kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

احضار ترامپ و فرزندانش به دادگاه/اتهام: کلاهبرداری

 

سرویس خارجی-
ترامپ در تازه‌ترین حکم قضایی به کلاهبرداری و ارائه اطلاعات مالی نادرست متهم شده است، با این وجود همچنان اصرار دارد تا به هر قیمتی در عرصه سیاسی آمریکا نقش‌آفرینی کند.
چند هفته‌ای بیشتر از ماجرای حمله ماموران اف‌بی‌ای به عمارت ترامپ در فلوریدا و کشف اسناد فراوان محرمانه از این مکان نمی‌گذرد که حالا خبر رسیده رئیس‌جمهور سابق آمریکا با چالش جدیدی مواجه شده است. چالشی که جمهوری‌خواهان را در آستانه انتخابات ۸ نوامبر با یک دردسر جدی دیگر مواجه خواهد کرد.
از نیویورک آمریکا خبر رسیده که دادستان کل این ایالت ترامپ و فرزندش را به اتهام ارتکاب جرمی دیگر متهم کرده است. دادستان کل در اواخر روز چهارشنبه خبر داد که رئیس‌جمهور سابق و فرزندان بزرگسالش به کلاهبرداری متعدد و اظهارات نادرست به قصد تحریف ارزش املاک و مستغلات به منظور دریافت وام و مزایای مالیاتی متهم کرد. به گفته رویترز و بنا بر این حکم، صورت‌های مالی ترامپ در بازه‌ زمانی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ سراسر پر از ایراد و نادرست است. بنا بر نظر دادستان، تنها دختر ترامپ هم در این پرونده باید مورد بازخواست قرار بگیرد.
بنا بر تشخیص دادستان کل آمریکا، ترامپ به دروغ ارزش دارایی خالص خود را میلیاردها دلار بیش از میزان واقعی اعلام کرده تا بدین ترتیب، بانک‌ها را برای اعطای تسهیلات بیشتر مجاب کند. و همچنین بیمه‌گذاران سقف بیمه بیشتری با حق بیمه‌ پایین‌تر به او ارائه دهند. «لتیتیا جیمز» دادستان کل نیویورک، در توضیحات بیشتر درخصوص جزئیات این پرونده این را هم گفته که تاکنون بیش از ۲۰۰ سندی که محتوای آن کذب ارزیابی شده، کشف شده است.
هرچند که این شکایت ظاهرا یکی از بزرگ‌ترین ضربه‌های حقوقی به ترامپ از زمان ورود او به عرصه سیاست است اما از اشتهای او برای حضور پر رنگ در عرصه انتخابات پیش‌رو و احتمالا انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری کم نکرده است.
ظهر چهارشنبه گذشته به وقت محلی، دونالد ترامپ مهمان «فاکس‌نیوز» بوده و در یک مصاحبه تلویزیونی تا جایی که توانسته عملکرد بایدن را زیر سؤال برده و خود را بهترین گزینه برای اداره امور آمریکا معرفی کرده است.
ترامپ ضمن انتقاد دوباره از جو بایدن تاکید کرد که این کشور تحت رهبری او با سرعتی زیاد به سمت جهنم می‌رود. رئیس‌جمهور سابق آمریکا این را هم گفت که کشورش نیاز به یک رهبر قوی دارد که احتمالا منظورش خودش بوده است. ترامپ در بخشی از مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «سیاست و مسائل جمهوری‌خواه و دموکرات و چپ‌های افراطی و همه چیز را فراموش کنید. کسی را می‌خواهم که رهبری بزرگ باشد. کسی را می‌خواهم که بتواند رو در روی شی رئیس‌جمهور چین بایستد.»
ترامپ در حالی دائما خود را بخشی از رقابت‌های انتخاباتی در فضای سیاسی آمریکا معرفی می‌کند که تهدید وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر تعقیب کیفری او به اتهام خارج کردن غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده از کاخ سفید، همچنان جدی است.
تازه‌ترین خبرها از وزارت دادگستری آمریکا حکایت از آن دارد که کاخ سفید همچنان پیگیر رسوایی عمارت فلوریدا است. این وزارت‌خانه در جدیدترین خواسته خود از دیوان استیناف فدرال اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین به‌دلیل ارائه نکردن مدارک کافی و محکمه‌پسند، مجوز دسترسی به اسناد محرمانه را ندارد.
گفتنی است، از بیش از ۱۱ هزار سندی که اف‌بی‌آی در هشتم اوت (۱۷ مرداد ماه) از مارآلاگو ضبط کرده، نزدیک به ۱۰۰ سند مهر محرمانه دارد. ترامپ مدعی است که اسناد را از حالت محرمانگی خارج کرده‌اما کاخ‌سفید این ادعا را رد کرده است.
گذرنامه ترامپ اخذ شده، دادستان کل نیویورک او را متهم شناخته و پرونده خروج غیرقانونی مدارک محرمانه هنوز باز است؛ با این وجود ترامپ به هر قیمتی که شده می‌خواهد تا بخشی از آینده سیاسی آمریکا باشد. رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا تهدید کرده که اگر اتهامات اخیر علیه او منتهی به محرومیت از فعالیت سیاسی شود آنگاه آمریکا بد خواهد دید! اشاره ترامپ به حامیان تندرویی است که پیش از این هم در رخدادهای مختلف همچون حمله به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن خودی نشان داده‌اند‌.