kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

شلیک انتخاباتی ترامپ به بایدن ۳۰ روز مانده به انتخابات

 

در حالی که کمتر از یک ماه به موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا باقی مانده، ترامپ سعی می‌کند تا با کنار زدن حاشیه‌های پرونده‌های محرمانه از پیرامون خود، حواس آمریکایی‌ها را متوجه عملکرد ضعیف جو بایدن در دو سال اخیر کند.
30 روز دیگر در همین ساعات روز، مردم آمریکا منتظرند تا نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان این کشور رسانه‌ای شود. انتخاباتی که در جریان آن همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و از سویی دیگر 35 سناتور مجلس سنا از مجموع 100 صندلی انتخاب خواهند شد. همزمان رالی‌های انتخاباتی از طرف دو جریان بزرگ سیاسی در آمریکا آغاز شده و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان همزمان در تلاش‌اند تا ثابت کنند که نسبت به رقیب خود برتری دارند تا بلکه بتوانند تعداد کرسی‌های بیشتری در انتخابات میان‌دوره‌ای 8 نوامبر کسب کنند.
دونالد ترامپ چهره شکست‌خورده انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا در ایالت اوهایو به‌سر می‌برد و تلاش می‌کند تا بار دیگر برای انتخابات آتی 2024 ریاست‌جمهوری پا به عرصه رقابت بگذارد. شاخص‌ترین چهره این روزهای جمهوری‌خواهان در میان هواداران خود در ایالت اوهایو یک دل سیر به جو بایدن و دستاورد‌های دو ساله او حمله کرد. ترامپ یازدهمین رئیس‌جمهور تک دوره‌ای آمریکا در این سخنرانی ترفندهای انتخاباتی بایدن را لو داد و گفت: «جو بایدن، ذخایر استراتژیک نفت کشور را تخلیه می‌کند تا قیمت سوخت را تا جایی که ممکن است در آستانه انتخابات پاییز کاهش دهد».
ترامپ ضمن انتقاد از سیاست‌های بایدن و با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک نفت برای زمان اضطراری جنگ است و نه مبارزات انتخاباتی، افزود: «بلافاصله پس از انتخابات، قیمت‌ها دو برابر خواهد شد و بالاتر از آن چیزی خواهد بود که هر کسی تصور کند». رئیس‌جمهور سابق آمریکا‌گریزی هم به وضعیت سیاست خارجی آمریکا زد و گفت اگر جنگ روسیه و اوکراین در زمان ریاست‌جمهوری او رخ داده بود، اوضاع کاملا نسبت به شرایط کنونی متفاوت بوده، ترامپ گفت: «آمریکا تاکنون ۸۰ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است، در حالی که اروپا ۶ میلیارد دلار داده است، جنگ کنونی تاثیر بیشتری بر واشنگتن گذاشته است».
علاوه‌بر سیاست‌گذاری‌های اشتباه جو بایدن از نگاه دونالد ترامپ، شخصیت و حرکات ناهنجار او هم آبروی آمریکا نزد مجامع بین‌المللی را از بین برده است. ترامپ به مسئله اختلال شناختی بایدن اشاره و تاکید کرد: «بایدن در شرایطی نیست که کشوری را که ممکن است به جنگ جهانی سوم ختم شود، هدایت کند».
هرچند که اکثر گزاره‌هایی که از سوی ترامپ بیان می‌شود مملو از ابهام و تردید است اما وضعیت نابسامان آمریکا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ادعایی است که آمار و تحلیل‌های کارشناسان آن را تصدیق می‌کند.
در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان، دست دموکرات‌ها پس از گذشت 2 سال از ریاست جمهوری جو بایدن چندان پُر نیست. واشنگتن تحت هدایت الاغ‌ها از ژانویه ۲۰۲1 میلادی تاکنون دستاورد چشم‌گیری در حوزه سیاست‌خارجی نداشته است. اروپا به عنوان متحد سنتی آمریکا که عادت داشت در روزهای خوشی و ناخوشی آن هم پس‌ از جنگ‌جهانی دوم به واشنگتن اتکاء کند دیگر انگار نمی‌تواند به کمک‌ها آنها چشم بدوزد. برخی تحلیلگران پیش‌از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌گفتند که دونالد ترامپ یک استثناء در تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکاست؛ هیچ رئیس‌جمهور دیگری نمی‌تواند به‌اندازه این تازه به دوران رسیده عرصه سیاست، به اروپایی‌ها بی‌اعتنایی کند و دهه‌ها اتحاد و همگرایی را تضعیف کند. جنگ اوکراین آغاز شد و وفاداری واشنگتن به حمایت از اروپا بار دیگر محک خورد. این بار اما یک سیاستمدار کار کشته با مختصات جو بایدن بر سرکار بود، روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد و چشمان زلنسکی در انتظار رسیدن فوری کمک‌های مستقیم آمریکا به راه خشک شد. کی‌یف انتظار داشت که عضوی از ناتو شود، اما آمریکا هرگز به این خواسته چراغ سبز نشان نداد.
جدا از سیاست خارجی، وضعیت داخلی آمریکا طی حدود دو سال اخیر نگران‌کننده بوده، آمریکا همچنان نتوانسته اقتصاد خود را در دوران پساکرونا به حالت ثبات برساند. حافظه جمعی آمریکا دوران نه چندان دوری که شیرخشک هم در قفسه‌های فروشگاه‌های داخلی این کشور یافت نمی‌شد را فراموش نکرده است! در فصل‌های مشخص سال برخی از اجناس به‌ندرت پیدا می‌شود و اگر هم پیدا شود قیمت آنها خارج از توان خرید اغلب آمریکایی‌هاست.
کارنامه دموکرات در چارچوب عملکرد دو ساله بایدن هرچند بسیار مختصر، بیان شد. عملکرد ضعیف الاغ‌ها اما به این معنا نیست که فیل‌های آمریکایی الزاما دست برتر را در انتخابات پیش‌رو خواهند داشت. پای ترامپ (همان‌طور که پیشتر گفته شد به‌عنوان چهره اول این روزهای جمهوری‌خواهان) همچنان در جریان خارج کردن پرونده‌های محرمانه از کاخ سفید گیر است. از میان ۱۱ هزار سند و عکس دولتی کشف شده در عمارت ترامپ در فلوریدا از سوی پلیس اف‌بی‌ای، ۱۸ مورد برچسب «فوق سری»، ۵۴ مورد برچسب «سری» و ۳۱ مورد برچسب «محرمانه» داشته‌اند. ترامپ که حالا پاسپورتش از سوی اف‌بی‌ای ضبط شده و تا روشن شدن ابعاد ماجرا نمی‌تواند از کشور خارج شود، تهدید کرده که اگر در دادگاه محکوم شود آن‌گاه آمریکا دچار مشکلات بزرگی خواهد شد!