واردات قطرهچکانی خودرو قیمتها را کاهش نمیدهد
سعید مؤتمنی در گفتوگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه مشتریان کمتر برای خرید مراجعه میکنند، افزود: بحث واردات خودرو به رکود بازار دامن زده و موجب بلاتکلیفی در بازار خودرو شده است. اغلب مشتریان منتظرند تا واردات خودرو انجام شود و پس از آن که تاثیرات واردات خودرو در بازار مشخص شد نسبت به خرید اقدام کنند.
او در پاسخ به این سؤال که عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا چه تاثیری در قیمت بازاری خودرو دارد؟ گفت: مشکل بازار خودرو و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار ناشی از محدودیت عرضه است و تا زمانی که محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان وجود داشته باشد قیمت خودرو در بازار با اختلاف زیاد نسبت به کارخانه عرضه میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو افزود: بنابراین اگر واردات خودرو به صورت محدود و قطرهچکانی انجام شود، حتی اگر این خودروها در بورس کالا نیز عرضه شود نمیتوان انتظار کاهش قیمتها را داشت و فقط برای یک عده رانت ایجاد میکند.
در حالیکه همچنان تقاضا بسیار بیش از عرضه خودرو است و صرفا قرار است 60 تا 70 هزار خودروی خارجی وارد شود که به گفته اهل فن، موجب سربهسر شدن عرضه و تقاضا و کاهش قیمت نمیشود، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سومین دوره نامنویسی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، شش میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر ثبتنام کردند که از این میزان ۳۶۴ هزار و ۸۳ نفر یعنی معادل پنج و چهار دهم درصد متقاضی طرح جوانی جمعیت و ۱۲۴ هزار و ۵۶۹ نفر معادل، یک و نه دهم نفر، متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بودهاند. گفتنی است، تعداد خودروهای قابل عرضه در این مرحله اعلام نشده است.
همچنین، عرضه خودروی شاهین گروه خودرویی سایپا در بورس کالا تایید شد و براساس آن، ۲۰۰ دستگاه از این خودرو با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان فردا سهشنبه ۲۲ شهریور در بورس کالا عرضه میشود. براساس اطلاعیه بورس کالای ایران، تاریخ تحویل خودروی شاهین ۲۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام شده است.
گرانفروشی مونتاژکار داخلی
در حالیکه همگان بر آزادسازی واردات خودرو اصرار دارند، یک مونتاژکار داخلی به گرانفروشی روی آورده است. به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزیر صمت در یک گفتوگوی تلویزیونی اظهار کرد: قیمت فروش خودروهای خارجی مونتاژ داخل، دو تا سه برابر قیمتهای واقعی است؛ به این ترتیب خودروهای خارجی مونتاژ داخل بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش میرسند.
او افزود: برای کنترل این قیمتها باید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدامات لازم را انجام دهد و از طرفی با شروع واردات خودرو، این خودروها نیز به قیمت واقعی خودشان برمیگردند.
به همین منظور باشگاه خبرنگاران جوان، چند مورد از خودروهای مونتاژ شده در داخل را بررسی و قیمت آنها را با بازارهای کشورهای تولیدکننده مقایسه کرده است. قیمت دلاری این خودروها با دلار متوسط ۳۰ هزار تومانی محاسبه شده است.
برای مثال خودروی هایما S۷ در حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد که معادل ۵۴۰ میلیون تومان است، اما نگاهی به بازار داخلی نشان میدهد که قیمت نمایندگی این خودرو در حدود ۸۵۰ میلیون تومان است و تا ۹۶۵ میلیون تومان در بازار معامله میشود. چری تیگو ۷ هم حداکثر معادل ۲۲هزار دلار در بازار چین قیمتگذاری شده که معادل ۶۶۰ میلیون تومان است. آخرین قیمت این خودرو در داخل کشور نشان داد که قیمت نمایندگی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است.
خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی دیگر خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور هستند که به ترتیب با قیمتهای نمایندگی ۹۳۵ و ۸۵۹ میلیون تومان عرضه میشوند. در حالیکه دیگنیتی ۵۹۷ میلیون تومان (۹۹ هزار یوان) و فیدلیتی ۴۵۰ میلیون تومان (بیش از ۷۰ هزار یوان چین) در بازارهای جهانی عرضه شدهاند.
FMC T۵، هم قیمتی بین ۱۶ تا ۲۱ هزار دلار دارد که اگر محاسبه کنیم رقمی در حدود۴۸۰ تا ۶۳۰ میلیون تومان میشود. با این حال قیمت این خودرو حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان است. خودروی جک S۵ اتوماتیک که در ایران از سوی نمایندگی با قیمت ۹۸۵ میلیون تومان عرضه میشود. این خودرو به نسبت قابلیتهای آن از ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار دلار به فروش میرسد که در کمترین حالت حدود ۴۰۰ میلیون تومان و در بیشترین میزان ۶۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت خودروی لاماری ایما از ۱۶ هزار دلار معادل حدود۴۸۰ میلیون تومان شروع میشود، اما در بازار داخلی و محصولی که نمایندگی عضه میکند یکمیلیارد و ۹۴ میلیون تومان است.