kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

جوابیه سازمان هواپیمایی کشوری و پاسخ کیهان

 
 
 
سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به خبر «سرگردانی زوار اربعین در تهیه بلیت هواپیما» که در تاریخ 1401/6/13 منتشر شد جوابیه‌ای ارسال کرد. در بخشی از این جوابیه آمده است: تعیین قیمت بلیت از عمده‌ترین اقدامات کنترلی بر بازار فروش بلیت پروازهای اربعین ۱۴۰۱ بود که با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی مقرر شد قیمت بلیت تهران- نجف‌، تهران- بغداد و بالعکس‌، ۶ میلیون تومان و در مسیر یکطرفه ۳ میلیون تومان محاسبه شود‌، همچنین قیمت بلیت از فرودگاههای یزد‌، کرمان‌، مشهد و زاهدان به فرودگاههای نجف و بغداد در مسیر رفت و برگشت، 7 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یکطرفه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد و به منظور رعایت قیمت‌های تعیین شده‌، فروش چارتری حذف و نظارت‌های این سازمان تشدید شد. 
درخصوص موضوع ایجاد اختلال در روند فروش بلیت در روز نخست‌، که توسط برخی از رسانه‌ها مطرح شد‌، لازم به ذکر است؛ به منظور جلوگیری از سودجویی برخی از واسطه‌گران و عدم ایجاد اختلال در بازار فروش بلیت پروازهای اربعین‌، فروش بلیت به صورت چارتری در محدوده موصوف ممنوع اعلام شد و مقرر شد عرضه بلیت صرفا توسط شرکت‌های هواپیمایی از طریق سایت رسمی و دفاتر فروش منتخب آن شرکت‌ها انجام شود. بدین‌ترتیب هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایت‌های اینترنتی مجاز به فروش بلیت پروازهای اربعین نخواهند بود. لیکن به دلیل بالا بودن حجم تقاضا برای دریافت بلیت‌، سایت دو شرکت هواپیمایی در ساعات اولیه فروش دچار مشکل شد که با تمهیدات صورت گرفته این مشکل برطرف و ارائه خدمات آنها تداوم یافت. همچنین براساس تدابیر اتخاذ شده‌، عرضه بلیت به صورت پلکانی در دستور کار قرار گرفت که این امر از بروز ازدحام بیش از حد خصوصاً در روزهای اول پیشگیری کرد تا بلیت‌ها در طول این ۱۵ روز به مرور ارائه شود. 
شایان ذکر است؛ با هماهنگی با دستگاه‌های قضایی و نظارتی و تشدید نظارت‌های میدانی به صورت سخت‌گیرانه این بازار تحت کنترل قرار گرفته تا بلیت پروازهای عتبات عالیات به زائران با خدمات مناسب و قیمت‌های تعیین شده ارائه شود و به دلیل کنترل‌ها و نظارت‌های سخت‌گیرانه سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ وجه امکان ایجاد بازار سیاه در این خصوص وجود ندارد.
همچنین در راستای نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی‌، تیم‌های بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری از تاریخ 1401/6/9 بازرسی‌های خود را برابر بخشنامه‌های صادره سازمان از شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاهها آغاز کرده و در این بازرسی‌ها موضوع عدم فروش بلیت چارتری‌، عدم فروش توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و موضوع رعایت نرخ مصوب را مورد بررسی و پایش قرار می‌دهند. 
گفتنی است؛ تیم‌های نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ شهریورماه در فرودگاههای نجف و بغداد و همچنین پنج فرودگاه داخلی مستقر خواهند شد. 
در پایان از مسافران درخواست می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس caa.gov.ir اعلام کنند.
کیهان:
همان‌طور که در جوابیه سازمان هواپیمایی آمده است؛ اختلال در سامانه فروش بلیت هواپیما رخ داده اما محدود به دو شرکت نبوده است. خبر کیهان مبتنی بر گزارش‌های میدانی خبرنگارمان و دیگر رسانه‌ها بوده، ضمن اینکه با یک جست‌وجوی ساده در سایت شرکت‌ها، وجود اختلال معلوم شده بود. بنابراین سرگردانی زائران در فضای وب و جلوی دفاتر وجود داشت. همچنین محمد محمدی‌بخش، رئیس‌ سازمان هواپیمایی کشوری هم روز یکشنبه گفت: روز اول سایت برخی شرکت‌ها دچار مشکلاتی شد اما به مرور رفع شد.
گفتنی است، درج این گونه اخبار برای تسریع در تسهیل امور مردم است و مسئولان باید از اخبار این چنینی استقبال کنند چرا که کمکی به بهبود‌بخشی خدمات خودشان است. ضمن آن که انبوه جمعیت زائران اگرچه نشانه عشق و شیفتگی مردم ما به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) است، پیدایش برخی از مشکلات در سیستم‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوائی نیز قابل درک است.