kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
وزیر نیرو:

ایران به ترکیه برق صادر می‌کند

وزیر نیرو از صادرات برق به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد.
 
 
 
 
بر اساس اعلام وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در سفر یک روزه خود به ترکیه با «فاتح دونمز»؛ وزیر انرژی و منابع طبیعی و «واحد کریشچی»؛ وزیر کشاورزی و جنگل‌داری ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در پی سفر وزیر نیرو به ترکیه، رفع نگرانی ایران از اقدامات بالادست حوضه آبریز اَرس و ارتقای زیرساخت تبادل برق ایران و ترکیه دو محوری بود که در سفر وزیر نیرو به ترکیه پیگیری شد.
وی پیگیری توافقات رؤسای جمهور ایران و ترکیه در سفر رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهور این کشور به تهران را مهم‌ترین محور مذاکرات با وزیر کشاورزی و جنگل‌داری ترکیه عنوان کرد و گفت: درخصوص مسائل آب‌های مشترک و رودخانه ارس مقرر شد کمیته‌ای دائمی برای بررسی مسائل رودخانه ارس تشکیل و درباره مسائل مورد علاقه دو طرف، مذاکره شود.
وزیر نیرو با مؤثر دانستن آغاز گفت‌و‌گوهای فنی و اجرایی درباره مسائل آب‌های مشترک، تصریح کرد: مقرر شد نخستین جلسه کمیته فنی برای بررسی موضوعات درباره آب‌های مشترک، ماه اول سال آینده میلادی در تهران برگزار شود.
محرابیان پس از گفت‌و‌گوهای چند ساعته با وزرای ترکیه‌ای، با اشاره به توافقاتی در زمینه انتقال برق ایران به ترکیه ادامه داد: اخیراً با سرمایه‌گذاری طرف ترکیه‌ای، در شهر وان این کشور، تاسیساتی که امکان مبادله برق از سوی ایران به ترکیه را به‌صورت «بک تو بک» فراهم کند، ایجاد شده است.
وی افزود: طبق توافق با وزارت انرژی ترکیه، با نصب و آزمایش این تأسیسات، به‌زودی امکان فروش برق ایران به ترکیه و بهره‌مندی از بازار صادراتی این کشور فراهم می‌شود.
پیش‌زمینه سفر محرابیان به ترکیه
گفتنی است، در راستای استیفای حقابه ایران از بالادست ارس، 28 تیر سال جاری بود که اجلاس روند آستانه به میزبانی تهران برگزار شد. آیت‌الله ابراهیم رئیسی در بیان جزئیات مطرح شده پیرامون موضوع آب و برق در جلسه با رجب طیب اردوغان گفت: «در موضوع آب مسئله‌ای که بود، باید پیگیری می‌کردیم و در نشست تهران درباره آب از آقای اردوغان پیگیری کردیم که آذری‌ها نگران حقابه در ارس هستند و رئیس‌جمهور ترکیه تاکید داشت که این  نگرانی سریع رفع می‌شود.»
در همین رابطه، «پدرام پناهی»؛ کارشناس حوزه آب و محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: «سیاست فعالانه دیپلماسی منطقه‌ای این بار با محوریت آب به خوبی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته و از این ابزار برای رفع نگرانی‌های در رابطه با حقابه رودخانه‌های مرزی به خصوص در موقعیت‌هایی که ما پایین دست هستیم، استفاده می‌شود.»
زمینه‌‌سازی صادرات برق
همچنین توسعه روابط ایران و ترکیه در زمینه برق هم یکی از محورهای سفر وزیر نیرو به ترکیه بود. محرابیان؛ وزیر نیرو چندی پیش با اشاره به سفر اخیر رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به تهران و محورهای مذاکره‌شده در این دیدارها گفت: «مسئله توسعه روابط دیپلماسی برق یکی از مهم‌ترین محورهای مذاکره شده در قالب گفت‌وگو میان رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بود و بر این مبنا و به توافق‌های مثبتی با کشور ترکیه رسیدیم.»
وزیر نیرو در توضیح توافقات برقی با کشور ترکیه گفت: «ارتقاء زیرساخت تبادل برق بین ایران و ترکیه یکی از مهم‌ترین توافقاتی بود که اخیراً در چهارچوب سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران با نظر مثبت دو کشور به دست آمد. با توجه به توافقات صورت‌گرفته، اتصال برقی میان ایران و ترکیه از طریق سه زیرساخت خوی-وان، خوی- باش‌قلعه و بازرگان- دغوبایزید انجام می‌شود.»
ایران به قطب برق منطقه تبدیل می‌شود
در همین رابطه، سیما غفاری؛ کارشناس حوزه دیپلماسی انرژی تصریح کرد: «امروز مسئله دیپلماسی انرژی خصوصاً در حوزه برق به یک راهبرد برای حل مسئله، کسب انتفاع اقتصادی و حفظ منافع ملی تبدیل شده است و ما باید برای توسعه این بخش با اولویت کشورهای همسایه برنامه‌ریزی کنیم. تداوم روند پیگیری شده توسط دولت سیزدهم در مسیر تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه نقش موثری ایفا خواهد کرد.»