kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

گزارش تازه سازمان ملل از وضعیت گرسنگی در افغانستان /6 میلیون نفر به شدت نیازمند غذا هستند

 
 
گزارش تازه نهادهای وابسته به سازمان ملل نشان می‌دهد دست‌کم 6 میلیون شهروند افغانستان در معرض «گرسنگی شدید» قرار دارند و باید فوراً به آنها کمک‌رسانی شود.
بیش از یک سال از تسلط مشکوک طالبان بر افغانستان می‌گذرد. تسلطی که به دنبال مذاکرات متعدد با آمریکا به دست آمد. جدای از مسئله ناامنی گسترده در این کشور شاید امروز مهم‌ترین و فوری‌ترین بحران افغانستان بحران اقتصادی و غذایی باشد. طالبان برای افزایش ارزش پول ملی، کاهش تورم، تامین بودجه ادارات دولتی، مبارزه با قحطی و گرسنگی، تامین کالاهای عمومی و همزمان مقابله با چالش‌های نظامی و امنیتی، نیازمند منابع گسترده مالی است اما این منابع را اروپا و آمریکا برای اعمال فشار به طالبان توقیف کرده‌اند. بر اساس گزارش «رویترز» بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان خارج از این کشور است که برای غرب به منزله اهرم فشاری بر طالبان محسوب می‌شود.سازمان ملل پیش از این در گزارشی هشدار داده بود «در صورتی که به درخواست‌ها برای کمک به مقابله با بحران‌های سیاسی و اقتصادی در افغانستان پاسخ داده نشود تا 97 درصد از افغانستانی‌ها با خطر رفتن به زیر خط فقر مواجه هستند».
نهادهای سازمان ملل در گزارشی جدیدی همچنین با اشاره به ناامنی غذایی تاکید کردند حدود ۶ میلیون نفر در افغانستان بزودی با گرسنگی شدید رو‌به‌رو می‌شوند. اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل و اداره برنامه جهانی غذا در گزارشی درباره افزایش ناامنی غذایی در جهان تاکید کردند پس از ماه نوامبر(آبان) و سردی هوا در افغانستان، حدود 6 میلیون نفر به کمک‌های بسیار فوری نیاز پیدا می‌کنند.در این گزارش آمده است افغانستان و 19 کشور دیگر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند تا از فاجعه گرسنگی نجات یابند.پیش از این نیز، برنامه جهانی غذا گفته بود دست‌کم 20 میلیون نفر در افغانستان با بحران گرسنگی رو‌به‌رو هستند و باید کمک‌های جامعه بین‌المللی هرچه زودتر ارسال شود.
 گفتنی است اوایل هفته جاری صدها نفر از ساکنین شهر کابل با راه‌اندازی تظاهرات ضدآمریکایی خواستار آزاد‌سازی بدون قید شرط و فوری 10 میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا و کشورهای غربی شدند.معترضین با سر دادن شعارهایی تصریح کرده بودند این پول باید به مردم افغانستان تحویل داده شود تا از آن برای باز‌سازی و رشد اقتصاد و سایر زیرساخت‌ها استفاده شده و مردم افغانستان از فقر نجات یابند.
انفجار بمب در کابل
خبر دیگر از افغانستان این که در ادامه موج ناامنی‌ها در افغانستان بر اساس اعلام گزارش‌ها ظهر دیروز پس از اقامه نماز جمعه در مقابل مسجد وزیراکبرخان کابل انفجاری به‌وقوع پیوست. که به گفته مقامات بیمارستانی در کابل دست کم 4 تن در این انفجار به‌شهادت رسیده‌اند. 
به گزارش فارس، «عبدالنافع تکور»، سخنگوی وزارت کشور دولت موقت طالبان با تأیید این خبر گفت انفجار در برابر دروازه مسجد وزیر محمد اکبر خان رخ داده است.به گفته وی قربانیان این انفجار همه غیرنظامیان هستند؛ اما درباره شمار دقیق قربانیان و زخمی‌های رویداد اظهارنظری نکرد«.خالد زدان»، سخنگوی فرمانده امنیتی کابل نیز بدون ارائه جزئیات، وقوع این انفجار را تایید کرد.وی گفت که قربانیان این حادثه همگی غیرنظامیان و نمازگزاران هستند.بر اساس اعلام گزارش‌ها این انفجار هنگامی رخ داده که نمازگزاران در حال خارج شدن از مسجد بودند.از سوی دیگر بیمارستان کابل اعلام کرد این انفجار 14 قربانی برجای گذاشته است. به گفته سخنگوی این بیمارستان 4 تن در این انفجار شهید شده و 10 تن نیز زخمی شده‌اند.خبرگزاری الجزیره نیز گزارش داده که در این انفجار 7 تن به‌شهادت رسیده و 30 نفر زخمی شده‌اند.شاهدان عینی، نوع انفجار را مین مغناطیسی می‌دانند؛ اما مسئولان امنیتی تاکنون درباره نوع انفجار چیزی نگفته‌اند.