kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲

مخالفت مجلس با کاهش سهم صندوق توسعه

پیشنهاد دولت در لایحه خروج از رکود مبنی بر «کاهش سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی» در صحن علنی مجلس رأی نمی‌آورد.


یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره یکی از مواد دولت در لایحه «خروج از رکود اقتصادی مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی» اظهار داشت: ما مخالف این ماده از لایحه هستیم و به طور قطع مجلس روی این موضوع حساسیت بسیار بالایی خواهد داشت.
علیرضا خسروی با بیان اینکه در گذشته چندین سد وجود داشت که اضافه درآمدها پشت این سدها گذاشته می‌شد، تصریح کرد: ما کم‌کم این سدها را خالی کردیم و برداشت غیرمجاز داشتیم که این موضوع باعث شد هم‌اکنون در این سدها چیزی نماند.
وی تصریح کرد: ما در گذشته حساب ذخیره ارزی را تخلیه کردیم و حالا تنها چیزی که برایمان باقی مانده، صندوق توسعه ملی است که اگر قرار باشد صندوق توسعه ملی را هم به هر مناسبتی سهم آن را کم کنیم و یا برداشت غیرمولد داشته باشیم، در زمانی که با بحران مواجه می‌شویم، مشکلات‌مان خیلی زیادتر خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نسیم»، عنوان کرد: در حال حاضر در شرایط تحریم حداقل این است که در صندوق توسعه ملی یک رقمی داریم و گاها می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل و فصل کنیم.
خسروی با تأکید بر اینکه این‌طور راهکارها، راهکارهای اساسی نیست و به طور قطع مجلس هم با آن مخالفت خواهد کرد، متذکر شد: بعید به نظر می‌رسد این پیشنهاد دولت در صحن علنی مجلس رأی بیاورد.
همچنین موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با «نسیم» درباره پیشنهاد دولت در لایحه خروج از رکود مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به 20 درصد اظهار داشت: این صندوق با پیشنهاد مقام معظم رهبری و با این هدف که منابع صندوق ذخیره‌ای برای نسل‌های آینده باشد، تأسیس شد.
سید ناصر موسوی‌لارگانی افزود: با توجه به این‌که سوخت فسیلی یک روز به اتمام می‌رسد و تمام می‌شود و دیگر چیزی به عنوان نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی که در حال حاضر به وفور در اختیار داریم و استفاده می‌کنیم، وجود نخواهد داشت، باید به فکر ذخیره کردن درآمدهای کشور باشیم.
وی با بیان اینکه تا چند سال قبل کل درآمد کشور و زندگی مردم ایران وابسته به نفت بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه یک روز این درآمد تمام می‌شود، باید سهمی را برای آیندگان در نظر بگیریم که هم مولد باشد و هم ارزش خود را از دست ندهد.
وی عنوان کرد: مجلس و مسئولان نظام نظر دارند که وابستگی به نفت در اقتصاد کاهش یابد و اتکا به صادرات غیرنفتی باشند و به همین دلیل بنا بر این بود که سالانه 3 درصد به سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی کشور اضافه شود و امسال 29 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق واریز می‌شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که اگر این سهم کاهش یابد، هم ارزش این پول خیلی زیاد نخواهد بود و هم وابستگی به نفت ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: بر این اساس، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی باید افزایش یابد.  موسوی خاطرنشان کرد: اگر این ماده از لایحه خروج از رکود تصویب شود، سرنوشت صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی دچار خواهد شد.