kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰

فایننشال تایمز: آمریکا قادر به نجات اروپا از بحران انرژی نیست

 

سرویس خارجی-
روزنامه معتبر و اقتصادی «فایننشال تایمز» در گزارشی با اشاره به تقلای اروپا برای خلاص شدن از بحران انرژی نوشته آمریکا هم نمی‌تواند اروپا را از این بحران نجات دهد.
کشورهای اروپایی تمام عزم خود را جزم کرده‌اند تا قبل از رسیدن زمستان و هر طور که شده، بحران کنونی انرژی را حل و فصل کنند. قبوض برق و گاز در اروپا طی هفته‌ها و روزهای اخیر 10 تا 20 برابر شده و احتمال می‌رود در زمستان آینده موج جدید افزایش قیمت انرژی به بحران اجتماعی و البته امنیتی بسیار بزرگ‌تری منتهی شود. دولت آمریکا که خود گرفتار این بحران است وعده داده اروپا را در بحران کنونی تنها نخواهد گذاشت با این وجود رسانه‌های غربی در صداقت و توانایی دولت بایدن برای حل و فصل این بحران ابراز تردید کرده‌اند. در همین رابطه روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» نوشته «آمریکا قادر نخواهد بود با افزایش عرضه نفت و گاز بحران انرژی اروپا را تسهیل کند.»
«ویل وانلو»، رئیس‌شرکت «شرکای انرژی کوانتومی» که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت نفت «شیل» است به این روزنامه گفته: «مسئله این نیست که آمریکا می‌تواند مقدار بیشتری نفت تولید کند. تولید ما همین مقداری است که هست. قرار نیست کمکی چه در زمینه نفت و چه زمینه گاز ارائه شود.» بر اساس این گزارش کشورهای اروپایی طی هفت ماه گذشته خرید نفت و ال‌ان‌جی از آمریکا را افزایش داده‌اند اما طبق گفته مدیران صنعت نفت شیل، «کار بیشتری نیست که بتوان انجام داد.»
چند روز پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده بود که واشنگتن نگران است کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل بحران انرژی موضع خود در قبال روسیه در جنگ اوکراین را تغییر دهند که این موضع می‌تواند به شکاف میان آمریکا و قاره اروپا شود.
شرط پوتین
رئیس‌جمهور روسیه نیز روز جمعه وجود هرگونه ارتباط میان کشورش با بحران انرژی اروپا را رد کرد و گفت «چنان‌که اتحادیه اروپا خواستار گاز بیشتری است باید تحریم‌های مربوط به خط لوله گاز نورد استریم ۲ را رفع کند.» پوتین که بعد از نشست سازمان همکاری شانگهای صحبت می‌کرد تاکید کرد که مسکو به تعهدات خود در قراردادهای انرژی پایبند خواهد بود.
افزایش تورم در حوزه یورو
تشدید بحران انرژی در اروپا منجر به افزایش تورم در حوزه یورو شده است. کارشناسان اقتصادی همچنین از ورود اقتصاد این منطقه به رکود خبر می‌دهنداداره آمار اروپا (یورواستات) نیز در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد تورم منطقه یورو در ماه اوت (مرداد) به ۹.۱ درصد رسید که بیش از 3 برابر مدت مشابه سال گذشته بود. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اداره در گزارش خود تاکید کرد که بهای مواد غذایی و انرژی همچنان در منحنی صعودی باقی مانده است. یورواستات تاکید کرد که در ماه اوت(مرداد)، بیشترین سهم در نرخ تورم سالانه منطقه یورو متعلق به انرژی و پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو، خدمات و کالاهای صنعتی غیرانرژی بود.کمترین نرخ تورم سالانه در فرانسه با رقم ۶.۶ درصد، مالت با ۷ درصد و فنلاند با ۷.۹ درصد ثبت شده و بالاترین نرخ تورم سالانه در استونی ۲۵.۲ درصد، لتونی ۲۱.۴ درصد و لیتوانی ۲۱.۱ درصد بوده است.
هجوم مردم آلمان به فرانسه
اما در خبری دیگر رسانه‌ها گزارش دادند از آنجایی که فرانسه طرح‌های حمایتی گسترده‌ای را برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا و انرژی در دستور کار قرار داده است، بسیاری از شهروندان آلمانی برای خرید به این کشور همسایه خود هجوم آورده‌اند. روزنامه آلمانی «فرانکفورتر سایتونگ» در مطلبی در همین زمینه نوشت: دولت فرانسه از مصرف‌کنندگان در برابر انفجار هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کند. در این شرایط اتباع آلمانی بیشتری می‌خواهند از قیمت‌های پایین‌تر سود ببرند و برای خرید به کشور همسایه می‌روند.
بر اساس این گزارش افزایش قیمت‌ها منجر به گردشگری خرید فشرده در منطقه مرزی فرانسه و آلمان شده است. گزارش‌های تلویزیون فرانسه این روزها آلمانی‌ها را با چرخ دستی‌های خرید پر از کالا در سوپرمارکت‌های فرانسوی در آلزاس و لورن نشان می‌دهد.در این شرایط توریسم برای خرید سوخت نیز بسیار رایج شده است. فرانسه تخفیف سوخت را از اول سپتامبر(10 شهریور) به 30 سنت در هر لیتر افزایش داد در نتیجه، صف‌های طولانی رانندگان آلمانی به طور منظم در پمپ بنزین‌های فرانسه در نزدیکی «زاربروکن» تشکیل می‌شود. «کریستف آرند»، رئیس‌مجمع پارلمانی فرانسه و آلمان از فورباخ می‌گوید:« در طول روز، بسیاری از پمپ بنزین‌ها در فرانسه ناچار می‌شوند که تعطیل شوند زیرا به دلیل تقاضای بالا در این شرایط ذخایر کافی ندارند و منتظر عرضه هستند.»
هشدار اقتصادی به فرانسوی‌ها
در فرانسه علی‌رغم تمهیدات گسترده دولت برای مهار بحران انرژی نخست‌وزیر این کشور هشدار داد اگر مردم مسئولانه رفتار نکنند، برق و گاز قطع می‌شود. «الیزابت بورن» به مردم گفته در صورت عدم خویشتنداری در مصرف انرژی و رفتار «مسئولانه»، احتمال قطع برق و گاز در این کشور وجود دارد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، «الیزابت بورن» اعلام کرده که سال آینده میلادی بهای برق و گاز برای مصرف‌کنندگان خانگی ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.به گفته نخست‌وزیر فرانسه، دولت همچنین بنا دارد به حدود ۱۲ میلیون نفر از خانوارهای با درآمد پایین، چک‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورویی بدهد تا به آنها برای پرداخت قبض‌های برق و گاز در فصل زمستان کمک کند. دولت فرانسه اعلام کرده است در صورتی که محدودیت‌های اعمالی دولت در زمینه برق و گاز اجرایی نشوند، افزایش ۱۲۰ درصدی بهای برق و گاز در این کشور اتفاق خواهند افتاد. همزمان با هشدار نخست‌وزیر فرانسه بیش از هزار پرواز از خطوط هوایی مختلف فرانسه نیز به دلیل اعتصاب کارکنان ترافیک هوایی این کشور در اعتراض به شرایط کاری لغو شد. طی ماه‌های گذشته کشورهای اروپایی در اعتراض به افزایش تورم و بالا نرفتن دستمزدها شاهد اعتصاب و اعتراضات گسترده‌ای بوده‌اند.