kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
کمالوندی:

ادعاهای «گروسی» تکرار موارد بی‌اساس قبلی با اهداف سیاسی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس گفت: خلأ نظارتی مورد ادعای آژانس مبنای حقوقی ندارد. ایران درخصوص سه مکان ادعایی آژانس کمال همکاری را داشته است.

بهروز کمالوندی در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سؤالات آژانس اظهار کرد: بیان وجود خلأ نظارتی و اینکه این خلأ هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس تصریح کرد: ایران درخصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.
کمالوندی تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و براساس آنها اعلام‌ نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از این‌گونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آنها نکرده است.
امیرعبداللهیان: در گفت‌وگو برای حفظ منافع و عزت مردم
لکنت زبان نخواهیم داشت
خانم «گلدا الخوری» مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو دیروز (سه‌شنبه) ۲۲ شهریورماه در آغاز مأموریت خود در جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و روانامه خود را تقدیم وزیر امور خارجه کرد.
امیرعبداللهیان در صفحه اینستاگرامش درباره این دیدار نوشت: امروز خانم گلدا الخوری در آغاز مأموریت خود به‌عنوان مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو با من دیدار کرد. ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای خانم الخوری، به ایشان گفتم رابطه کشورمان و یونسکو به‌ویژه در حوزه‌هایی چون ثبت میراث فرهنگی نزدیک است و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های آموزش، آموزش عالی و فناوری به‌ویژه در حوزه بانوان ایرانی مثال‌زدنی است.
وی افزود: ما در گفت‌وگو برای حفظ منافع و عزت مردم، لکنت زبان نخواهیم داشت.
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران:
با وجود فشارهای آمریکا همچنان دستیابی به توافق نزدیک است
«محمد مرندی» کارشناس مسائل سیاسی و مشاور تیم ایران در مذاکرات احیای برجام در مصاحبه شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به این مذاکرات گفت: با وجود فشارهای دولت آمریکا همچنان به دستیابی به توافق نزدیک هستیم.
مرندی در ادامه افزود: ما نگران نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نتایج آن نیستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای حصول توافق، بایدن باید درباره حل‌وفصل مسائل و موضوعات باقی مانده مرتبط با مذاکرات تصمیم‌گیری کند.
این اظهارات مرندی در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا با نادیده گرفتن نقش مخرب کشورش در روند توافق هسته‌ای و مذاکرات لغو تحریم‌ها مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات هسته‌ای یک گام به عقب بوده است و با این پاسخ به نظر نمی‌رسد توافق در آینده نزدیک حاصل شود.
اما «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز دوشنبه در واکنش به بهانه‌تراشی کشورهای غربی، در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به واقع، هیچ موردی در پاسخ ایران وجود ندارد که بتواند مانعی جدی بر سر رسیدن به توافق باشد و حصول نتیجه در مذاکرات وین منحصراً به خواست سیاسی کشورهای شرکت‌کننده بستگی دارد.
بلینکن: با توجه به پاسخ ایران
به طرح اتحادیه اروپا
احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است
وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که با توجه به پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا، دستیابی به توافق برای احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است.
آنتونی بلینکن که به مکزیک سفر کرده بود در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره توافق احتمالی احیای برجام با ایران اظهار داشت: «نمی‌توانم زمان خاصی را پیش‌بینی کنم جز این که دوباره بگویم به نظر می‌رسد ایران یا تمایلی به انجام کارهایی ندارد که برای دستیابی به توافق لازم است یا نمی‌تواند.»
آنتونی بلینکن اخیراً نیز گفته بود که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت‌وگوها را یک گام به عقب می‌برد.
مقام‌های آمریکایی: واشنگتن تلاش‌ها برای احیای برجام را تعلیق نمی‌کند
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی خبر داد که دولت بایدن هیچ تصمیمی برای تعلیق تلاش‌ها برای دستیابی به توافق با ایران درباره موضوع هسته‌ای نگرفته است.
براساس گفته این مقام‌های آمریکایی، مشغول بودن دولت بایدن در موضوعات داخلی سبب شده تا زمان کمی برای دستیابی به توافق نهایی با ایران باقی بگذارد.
این مقام‌ها مدعی شدند که آمریکا و اروپا خوشبین نیستند که احیای توافق هسته‌ای پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره حاصل شود.
تکرار ادعاهای ضدایرانی گانتز در دیدار با گوترش
«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی شامگاه دوشنبه با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد.
گانتز با اعلام این خبر گفت: «با دبیرکل سازمان ملل درباره ضرورت تشکیل جبهه بین‌المللی در برابر چالش‌ها مخصوصاً تهدید ایران گفت‌وگو کردم.»
به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی با تکرار ادعاهای نخ‌نماشده و بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، در این دیدار اظهار داشت: «هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل نابودی تمام سانتریفیوژهای این کشور باشد تا بعداً مورد استفاده قرار نگیرند.»
وزیر جنگ رژیم کودک‌کُش صهیونیستی با عجز و لابه درباره اینکه ایران «تولید سانتریفیوژها را افزایش داد و آنها را به تأسیسات مستحکم زیرزمینی منتقل کرد»، افزود: «اگر توافقی با ایران امضا شود، باید مطمئن شویم که سلاح اتمی نداشته باشد.»
روز دوشنبه نیز «یائیر لاپید» نخست‌وزیر این رژیم که به برلین سفر کرده بود، در نشست خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفته بود: «ما باید به‌طور جمعی برای مقابله با تهدید ایران و پایان دادن به مذاکرات توافق هسته‌ای کار کنیم. بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بزرگی خواهد بود».
پیش از این، سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) در بیانیه‌ای ادعا کردند: «متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.»
لاپید نیز با استقبال از این بیانیه تحریک‌آمیز و غیرسازنده تروئیکای اروپایی علیه ایران، گفت: «تلاش‌های ما برای ممانعت از توافق ایران هنوز تمام نشده اما نشانه‌های دلگرم‌کننده وجود دارد».