kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
نسبت به متوسط 7 سال گذشته

ورود آب به دریاچه ارومیه امسال 30 درصد رشد کرده است

 

با وجود کاهش 110 میلیون متر مکعبی روان‌آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رها‌سازی آب برای این دریاچه در سال جاری نسبت به متوسط هفت سال قبل 30 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس جزئیات آماری ثبت شده از میزان بارندگی کشور در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از ابتدای مهر سال 1400 تا پایان مرداد سال 1401، میزان بارش دریاچه ارومیه 284 و 9 دهم میلی‌متر بود. میزان بارش ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته 293 و چهار دهم میلی‌متری در این حوزه آبریز بودیم. از طرفی متوسط بلندمدت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از مهر تا پایان مردادماه معادل 339 و هفت دهم میلی‌متر است. بنابراین، میزان بارش‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته سه درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 16 درصد کاهش را تجربه کرده است.
گفتنی است، در شرایطی که سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را 51 هزار 801 کیلومتر مربع در نظر بگیریم و ضریب روان‌آب در این بخش معادل 25 درصد باشد، کاهش سه درصدی بارندگی در این حوضه آبریز زمینه کاهش 110 میلیون متر مکعبی آب در این حوضه آبریز را شامل می‌شود.
همچنین رها‌سازی آب از سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه امسال 30 درصد رشد کرده است. بر این مبنا، از مهر سال 1393 تا مهر 1400، به طور متوسط سالانه 840 میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه شده، اما در سال آبی جاری، میزان رها‌سازی به 1100 میلیون متر مکعب رسید که بیانگر رشد 30 درصدی رها‌سازی آب است. افزایش 30 درصدی رها‌سازی در شرایطی رقم می‌خورد که شاهد کاهش 110 میلیون متر مکعبی آورد آبی در حوضه آبریز این دریاچه هستیم.
راهکار فوری احیای دریاچه ارومیه
در همین حال یک عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در رابطه با عواملی که حال و روز فعلی دریاچه ارومیه را رقم زده‌اند، اظهار کرد: بی‌تدبیری، سوء مدیریت، زیاده‌خواهی و سهم‌طلبی مدیران سیاسی در سه دهه گذشته بود که شرایط فعلی دریاچه را رقم زد.
مهدی اسماعیلی بیدهندی درخصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: از بین تمام گزینه‌هایی که برای احیای دریاچه مطرح می‌شود، با در نظر گرفتن اثرات سوء آن‌ها، آزاد‌سازی حق‌آبه دریاچه از سدها گزینه‌ای است که شاید بتواند مانند مُسکن برای دریاچه عمل کند اما اجرایی شدن این گزینه به تنهایی نیز کافی نیست و ممکن است اثرات سوء دیگری داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت. مهم‌ترین کاری که دولت در حال حاضر می‌تواند انجام دهد این است که یک گزارش کامل و جامع از عملکرد و اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه و نتایج آن منتشر کند و در اختیار عموم مردم و به ویژه متخصصین قرار دهد تا بتوان نقاط ضعف و قوت این برنامه‌ها را تحلیل و ارزیابی کرد و برای آینده بر اساس آسیب‌شناسی دقیق و مستند تصمیم گرفت. باید مشخص شود که اقدامات گذشته ما چه نتایجی داشته و آیا باید این مسیر را ادامه دهیم یا مسیر دیگری را جایگزین کنیم.