kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵

دو شکست اطلاعاتی بزرگ آمریکا منتشر شد(اخبار ادبی و هنری)

کتاب «شکست اطلاعاتی (درس‌هایی از انقلاب ایران و جنگ عراق)» روانه بازار نشر شد. این کتاب دو شکست اطلاعاتی بزرگ ایالات متحده را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
 
 
ناتوانی سیا و جامعه‌ اطلاعاتی وسیع‌تر در فهم تحولات ایران که منجر به سرنگونی شاه شد و همین‌طور قضاوت اشتباه در مورد برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی عراق در دوره‌ پیش از جنگ سال 2003.
کتاب «شکست اطلاعاتی» به قلم روبرت جرویس در چهار فصل به بررسی و تحلیل شکست اطلاعاتی آمریکا در انقلاب ایران و جنگ عراق پرداخته است. مطالعه جرویس در مورد ایران براساس اسنادی است که به تازگی از طبقه‌بندی سیا خارج شده است. او در کتاب خود به خاطرات مأموران سازمان سیا نيز استناد کرده است.
جرویس در تحلیل انقلاب اسلامی به چهار اشتباه بزرگ آمریکا در قبال ایران اشاره کرده است. اول اینکه بعضی از باورهای اصلیِ ارائه‌شده توسط اطلاعات، غیرقابل تایید بودند. دلیل بزرگی که باعث شده بود تحلیلگران فکر نکنند وضعیت خطرناک است، این بود که شاه شدت عمل به خرج نداد. اشتباه دوم این بود که عقیده داشتند شاه قوی و قاطع است. سوم اینکه هیچ‌کس نه در داخل و نه در خارج از رژیم، متوجه نقش دین و امام خمینی در جامعه نشد. و چهارم آنکه نقش استقلال‌طلبی و آمریکاستیزی نادیده گرفته شده بود.
علاوه‌بر این جرویس در مورد عراق نیز به‌طور دقیق اسناد طبقه‌بندی‌شده و طبقه‌بندی‌نشده جامعه اطلاعاتی آمریکا را مطالعه کرده ولی نتایج او به‌طور کامل براساس شواهد اسناد طبقه‌بندی‌نشده، شکل گرفته ‌است.
کتاب «شکست اطلاعاتی» (درس‌هایی از انقلاب ایران و جنگ عراق) نوشته روبرت جرویس با ترجمه مهدی فیروزی در 408 صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.