kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

ابراز نگرانی پنتاگون از پیش افتادن چین در حوزه هوافضا

 
 
فرمانده نیروی هوایی آمریکا اذعان کرده که چین در حوزه هوایی و فضایی سریع پیشرفت کرده و توانایی رزمی آمریکا در خطر افتاده است.
ماشین عظیم الجثه چین در حال پیشروی است؛ در حوزه اقتصادی و تجاری، حتی تکنولوژی و فناوری، چین با سرعتی سرسام‌آور پیش می‌رود. از این رو، غرب به ویژه آمریکا بسیار نگران است که جایگاه هژمونیک خود را دیر یا زود به چین ببازد. صدای هشدارها در این مورد بارها از خود غرب بلند شده است که چین می‌تواند دیر یا زود به یک قدرت امپریالیستی غیرقابل کنترل بدل شود. در همین مورد، «ژنرال مارک کلی» فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفته که چین در قدرت هوایی و فضایی خود آن‌قدر سریع پیشرفت کرده که توانایی نیروی هوایی آمریکا برای بازدارندگی از طریق نیروهای متعارف در خطر است. ژنرال کلی در سخنرانی در «مجمع هوایی، فضایی و سایبری» نیروی هوایی آمریکا گفت: «ما از دوران همسانی معمولی خارج شده‌ایم. وقتی همخوانی معمول دارید، خطر راهبردی رقبا کم است، اما از نظر بازدارندگی متعارف به آن حد نرسیده‌ایم.» آن طور که فارس نوشته، وی گفت: «کمیت نیروهای هوایی آمریکا کمتر از نصف‌اندازه زمانی است که ایالات متحده به سرعت و با تلفات نسبتاً کمی در جنگ خلیج‌فارس در سال ۱۹۹۱ پیروز شد و کمیت نیروهای هوایی رزمی بسیار کمتر از آن چیزی است که مطالعات مختلف طبقه‌بندی نشده نشان داده است.» کلی گفت که نیروی هوایی به 
۶۰ اسکادران جنگنده نیاز دارد تا تمام مسئولیت‌هایی را که در رابطه با دفاع از کشور، حوادث احتمالی برون مرزی، حضور در خارج از کشور و پاسخ به بحران بر عهده‌دارد، انجام دهد، اما فقط ۴۸ اسکادران جنگنده ‌ای این چنینی دارد.
رونمایی از یگان پهپادی لیزری
‌همزمان رسانه‌ها روز جمعه از رونمایی نیروی هوایی ارتش چین از یک یگان پهپاد شناسایی رزمی خود که مقر آن در شمال غربی چین است، خبر دادند. به نوشته وبگاه «یوراسیانت» به نقل از «گلوبال تایمز» کارشناسان نظامی چین گفتند که این یگان برای حفاظت از مرزها و مبارزه با تروریسم بسیار مهم است. بر اساس این گزارش، این رونمایی پس از آن صورت گرفت که یک فروند پهپاد شناسایی مسلح از پایگاه نیروی هوایی چین در شمال غربی چین، نظارت و حمله را در یک پرواز طولانی بیش از هزار کیلومتر انجام داد. نیروی هوایی چین پهپاد «جی‌جی-۲» را برای بازدید عموم در دسترس قرار داده است. بر روی این پهپاد سلاح‌های دقیق هوا به زمین (لیزری) و دستگاه‌های شناسایی الکترونیکی نصب شده است.
رئیس‌جمهور چین: ارتش برای نبرد آماده شود
همچنین از چین خبر می‌رسد که «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز چهارشنبه در سخنانی گفت که ارتش آزادی‌بخش خلق باید روی آمادگی برای شرکت در نبرد واقعی تمرکز کند. به گزارش ایسنا، این دستور رئیس‌جمهور چین برای شرکت کنندگان در همایش دفاع ملی و اصلاحات نظامی که در پکن برگزار شد، ارسال شد. بر اساس این گزارش، این مراسم با حضور اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد. رئیس‌جمهور چین همچنین دستور داد تا به طور جدی به برنامه دستیابی به اهداف اصلاحات نظامی پایبند باشد.