kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
در مراسم رژه نیروهای مسلح انجام شد

رونمایی از موشک بالستیک رضوان و سامانه موشکی خیبرشکن

رژه نیروهای مسلح کشورمان در تهران در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد همچنین در این مراسم از برخی تجهیزات مانند موشک بالستیک رضوان و سامانه خیبرشکن برای نخستین بار رونمایی شد سخنران مراسم سرلشکر باقری بود که تاکید کرد آنچه رونمایی می­‌کنیم آخرین دستاوردهای نظامی ما نیست.
 
 
 
 
رژه 31 شهریور نیروهای مسلح صبح روز پنجشنبه با حضور سردار سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی و با حضور یگان‌های محمول و پیاده از نیروهای مسلح در جوار حرم حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.
دراین مراسم، یگان‌های نمونه از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های نمونه از فرماندهی انتظامی کل کشور از مقابل جایگاه رژه رفتند. همچنین، در این مراسم علاوه‌بر رژه یگان‌های نمونه پیاده، یگان‌های نمونه زرهی نیز از مقابل جایگاه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح رژه رفتند.
پیش از آغاز رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح، سرلشکر باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان سخنران اصلی مراسم سخنانی را ایراد کرد. وی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: امنیت امروز کشور را مرهون حماسه مقاومت، ایستادگی و شهادت‌طلبی فرزندان این ملت هستیم. با وجود تهاجم دشمنان و پشتیبانی استکبار جهانی، بحمدالله ملت عزیز ایران در دفاع مقدس، سربلند شد. دفاع مقدس به همگان اثبات کرد که برای زندگی عزتمندانه و برخورداری از امنیت، آسایش و پیشرفت باید قوی و قدرتمند بود و ایستادگی و مقاومت کرد.
رونمایی از سامانه‌ راداری قدس و موشک رضوان 
در مراسم رژه یگان‌های نمونه از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های نمونه از فرماندهی انتظامی کل کشور که صبح روز پنج شنبه در جوار مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد، سامانه راداری قدس و سامانه موشکی رضوان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شدند.
سامانه موشکی رضوان یک سامانه موشکی بالستیک سوخت مایع و تک مرحله‌ای است. برد این موشک یک هزارو 400 کیلومتر بوده و  سر جنگی آن نیز از نوع جداشونده شدیدالانفجار است. سامانه موشکی رضوان قادر است تا از انواع سکوهای ثابت و متحرک با دو نوع هدایت ضربه سخت و دقت اصابت بالا عملیات‌های خود را انجام بدهد. همچنین، موشک بالستیک خیبرشکن نیز برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح رونمایی شد
نخستین رژه شناور مدرن شهید سلیمانی در خلیج‌فارس
رژه دریایی و هوایی نیروهای مسلح با شرکت نیروی دریایی ارتش، نیروی هوایی ارتش، نیروی دریایی سپاه در بندرعباس برگزار شد که شناور «شهید سلیمانی» جدیدترین عضو نیروی دریایی سپاه پاسداران در این رژه دریایی شرکت کرد. شناور «شهید سلیمانی» عضو جدید نیروی دریایی سپاه پاسداران محسوب می‌شود که مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح است.
هندسه تهدید علیه امنیت کشور شکل نخواهد گرفت
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در حاشیه رژه ٣١ شهریور نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصل اول این است که اگر جنگی اتفاق بیفتد ما جنگ را با دفاع آغاز می‌کنیم ولی با تهاجم خاتمه می‌دهیم. اصل دیگر این است که اگر تهدیدی در شعاع امنیت ملی‌مان، شکل بگیرد، اجازه شکل‌گیری هندسه تهدید را نمی‌دهیم و حتما اقداماتی را قبل از اینکه تهدیدی شکل بگیرد، صورت می‌دهیم، البته شکل عملیاتی آنچه انجام می‌دهیم قابل بیان نیست. فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: همه آگاه هستند که ما تحمل نمی‌کنیم هیچ نطفه‌ای از تهدید در فضای پیرامونی کشور ما از سوی رژیم‌هایی که ذاتا تهدید جمهوری اسلامی ایران هستند مانند رژیم صهیونیستی شکل بگیرد. صهیونیست‌ها می‌دانند و تجزیه و تحلیل درستی از اراده و توانمندی‌های ما تا حدودی دارند.
درس‌های دفاع مقدس راهنمای چیرگی بر دشمنان
امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهل و دومین سالگرد هفته دفاع مقدس پیامی صادر و تأکید کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، درس‌ها و عبرت‌های دفاع مقدس را به تعبیر رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز، راهنمای چیرگی بر دشمنان می‌داند.