفانه در پی اغتشاشات ایجادشده در زاهدان سردار رشید اسلام سرتیپ دوم پاسدار سیدحمیدرضا‌ هاشمی رئیس سازمان اطلاعات سپاه استان که با هدف تامین امنیت نمازگزاران مسجد مکی کسبه و محل اماکن خدماتی در حال پاک‌سازی محل از حضور اوباش و مخلان نظم و امنیت بود، هدف گلوله اغتشاشگران قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد و تعدادی از همرزمان وی نیز مجروح شدند.
شورای تامین استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: به اطلاع عموم مردم شریف استان می‌رساند، نیروهای جان‌برکف انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت ملت بزرگ ایران از بذل جان و خون خود دریغ ندارند و به مزدوران و ایادی وابسته به استکبار و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه شرارت ناامنی و شیطنت نخواهند داد.
شهادت معاون اطلاعات سپاه استان
روز جمعه سید حمیدرضا‌ هاشمی معاون اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در حالی که برای آرام کردن اوضاع متشنج خیابان رازی زاهدان به آن منطقه رفته بود هدف گلوله یک تک‌تیرانداز از عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم قرار گرفته و به شهادت رسید.
خبرگزاری فارس در این‌باره نوشت شهید هاشمی توسط یک تک‌تیرانداز مورد هدف قرار گرفته است. البته عامل شهادت معاون اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز در جریان درگیر‌ی‌های مسلحانه مورد هدف قرار گرفته و به هلاکت رسیده است.
شهادت بسیجی اهل سنت
به نقل از روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق به‌دنبال حادثه تروریستی روز گذشته زاهدان و درگیری‌های در پی آن، سه نفر از نیروهای سپاه و بسیج شهید و 32 نفر مجروح شدند.
در این درگیری‌ها سرهنگ پاسدار سید حمیدرضا ‌هاشمی، پاسدار محمدامین آذرشکر (نیروی خرید خدمت) و بسیجی محمدامین عارفی شهید و ۳۲ نفر از نیروهای بسیج و سپاه مجروح شدند. روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق اعلام کرد: یک‌بار دیگر خون شیعه و سنی برای تامین امنیت سیستان و بلوچستان در هم آمیخته شد. سعید برهان‌زهی ریگی جوان بسیجی اهل سنت بسیجی طرح امنیت سپاه که در حوادث روز گذشته مجروح شده بود، به خیل شهدا پیوست. تعداد شهدای بسیجی و پاسدار حادثه روز گذشته به چهار تن رسید.
به هلاکت رسیدن 2 عضو گروهک تروریستی
یک منبع آگاه امنیتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در زاهدان کشته‌شدن دو عضو گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب موسوم به جیش‌العدل در حادثه تروریستی روز جمعه خیابان رازی را تأیید کرد.
عبدالمجید ریگی و یاسر شه‌بخش دو عضو گروهک تجزیه‌طلب موسوم به جیش‌العدل در زاهدان توسط نیروهای نظامی ایران کشته شدند.
اعترافات یکی از دستگیرشدگان زاهدان
عبدالرحیم گرگیچ یکی از اغتشاشگران مسلح حادثه زاهدان در گفت‌و‌گو با شبکه استانی‌ هامون اظهار کرد: ساعت سه عصر که ما روز جمعه بعد از اقامه نماز جمعه به طرف خانه رفتم و پس از اعلام تجمع به سمت کلانتری 16، به سمت مسجد مکی بازگشتم. در آن محل تجمع و اغتشاش شده بود مردم به سمت پاسگاه کلانتری سنگ می‌زدند بعد یک پژو آمد وایستاد و شروع به توزیع سلاح بین مردم کرد. 
این اغتشاشگر با بیان اینکه در صندوق عقب این خودرو کلاش و کلت وجود داشت، ادامه می‌دهد: در صندوق عقب پژو کلاش بود ولی من یک کلت برداشتم.
او تصریح کرد: با سلاح‌ها به سمت کلانتری شروع به تیراندازی کردند صدای شلیک را که شنیدم ترسیدم و به آن سمت نرفتم و در راه برگشت در نزدیکی خیابان خرمشهر که پیاده بودم دستگیر شدم. 
توضیحات فرمانده انتظامی استان
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان درخصوص اتفاقات روز جمعه شهر زاهدان گفت: امروز عده‌ای از افراد مسلح در هنگام خروج نمازگزاران از مصلی شهر زاهدان به سمت نمازگزاران اقدام به تیراندازی کردند و سپس به کلانتری 16 زاهدان که در نزدیکی محل تیراندازی بود یورش بردند که بلافاصله با واکنش سریع مامورین مواجه و اوضاع تحت کنترل قرار گرفت.
سردار احمدی با بیان اینکه تعداد آشوبگران به‌واسطه وجود جمعیت قابل شمارش نبود، افزود: در جریان این اتفاقات تعدادی از شهروندانی که در آن منطقه حضور داشتند کشته و زخمی شده‌اند. در ادامه آشوبگران به 2 کلانتری دیگر نیز حمله کردند اما بیشترین خسارات به کلانتری 16 وارد شد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد، گفت: تعدادی از این اشرار مسلح شناسایی و دستگیر شدند.
سردار احمدی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت به سمت آرامش رفته و مردم بزرگان و علما نیز همکاری خوبی داشته‌اند. از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم با پلیس و پرسنل دستگاه‌های امنیتی همکاری داشته باشند.
کشف یک محموله سنگین سلاح و مهمات
با تلاش سربازان گمنا‌م امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، محموله سنگین سلاح ‌و مهمات جنگی در راستای اغتشاشات و سایر اقدامات امنیتی قبل از ورود به ایران در مرزهای سیستان و بلوچستان ‌کشف و ضبط شد.
مهدی شمس‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در این ارتباط در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: این محموله پیرو رصد اطلاعاتی دقیق سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و عوامل آن نیز دستگیر شده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در این عملیات  90 قبضه سلاح و 60 هزار انواع مهمات کشف و ضبط شده است.
وی با اشاره به اینکه این سلاح با قصد ضربه زدن به مردم و ایجاد ناامنی در حال ورود به کشور بود، تصریح کرد: نیروهای امنیتی و انتظامی تمام تحرکات دشمنان علیه کشور را زیر نظر دارند و قبل از اینکه بخواهند اقدامی انجام دهند در تور اطلاعاتی آنها گرفتار خواهند شد.