kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد

عرضه گسترده مرغ ۴۰ هزار تومانی در بازار

 
 
 
 
سرپرست جهادکشاورزی استان تهران از عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت ۴۰ هزار تومان در بازار خبر داد و گفت: این قیمت پنج‌هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جبرئیل برادری درباره اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار مرغ اظهار کرد: با توجه به روند افزایشی قیمت گوشت مرغ گرم در بازار و در راستای رفاه حال مصرف‌کنندگان، عرضه گوشت مرغ منجمد در تمامی مراکز عرضه اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین آغاز شد.
وی افزود: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تسریع در تنظیم بازار این کالای اساسی، هر کیلوگرم مرغ منجمد با کاهش پنج هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب با قیمت 40 هزارتومان عرضه می‌شود. بنابراین، واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها می‌توانند برای دریافت مرغ منجمد به طور عمده و توزیع به شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران مراجعه کنند.
گفتنی است، بررسی‌ها نشان داد که دو دلیل عمده؛ عامل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر به کیلویی 65 هزار تومان و بیش از نرخ مصوب دولتی است.
مرغداران گفتند که به دلیل اینکه هزینه‌های تولید مرغ با گران شدن نهاده‌ها افزایش یافته فروش با نرخ مصوب دولتی برای آنها به صرفه نیست، آنها درخواست کرده‌اند که دولت در نرخ مرغ تجدید‌نظر کند. آنها 70 تا 80 هزار تومان را پیشنهاد داده‌اند، اما کارشناسان گفتند؛ با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین است بازار کشش این قیمت را نخواهد داشت و کاهش تقاضا دوباره قیمت را پایین می‌آورد.
کارشناسان و برخی فعالان تولید مرغ کاهش تولید بعضی مرغداری‌ها به30 درصد ظرفیت را که منجر به کاهش عرضه شده، یکی از دلائل افزایش قیمت تمام شده و بازاری این کالا اعلام کردند که با افزایش تولید، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. 
کاهش تولید برای کاهش هزینه!
طبق گزارش اتحادیه‌ها، جوجه‌ریزی ماهانه 135 میلیون قطعه می‌تواند نیاز کشور را تامین کند که به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش قیمت فروش در ماه‌های گذشته، میزان جوجه‌ریزی به 90 میلیون قطعه رسیده بود. طبق منطق عجیب و خارج از قواعد علم اقتصاد اتحادیه، بسیاری از مرغداران ترجیح می‌دهند که با کاهش تولید هزینه‌های خود را کاهش دهند! این در حالی است که همه کارشناسان، افزایش تولید را موجب سرشکن شدن هزینه‌های سربار و کاهش قیمت تمام شده اعلام کردند.
عامل دوم، برنامه وزارت جهادکشاورزی است که بی‌محابا مجوز صادرات را در مقابل درخواست‌ها و فشار تولیدکنندگان صادر می‌کند. صادرات مرغ، تخم‌مرغ و گوشت از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی است که اخیرا در مقابل فشار تولید‌کنندگان تایید کرده است. اگرچه صادرات زیادی هم صورت نمی‌گیرد، اما بار روانی این مسئله عامل رشد قیمت در داخل می‌شود. 
این وزارتخانه پس از صدور مجوز صادرات مرغ و تخم‌مرغ که در هر دو مورد به بالا رفتن قیمت داخل انجامیده و قیمت را از نرخ مصوب دولتی عبور داده به تازگی با صادرات دام زنده موافقت کرده و شیوه‌نامه صادراتی هم آماده شده است در حالی که همین الان قیمت گوشت قرمز که از کیلویی 200 هزار تومان فراتر رفته خرید آن برای اقشار پایین جامعه سخت است! این در حالی است که تمام کشورها پس از جنگ اوکراین و روسیه و نیز شیوع بیماری کووید 19 برنامه خود را به سمت محدود کردن صادرات، ذخیره‌‌سازی و اتکا به تولید داخل پیش برده‌اند.