kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

رژه موشکی انصارالله برای رونمایی از جدیدترین دستاوردها

 
 
در سالگرد انقلاب یمن، ارتش این کشور اقتدار موشکی خود را به رخ متجاوزان کشاند.
 برای یمنی‌ها، انقلاب 2014 (1393) یک انقلاب هویت بخش و معنا‌دار است. آنها این روزها هشتمین سالگرد انقلابی را سپری می‌کنند که در سپتامبر(شهریورماه1393) پس از سه سال به نتیجه رسید و با تکیه بر آن توانستند کارگزاران فاسد و وابسته به سعودی در صنعا را از قدرت به زیر بکشند و خودشان سرنوشت و آینده کشورعربی یمن را بدست گیرند.
اگرچه انقلاب ضد بیگانه و مستقل مردم یمن در همان ابتدا با تجاوز و حملات ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی مواجه شد،  اما در این هشت سال یمنی‌ها ثابت کرده‌اند که در بدترین شرایط جنگ و محاصره این توانایی را خواهند داشت که از دستاوردهای باارزش انقلاب‌شان پاسداری کنند. از همین روی نیز شهروندان یمن همزمان با سالروز انقلاب این کشور راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مختلفی را در تکریم این رویداد تاریخی برگزار کردند. در این میان یکی از مهم‌ترین رویدادهای گرامیداشت انقلاب یمن، رژه نظامی بزرگی  بود که در میدان السبعین برگزار شد.
این رژه نظامی با حضور مهدی المشاط رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن و مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دولت نجات ملی یمن برگزار گردید و در جریان آن نیروهای مسلح یمن از سامانه‌های مختلف و سلاح‌های بازدارنده راهبردی و موشک‌های بالستیک و بالدار، پهپادها و موشک‌های پدافند هوایی و موشک‌های دریایی رونمایی کردند.
موشک کوتاه بُرد بدر ۲ که نسل دوم موشک‌های بدر است و با سوخت جامد عمل می‌کند، موشک میان بُرد بدر که نسل سوم موشک‌های بدر است و موشک بالستیک دور بُرد حاطم به عنوان نسل چهارم موشک‌های بدر، موشک کروز بالدار و دور بُرد قدس ۳ که رادار‌گریز است، موشک بالستیک دور بُرد فلق که قابلیت حمل چندین کلاهک را دارد و موشک زمین به دریای «دریای سرخ» که نوع پیشرفته موشک سعیر است و با دو سیستم حرارتی و راداری عمل می‌کند و دارای سرعت بسیار بالا است، تنها بخشی از توانایی موشکی و نظامی ارتش یمن است که در رژه نظامی سالگرد انقلاب در میدان اصلی صنعا به نمایش درآمدند.
از سوی دیگر، منابع خبری غیر رسمی اعلام کردند که پس از برگزاری رژه بزرگ نظامی در میدان «السبعین» صنعا، ائتلاف متجاوز سعودی آشکارا در مذاکرات عقب‌نشینی کرده است. گفته شده پس  از رژه نظامی، بیشتر شروط مورد نظر صنعا از سوی دولت نجات ملی یمن وابسته به سعودی مورد پذیرش ریاض و وابستگان آن قرار گرفته است. در همین ارتباط نیز حساب کاربری «الشرطهًْ السریهًْ» که گفته می‌شود به منابع اطلاعاتی ریاض نزدیک است، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت که پس از رژه بزرگ صنعاء در میدان السبعین، مذاکرات میان دولت نجات ملی و ائتلاف سعودی پیشرفت خوبی داشته و دو طرف در حال نزدیک شدن به مواضع هم هستند.