kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸

#  پرسه ـ در ـ فضای ـ مجـازی

 
 
حقیقت نظام پادشاهی
 محمدرضا عادلی: «در انگلیس هر کس با هر دین و مذهبی می‌تواند مسئولیت بگیرد و زندگی کند اما قبل از آن باید تبعیت و التزام عملی خود را به ملکه، اثبات و اعلام کند. و ملکه نه به‌خاطر شایستگی سیاسی یا مدیریتی بلکه به صرف توارث حق دارد نخست‌وزیر را عزل و نصب کند و پارلمان را منحل!»
با دموکراسی سازگار است؟
 حسین: «موروثی بودن، فرماندهی کل قوای مسلح، ریاست کلیسا، ریاست قوه مجریه، برتری از پارلمان، مشروعیت همه قوانین فقط با امضای او، دارا بودن مقام عصمت در حکمرانی و تملّک همه زمین‌های آب‌های ساحلی و وال‌ها و قوهای انگلیس بخشی از اختصاصات ملکه و شاه در بریتانیا است.»
پاچه خوارن چون...
 محمد صرفی: «ربع پهلوی گفته با خانواده در سوگ ملکه نشسته‌اند. البته که حق دارند عزادار باشند. اگر الطاف ملوکانه ملکه در همکاری با شعبان بی‌مخ و پری بلنده و اشرف چارچشم نبود، کار پدرش تابستان سال 32 تمام بود و به زمستان 57 نمی‌کشید.»
اربعین یعنی اجتماع همه بنده‌ها
 فاطمه با انتشار این تصویر نوشت: « اربعین مردمی رو می‌بینی که مذهب، ملیت و نژاد متفاوتی با هم دارن اما قلب همشون فقط یه چیز می‌گه:برو به سمت حسین! دیدی خدا میگه: نفخت فیه من روحی؛ من از روح خودم در آنها دمیدم. این روح مشترک الهیِ که هممون رو به سمت عشق می‌کشونه، عشقی از جنس خودِ خدا.»
چرا از انگلیس متنفریم؟
 اکبری نبوی: « تولید نفت ایران در سال ۱۹۱۱ شروع شد. توسط شرکت نفت انگلیس و ایران. درآمد حاصله از محل حق‌الامتیاز، از سال ۱۹۱۱ تا ۱۹۵۱ (۴۰ سال) بالغ بر ۴۳۵ میلیون دلار شده. کل سود شرکت نفت انگلیس ایران، منهای سود شرکت‌های تابعه، در طول این دوره، پنج میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر، فقط نزدیک به هشت درصد از کل سود محاسبه شده از سوی شرکت نفت، عاید ایران شد. گزارش بانک جهانی آشکار می‌سازد: بر اساس این برآوردها، شرکت (نفت انگلیس و ایران) با عدم اجرای درست و توام با حسن نیت تعهداتش در چارچوب امتیاز دارسی و با مهندسی کردن نحوه تعویض امتیاز دارسی با قرارداد نامطلوب سال ۱۹۳۳ ایران را از درآمدی بالغ بر 1/200 میلیون دلار محروم ساخت. با معیارهای سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۵۱، و برای کشور فقیری مثل ایران، 1/200 میلیارد دلار، درآمدی غیرقابل تصور بود. مثلا در سال ۱۹۲۵ کل مخارج دولت ایران فقط ۲۰ میلیون دلار بوده است. این گزارش می‌افزاید که میزان واقعی چپاول ثروت نفتی ایران به‌دست انگلیس به مراتب بیشتر از 1/200 میلیارد دلاری‌ست که بر اساس آمار و ارقام منتشره از سوی خود شرکت برآورد شده است. منبع: کتاب «رضا شاه و بریتانیا» بر اساس اسناد وزارت‌خارجه آمریکا. نویسنده: دکتر محمدقلی مجد (استاد دانشگاه پنسیلوانیا).»
معترضان دیروز، طلبکاران امروز
 نوید: « همون‌هایی که تا دیروز می‌گفتند دولت نباید موکب داری کنه حالا میگن چرا زوار اربعین تو مرز بی‌آب و غذا موندند!»