kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۰۰۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

هفته کم‌رمق بورس با ریزش‌های کسل‌کننده شاخص

 
 
بازار سرمایه در هفته‌ای که از یکشنبه آغاز شد یکی از کم‌رمق‌ترین و کم‌حجم‌ترین هفته‌ها را داشت و دیروز هم با کاهش نزدیک به 12 هزار واحدی شاخص کل مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری مهر،  شاخص بورس تهران دیروز با افت بیش از ۱۱ هزار و ۸۳۰ واحدی به کار روزانه خود پایان داد و در رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی آرام گرفت.
ارزش معاملات روزانه بیش از 2376 میلیارد تومان بود و ارزش روز بازار به 5143 میلیارد تومان رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۲۳۲ واحدی به رقم ۳۹۵ هزار و ۹۰۸ واحد رسید.
شاخص هم وزن نیز دیروز چهارشنبه با ۲۲۳۲ واحد (56 صدم درصد) کاهش در ارتفاع ۳۹۵ هزار واحدی ایستاد. همچنین بیش از پنج میلیارد ۲۴۸ میلیون برگ سهم به ارزش بیش از ۲,۷۹۰ میلیارد تومان داد و ستد شد. در پایان معاملات دیروز، 172 نماد با رشد قیمت و 476 سهم نیز با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار گرفت و ارزش معاملات خرد در بازار به شدت کاهش یافت. بسیاری از سهم‌های خوب در محدوده حمایتی قرار گرفته‌اند. اما جریان اخبار و جهت انتظارات هنوز تغییر نکرده است و خشک و ‌تر در بورس در حال سوختن هستند و هر روز روند نزولی حالت شدیدتری به خود می‌گیرد. نه دلار توان بالا رفتن دارد که سهم‌های دلاری را با خود صعود دهد و نه شرایط اقتصادی کشور تغییرات گسترده‌ای داشته است که سهام ریالی مورد استقبال قرار بگیرند.
تحلیلگران تکنیکال معتقدند، شاخص در محدوده نیمه کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی حمایت خواهد شد. با رسیدن قیمت‌ها به کف و بازگشت شاخص‌ها با سطوح ابتدای سال می‌توان امیدواری بیشتری برای رشد بورس را در روزهای آینده داشت. تحلیلگران بنیادی نیز معتقدند عاملی که می‌‌تواند بازار را با تغییر جهت رو‌به‌رو کند، گزارش‌های شش‌ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست.
نرخ سود بانکی همچنان معضل بازار سرمایه
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه‌، درباره وضعیت بورس گفت: بورس در وضعیت خوبی قرار ندارد و بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام در جهت تضعیف این بازار در حال حرکت هستند.
رضا گلستانی‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: یکی از عواملی که بر بورس تاثیر زیادی دارد، نرخ سود بانکی است. نرخ بهره بین بانکی در سقف خود قرار گرفته و این مسئله تقاضای سهام را تحت تاثیر قرار داده است. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حالی که بیشتر گروه‌های بازار در محدوده‌های مهم حمایتی قرار دارند، نگرانی از شکسته شدن حمایت‌ها و اصلاح بیشتر شاخص افزایش یافته است. به نظر می‌رسد پیش از بازگشت رو به بالای شاخص کل، روند ریسک‌های غیراقتصادی تغییر کند تا تکلیف بازار سرمایه مشخص شود.