kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
رئیس ‌سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

فاصله 10 برابری بین میانگین و رکورد تولیدات کشاورزان

 
 
 
رئیس ‌سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: بین میانگین تولید و رکورد تولید برخی محصولات مانند گندم و یا سیب درختی، فاصله ۳ تا ۱۰ برابری وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام‌نکویی با بیان این که یکی از خلأها در بخش کشاورزی، ترویج است، اظهار داشت: بین میانگین تولید و رکورد تولید برخی محصولات مانند گندم و یا سیب درختی، فاصله ۳ تا ۱۰ برابری وجود دارد و با استفاده از ظرفیت پسادکتری و قرار دادن این ظرفیت در کنار محققان و مروجان بخش کشاورزی می‌توان این فاصله را کم کرد.
وی در همین حال تصریح کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سال‌هاست که از خلا نیروی انسانی مکفی رنج می‌برد و اعضای علمی این سازمان از تعداد سه هزار نفر اکنون به زیر دو هزار نفر به دلیل بازنشستگی کاهش یافته است.
رئیس ‌سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که برای سال ۱۴۳۰ تولید ۱۸۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور پیش‌بینی شده است، گفت: برای این افزایش ۵۵ میلیون تنی محصول به رغم محدودیت‌ها باید بهره‌وری را از طریق افزایش ضریب نفوذ علم و فناوری ارتقا دهیم و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این راستا است.
خیام‌نکویی افزود: قصد داریم از ظرفیت پسادکتری و افرادی که از دانشگاه‌های معتبر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند در قالب محقق- مروج یا مروج- محقق در حوزه‌های مورد نیاز در استان‌ها برای افزایش نفوذ دانش و بهره‌وری در حوزه‌های کشاورزی استفاده کنیم.
وی درباره اهمیت پسادکتری در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: بعضی از کشورهای پیشرو مانند آمریکا در سال گذشته ۶۵ هزار نفر پسادکتری را از بهترین فارغ‌التحصیلان کشورهای جهان جذب کرده‌ است، زیرا یکی از مهم‌ترین مولفه‌های و زیرساخت‌ها برای پیشبرد پژوهش و فناوری، پسادکتری هستند.
رئیس‌ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همین حال جهت‌دهی پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به سمت مشکلات اولویت‌دار بخش کشاورزی را از دیگر موضوعات توافق شده با وزارت علوم در این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: ما اولویت‌های بخش کشاورزی را شناسایی و احصا کرده‌ایم.