kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵

آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های کشـور

 
 
پس از گرمای تابستان، طلیعه ماه مهر و بازگشت دانشجویان به کلاس‌های درس پس از وقفه‌ای ۲ ساله به دلیل شیوع کرونا شاید رنگ و بوی دیگر به نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بدهد. دانشجویان رشته‌های مختلف با تمام شدن ۲ سال آموزش مجازی، بار دیگر به کلاس‌های درس باز خواهند گشت.
اواخر سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، فعالیت‌های آموزش حضوری تمامی سطوح در کشور تعطیل اعلام شد و در پی آن بسیاری از دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که آموزش را متوقف نکرده و دانشجویان‌شان در خانه و به شیوه آموزش مجازی به تحصیل ادامه می‌دهند. بر این اساس، دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پژشکی با انعطاف در قوانین و مقررات آموزشی خود بخشنامه‌های متعددی را به منظور تسهیل روند آموزش مجازی و همراهی با دانشجویان در شرایط فعلی صادر کرد. بر این اساس دانشگاه‌ها مختار شدند برحسب شرایط خود ترم تحصیلی را به پایان برسانند.
با بهبود شرایط، فراگیر شدن واکسیناسیون و در نتیجه کاهش نرخ ابتلای به کرونا و مقدمات وزارت علوم بر حضوری شدن دانشگاه‌ها، شرایط بازگشت به کلاس‌های درس حضوری فراهم شد. معاونت آموزشی دانشگاه‌های مختلف در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال تحصیلی جدید با انتشار تقویم آموزشی خود، زمان انتخاب واحد، حذف و اضافه دروس و آغاز کلاس‌های درسی را در نیم سال اول سال تحصیلی پیش‌رو اعلام کردند.
به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ در ادامه این گزارش تقویم آموزشی دانشگاه‌های تراز اول کشور را می‌خوانید:
دانشگاه اصفهان
شورای آموزشی دانشگاه اصفهان، تقویم آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را در بیست و هفتم اردیبهشت‌ماه منتشر کرد. بر مبنای مصوبه شورای آموزشی این دانشگاه، فرآیند برگزاری کلاس‌های آموزشی از یک‌شنبه ۲۷ شهریور آغاز می‌شود و ۱۴ دی ماه به پایان می‌رسد.
دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی این مرکز آموزشی از ۱۹ تا ۲۳ شهریور می‌توانستند برای فرآیند انتخاب واحدهای درسی خود اقدام ‌کنند. بر مبنای تصمیم شورای آموزشی دانشگاه اصفهان، حذف و اضافه این مرکز آموزشی در ۴ روز برگزار می‌شود. براساس اطلاعات منتشر شده، حذف و اضافه دانشجویان این دانشگاه از روز شنبه ۹ مهرماه آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه ادامه‌ دارد. همچنین بیست‌ویکم تا بیست‌وسوم آبان به عنوان زمان فرآیند حذف اضطراری در نظر گرفته شده است. امتحانات نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱دانشجویان در نیمه 
دی‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه ‌دارد.
دانشگاه امیرکبیر
براساس اطلاعات منتشر شده در تقویم آموزشی دانشگاه امیرکبیر، دانشجویان این مرکز آموزشی با توجه به مقطع تحصیلی خود می‌توانستند نسبت به انتخاب واحد اقدام‌کنند. روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور ماه برای دانشجویان کارشناسی و روزهای ۲۲ و ۲۳ شهریور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به زمان انتخاب واحد اعلام شده بود.
کلاس‌های این مرکز آموزشی از یکشنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود و روند برگزاری آن تا ۱۲ دی ماه ادامه دارد. حذف و اضافه واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر طی دو روز بیست‌ونهم و سی‌ام شهریور انجام می‌شود. همچنین سوم و چهارم دی ماه به عنوان روزهای حذف اضطراری واحدهای درسی دانشجویان در نظر گرفته شده ‌است. امتحانات دانشجویان از ۱۷ دی ماه آغاز می‌شود و فرآیند برگزاری آن تا ۲۹ دی ماه ادامه دارد.
دانشگاه تبریز
شورای آموزشی دانشگاه تبریز، تقویم آموزشی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را ۲۲ تیر ماه در اختیار اعضای این مرکز آموزشی قرار داد. بنا به تصیم اعضای شورای آموزشی دانشگاه تبریز، کلاس‌های درس از ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ادامه دارد.
فرآیند انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه تبریز از روزشنبه ۱۹ شهریور ماه آغاز شد و پس از یک بازه زمانی ۷ روزه در ۲۵ شهریور به پایان رسید؛ دانشجویان بر مبنای رشته تحصیلی و سال ورودی خود می‌توانستند واحدهای درسی‌خود را انتخاب‌کنند. شورای آموزشی این دانشگاه در نظر دارد که فرآیند حذف و اضافه دانشجویان را در یک برنامه ۳ روزه یعنی در روزهای چهارم، پنجم و ششم مهرماه سال جاری برگزار کند. همچنین آخرین زمان حذف تک‌درس، آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر ماه اعلام شده است. ۱۴ دی ماه، نخستین روز برگزاری امتحانات دانشجویان دانشگاه تبریز است. مدت زمان برگزاری امتحانات این دانشگاه ۱۶ روز است؛بنابراین فرآیند برگزاری امتحانات روز ۲۹ دی به پایان می‌رسد.
دانشگاه تربیت‌مدرس
دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با توجه به مقطع تحصیلی برای فرآیند انتخاب واحد اقدام‌ کردند. بر مبنای تقویم آموزشی دانشگاه تربیت‌مدرس، زمان انتخاب واحد دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد ۷ تا ۹ شهریور و مقطع دکتری ۵ تا ۹ شهریور‌ماه بود. کلاس‌های آموزشی از روز یک‌شنبه ۲۷ شهریور آغاز می‌شود و پانزدهم دی ماه به پایان می‌رسد.
روزهای دهم و یازدهم مهرماه برای حذف و اضافه در نظر گرفته ‌شده است. زمان برگزاری دروس مدرسی از روز شنبه ۱۷ دی آغاز می‌شود و تا بیست‌ودوم دی ماه ادامه دارد؛ همچنین امتحانات دروس تخصصی در روز ۲۴ دی آغاز می‌شود و ۶ بهمن به نقطه پایانی می‌رسد. 
ستاد برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی و جشن دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت‌مدرس درنظر دارد آیین استقبال از نودانشجویان را در روزهای بیست‌وهفتم تا سی شهریور ماه در روزهای ثبت‌نام حضوری پذیرفته‌شدگان برگزار کند. در دومین جلسه ستاد برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی و جشن دانش‌آموختگان دانشگاه تربیت مدرس برنامه‌های ویژه استقبال از دانشجویان نو ورود در روزهای ثبت‌نام حضوری پذیرفته شدگان ۱۴۰۱ (۲۷ تا ۳۰ شهریور) اعلام شد. این دانشگاه درنظر دارد که مراسم آغاز سال تحصیلی جدید را روز سه‌شنبه ۱۹ مهرماه برگزار کند. 
دانشگاه تهران
براساس اطلاعات منتشرشده در تقویم آموزشی دانشگاه تهران، کلاس‌های حضوری این مرکز آموزشی از روز شنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ۲۱ دی‌ماه ادامه دارد. دانشجویان دانشگاه تهران از ۵ تا ۱۲ شهریور فرصت داشتند برای انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی جدید اقدام کنند.
حذف و اضافه دانشجویان این دانشگاه در سومین هفته آموزشی یعنی در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ مهرماه برگزار می‌شود. همچنین روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آذر به عنوان روزهای حذف اضطراری واحدهای درسی دانشجویان درنظر گرفته شده‌ است. 
بیست و دوم دی ماه، یک روز پس از برگزاری آخرین روز کلاس‌ها به عنوان نخستین روز فرآیند برگزاری امتحانات اعلام شده، امتحانات پایان‌ترم روز ۶ بهمن به پایان می‌رسد. 
دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی
بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ترم تحصیلی نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در این دانشگاه از یکشنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود و سرانجام در شانزدهم دی به پایان می‌رسد. مهلت ثبت‌نام و انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی پیش‌رو ۱۲ شهریور آغاز شد و ۱۴ شهریور به پایان‌ رسید. دانشجویان این دانشگاه می‌توانند طی روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ مهرماه نسبت به حذف و اضافه واحدهای خود اقدام کنند. مهلت درخواست حذف اضطراری روز ۱۶ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۲۸ آذرماه ادامه ‌دارد.
فرآیند برگزاری امتحانات پایان ترم از ۱۷ دی‌ماه آغاز می‌شود و روز دوم بهمن به پایان می‌رسد. با توجه به اینکه کلاس‌های درس دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود، معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از اساتید خواسته است که با دانشجویان غیربومی به دلیل محدودیت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل بین شهری در دو هفته ابتدای نیم‌سال جاری و دانشجویانی که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند، در ارتباط با حضور و غیاب همکاری‌کنند. 
دانشگاه شهید بهشتی
کلاس‌های آموزشی دانشجویان تمام مقاطع دانشگاه شهید بهشتی از ۲۷ شهریورماه آغاز می‌شود و تا ۱۴ دی ماه ادامه دارد. براساس تصمیم معاونت آموزشی این دانشگاه، دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی می‌توانستند از ۱۹ تا ۲۱ شهریورماه برای انتخاب واحدهای درسی اقدام کنند. بازه زمانی حذف و اضافه دانشجویان از ۲ مهر ماه آغاز می‌شود و ۴ مهر به پایان می‌رسد. همچنین ۳۰ آذرماه به عنوان آخرین مهلت حذف تک‌درس اعلام شده است. در نهایت، کلاس‌های آموزشی ۱۴ دی‌ماه پایان می‌یابد. زمان برگزاری امتحانات گروه معارف اسلامی از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه است و سایر گروه‌ها از ۱۷ تا ۲۸ دی‌ماه برگزار می‌شود.
اگر دانشجویان این دانشگاه در زمان حذف و اضافه برای ثبت‌نام اقدام ‌کنند، مشمول اخذ حداقل واحد می‌شوند. بنابر اعلام این دانشگاه، اگر دانشجویان بدون کسب اجازه از دانشگاه در بازه زمانی تعیین شده، ثبت‌نام و انتخاب واحد نکنند، منصرف از تحصیل محسوب می‌شوند و اجازه تحصیل ندارند. 
دانشگاه شیراز
دانشجویان دانشگاه شیراز در دو نوبت ۱۲ تا ۱۴ شهریور و ۱۵ تا ۱۸ شهریور ماه فرصت داشتند نسبت به فرآیند انتخاب واحد و ثبت‌نام اقدام کنند. برمبنای تقویم آموزشی این دانشگاه، کلاس‌های درسی دانشجویان از روز یکشنبه ۲۷ شهریور آغاز شده و تا چهاردهم دی ماه ادامه دارد. حذف و اضافه در روزهای ۹، ۱۰ و ۱۱ مهرماه برگزار می‌شود. همچنین زمان حذف نهایی در روزهای سوم، چهارم و پنجم دی ماه و بازه زمانی حذف اضطراری ۱۵ دی ماه تا ۴ بهمن اعلام شده است. امتحانات دانشجویان این دانشگاه نیمه دی‌ماه آغاز می‌شود و پس از یک بازه زمانی ۱۳ روزه در ۲۷ دی ماه به پایان می‌رسد. 
دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه صنعتی اصفهان به دانشجویان خود اعلام کرده بود از نوزدهم تا بیست و دوم شهریور ماه فرصت دارند نسبت به فرآیند انتخاب واحد خود اقدام‌کنند. کلاس‌های آموزشی این دانشگاه از امروز ۲۷ شهریور آغاز می‌شود و ۱۴ دی به پایان می‌رسد. مسئولان آموزشی این دانشگاه، روزهای بیست‌ونهم و سی شهریور ماه را برای زمان حذف و اضافه در نظر گرفتند همچنین زمان حذف اضطراری واحد نیز ۴ و ۵ دی ماه اعلام شده است. فرآیند برگزاری امتحانات این مرکز آموزشی ۱۷ دی ماه آغاز می‌شود و روز دوم بهمن ماه به پایان می‌رسد. 
دانشگاه صنعتی شریف
براساس اطلاعات منتشر شده در تقویم آموزشی دانشگاه صنعتی‌شریف، ثبت‌نام و انتخاب واحد دانشجویان کلیه‌ مقاطع تحصیلی این مرکز آموزشی ۱۳ شهریور آغاز شد و تا شانزدهم آخرین ماه تابستان ادامه داشت.
دانشجویان کارشناسی ورودی ۱۳۹۷ و ماقبل، و همچنین دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۳۹۹ در تاریخ ۱۳ شهریور ماه، دانشجویان کارشناسی ورودی ۱۳۹۸ و دانشجویان کارشناس ارشد ورودی ۱۴۰۰ در تاریخ دوشنبه ۱۴ شهریور ماه، دانشجویان کارشناسی ورودی ۱۳۹۹ در تاریخ سه‌شنبه ۱۵ شهریور ماه و دانشجویان کارشناسی ورودی ۱۴۰۰ می‌توانستند در روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه اقدام به ثبت‌نام کنند.
فرآیند برگزاری کلاس‌های آموزشی از یکشنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز شده و تا ۷ دی ماه ادامه دارد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی این دانشگاه، زمان حذف و اضافه دانشجویان از روز شنبه ۹ مهر ماه آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه ادامه دارد. همچنین آخرین مهلت زمان حذف تک‌درس برای دانشجویان از ۲۶ آذر ماه تا ۵ دی ماه درنظر گرفته شده است. 
نوزدهم دی ماه به عنوان اولین روز برگزاری امتحانات دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درنظرگرفته شده و فرآیند امتحانات در دوم بهمن ماه به پایان می‌رسد. 
دانشگاه فردوسی
بر اساس اعلام معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجویان این دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی و سال ورود به دانشگاه‌ می‌توانستند از ۱۲ تا ۲۲ شهریور نسبت به انتخاب واحد خود اقدام‌کنند. 
بر مبنای این تقویم آموزشی، روز نخست انتخاب رشته مختص دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی، روز دوم برای دانشجویان ورودی ۹۷ و ماقبل، روز سوم ویژه ورودی‌های ۹۸، روز چهارم برای ورودی‌های ۹۹، روز پنجم برای ورودی‌های ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود. همچنین تمام دانشجویان بدون درنظرگرفتن رشته و سال ورودی خود می‌توانستند در روزهای ششم تا یازدهم شهریور برای انتخاب واحد اقدام‌کنند. 
کلاس‌های درس دانشجویان دانشگاه فردوسی از ۲۷ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ۱۷ دی ماه ادامه دارد. زمان حذف و اضافه از ۲ مهر ماه آغاز می‌شود و ششم مهر ماه به پایان می‌رسد. مدت زمان فرآیند حذف تکدرس از هفتم دی ماه آغاز می‌شود و پس از طی چهار روز در ۱۰ دی به پایان می‌رسد. فرآیند برگزاری امتحانات پایان ترم تحصیلی دانشجویان این مرکز آموزشی از روز ۲۴ دی ماه آغاز می‌شود و پس از گذشت ۱۳ روز در ۶ بهمن ماه به پایان می‌رسد. آزمون جامع دکتری دانشجویان این دانشگاه نیز از یکم تا سی‌ آبان ماه برگزار می‌شود. 
دانشگاه علامه طباطبایی
براساس تقویم آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی می‌توانستند از ۱۲ تا ۱۶ شهریورماه نسبت به انتخاب واحد خود اقدام کنند و کلاس‌های آموزشی این دانشجویان از ۱۹ شهریورماه به صورت حضوری آغاز شده است.
بازه زمانی حذف و اضافه دانشجویان از ۲۷ شهریورماه آغاز می‌شود ۲ مهرماه به پایان می‌رسد. همچنین آخرین مهلت زمان حذف اضطراری واحدهای درسی ۳۰ آذر درنظر گرفته شده است و در نهایت کلاس‌های نیمسال تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی ۷ دی‌ماه پایان می‌یابد و امتحانات این دانشجویان نیز از ۱۷ تا ۲۸ دی‌ماه برگزار می‌شود. 
براساس این تقویم، آخرین مهلت ارائه درخواست تمدید سنوات مقاطع تحصیلات تکمیلی برای نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۵ شهریور ماه اعلام شده بود. 
دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرده است، طبق مقررات آموزشی عدم انتخاب واحد در موعد مقرر به منزله انصراف از تحصیل محسوب می‌شود.
دانشگاه علم و صنعت
براساس تقویم آموزشی دانشگاه علم و صنعت، فرآیند انتخاب واحد دانشجویان از روز ۱۹ شهریور ماه آغاز شد و روز ۲۲ این ماه به پایان رسید. فرآیند برگزاری کلاس‌های درس دانشجویان از روز ۲۷ شهریور آغاز می‌شود و تا ۸ دی ماه سال جاری ادامه دارد. بنابر اعلام معاونت آموزشی این دانشگاه، فرآیند حذف و اضافه از روز ۲ مهر ماه آغاز می‌شود و ۴ مهر ماه به پایان می‌رسد. همچنین دانشجویان این دانشگاه می‌توانند از روز ۹ مهر ماه تا ۷ دی ماه برای حذف اضطراری واحدهای درسی خود اقدام‌کنند. 
امتحانات این دانشگاه از روز ۱۷ دی ماه آغاز می‌شود و تا ۲۸ دی ماه ادامه دارد.