kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
رئیس ‌سازمان محیط زیست:

نقش کشورهای دیگر در پرداخت نکردن حق‎آبه ایران از هیرمند مشهود است

 
 
 
 
رئیس‌سازمان محیط زیست گفت: جمهوری اسلامی ایران طلب حق‌آبه زیست محیطی خودش را از کشور‌های همسایه مصرانه دنبال می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه نشست علمی و تخصصی اعضای کارگروه احیای تالاب بین‌المللی ‌هامون که در زابل برگزار شد اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران طلب حق آبه زیست محیطی خودش را از کشور‌های همسایه مصرانه دنبال می‌کند و این کار در قالب نشست‌های دوجانبه در حال انجام است. 
سلاجقه افزود: حق‌آبه تالاب بین‌المللی‌ هامون را پیگیری می‌کنیم تا از ظرفیت حق‌آبه در سال‌های بعد بتوانیم به نحو مطلوب بهره ببریم.
وی ادامه داد: تالاب بین‌المللی ‌هامون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، متاسفانه با توجه به اینکه کشور همسایه به تعهدات خود در قبال حق‌آبه تالاب ‌هامون عمل نکرده، تالاب وضعیت خوبی
 ندارد.
رئیس‌سازمان محیط زیست گفت: آنچه که کشور همسایه مطرح می‌کند این است که شرایط موجود به خاطر تغییر اقلیم است، اما داده‌های ما نشان می‌دهد که طی اعلام حکومت افغانستان سه تا چهار میلیارد متر مکعب آب وارد رودخانه هیرمند و سپس به سمت گودزره منحرف شده است.
سلاجقه افزود: با توجه به حُسن همجواری و پیشینه فرهنگی دو ملت و اینکه ایران همیشه یار و یاور افغانستان بوده از هیئت حاکمه این کشور انتظار داریم به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
رئیس‌سازمان محیط زیست همچنین در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با پرداخت نشدن حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند توسط طالبان اظهار کرد: مقدار 850 میلیون متر مکعب حق‌آبه ما از هیرمند است که برای کشاورزی سیستان و حق‌آبه تالاب‌ هامون و برای ارتزاق مردم این استان است.
وی درخصوص ادعای کشور افغانستان برای نصب دستگاه‌های آب سنج برای تعیین سال نرمال آبی و محاسبات جدید درخصوص حق‌آبه گفت: مشکل عدم پرداخت حق‌آبه در همین موضوع است که افغانستان به داده‌های ما اعتماد ندارد و این در صورتی است که داده‌های ما که بر اساس ایستگاه‌های آبی مشترک که از سال‌ها قبل وجود داشته، مقدار 
26 متر مکعب بر ثانیه را برای حق‌آبه ایران از هیرمند مشخص کرده است. متأسفانه نقش کشورهای دیگر در ایجاد این بی‌اعتمادی مشهود است و دست‌های پشت پرده‌ای مانع از پرداخت حق‌آبه ایران 
هستند.