kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴

دستگیری 67 نفر در مراسم تشییع ملکه انگلیس

پلیس انگلیس اعلام کرده، در جریان مراسم تدفین ملکه 67 نفر در مناطق نزدیک کاخ و وست مینستر دستگیر شده‌اند.

در روز‌های اخیر، شماری از نهاد‌های مدنی و مخالفان نظام سلطنت به این‌که پلیس انگلیس به علت ابراز مخالفت افراد با نظام سلطنت یا اعضای خاندان سلطنتی مثلاً با در دست داشتن برگه یا پارچه‌های سفید، آنان را بازداشت کرده به شدت معترض هستند. در واقع یکی از حاشیه‌های پررنگ در این روزهای انگلیس همین بازداشت‌ها بوده است. در ادامه روند بازداشت‌ها، به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، پلیس انگلیس تأیید کرد که در مراسم تشییع و خاکسپاری ملکه انگلیس ۶۷ نفر را بازداشت کرده است. پلیس انگلیس اعلام کرد، این افراد در مناطق نزدیک کاخ و سالن وست مینستر و به علت‌های مختلف بازداشت شده‌اند. پلیس جزئیات بیشتری درباره علت دستگیری‌ها منتشر نکرده است. به گفته مقامات پلیس انگلیس، در اجرای مراسم تدفین ملکه انگلیس که بزرگ‌ترین عملیات امنیتی و پلیسی تاریخ این کشور توصیف شده، بیش از 7 هزار نیروی پلیس و 3 هزار نیروی ارتش از زمین، هوا و دریا تأمین امنیت این مراسم را بر عهده داشتند.
پیشتر خبرنگار الجزیره در توئیتی نوشته بود که مراسم خاکسپاری «الیزابت دوم» و انتقال قدرت به «چارلز سوم»، پسر ملکه، دست کم 6 میلیارد پوند برای انگلیس هزینه خواهد داشت. وی افزود: «در حالی که انگلیس از بحران اقتصادی رنج می‌برد اما رسانه‌های انگلیسی و حتی جهانی هیچ انتقادی از هزینه‌های این مراسم قرون وسطایی انجام نمی‌دهند.»
گفتنی است، این هزینه سرسام‌آور درست در زمانی خرج خواهد شد که شاخص تورم در انگلیس بالاترین سطح از فوریه ۱۹۸۲ (12 بهمن 13۶۰) را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش بانک انگلستان، افزایش قیمت انرژی در اروپا، در پی حمله روسیه به اوکراین، محرک اصلی تورم است. دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داد که حدود سه چهارم از افزایش نرم تورم، ناشی از قبوض برق و گاز بوده است. قیمت مواد غذایی، حمل‌ونقل و ماشین آلات نیز باعث افزایش قیمت‌ها و تورم شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، فقط در مرکز لندن بیش از ۳۵ کیلومتر موانع و نرده‌های فلزی در مسیر عبور کاروان حامل تابوت ملکه و اعضای خاندان سلطنتی ایجاد شد که در کنار آن‌ها، نیرو‌های پلیس مسلح نیز حضور داشتند. بالاخره ملکه انگلیس ۱۲ روز پس از درگذشتش، روز دوشنبه و در میان تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد. ملکه ۹۶ ساله انگلیس با هفتاد سال سلطنت رکورددار طولانی‌ترین فرمانروایی در تاریخ این کشور بود. در مدت سلطنت ملکه الیزابت دوم، ۱۴ نخست‌وزیر در انگلیس آمدند و رفتند و «لیز تراس» به عنوان پانزدهمین نخست‌وزیر دو روز پیش از درگذشت ملکه انگلیس با درخواست او مامور تشکیل کابینه شد. البته الیزابت یک رکورد دیگر هم داشت، رکورد ثروتمندترین ملکه دنیا نیز به او تعلق داشت.
جنجال خودداری شاه از دست دادن با یک سیاه‌پوست
یکی از حاشیه‌های دیگر در مراسم‌های اخیر سلطنتی در انگلیس آن‌که در ویدئویی که تازه منتشر شده، چارلز، شاه جدید انگلیس در اقدامی که نژادپرستانه توصیف شده، بدون حتی حفظ ظاهر، از دست دادن با یک مرد سیاه‌پوست حاضر در جمعیت خودداری می‌کند و او را نادیده می‌گیرد. او پس از دست دادن و خوش‌وبش با جمعیتی که برای مراسم خاکسپاری ملکه خارج از کاخ باکینگهام شرکت کرده‌اند، در اقدامی نژادپرستانه از دست دادن با یک مرد سیاه‌پوست آفریقایی تبار خودداری می‌کند و او را نادید می‌گیرد و بعد به دست دادن با سایر افراد سفیدپوست ادامه می‌دهد. این اقدام پادشاه انگلیس، واکنش‌ها و بحث‌های زیادی را در شبکه‌های مختلف اجتماعی برانگیخته و بسیاری او را یک نژادپرست سرسخت توصیف کرده‌اند.