kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشریح کرد

اقتصاد، انرژی و غذا 3 حوزه بحرانی اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به وضعیت بحرانی حاکم بر اعضای تشکیل دهنده اتحادیه اروپا اعلام کرده اقتصاد، انرژی و غذا سه حوزه‌ای هستند که مردم در این کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
 
 
سرویس خارجی-
 
خشکسالی و آتش سوزی‌های گسترده، افزایش پی‌در‌پی تورم و شکستن رکوردهای تورمی و رکود اقتصادی بخشی از بحران‌های حال حاضر قاره اروپا هستند؛ شرایطی که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و پیش‌بینی می‌شود با افزایش چالش تامین گاز از روسیه، به بحرانی گسترده تبدیل شود. بسیاری از کارشناسان، رسانه‌ها و حتی مقامات غربی بر این باورند که وضعیت کنونی از «بحران» عبور کرده و به یک «فاجعه تمام عیار» تبدیل شده است. بر اساس تحلیل‌ها اوج فاجعه زمانی خواهد بود که زمستان فرا برسد و روسیه شیرهای گاز خود را به روی اروپا ببندد. 
این روزها خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بین‌المللی پُر شده‌ از خبرها و تحلیل‌های اقتصادی در حوزه اروپا؛ گزارش‌هایی که علاوه‌بر تشریح بحران اقتصادی که بر اقتصاد اروپا سایه‌انداخته، حکایت از چشم‌انداز تیره و تار آن دارد. افزایش قیمت انرژی در اتحادیه اروپا به دلیل تداوم جنگ اوکراین مهم‌ترین چالش اقتصادی این روزهای اتحادیه اروپاست. بسیاری هشدار داده‌اند اگر تا زمستان فکری نشود اروپا با سخت‌ترین بحران وجودی خود مواجه خواهد شد. گزارش شده طی 6 ماه گذشته قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای اروپایی رشدی 10 برابری داشته و به بیش از 3500 یورو رسیده است. با این وجود گزارش‌ها از تداوم افزایش قیمت گاز در روزها و هفته‌های آینده حکایت دارد. 
«دیمیتری مدودف» معاون رئیس‌شورای امنیت روسیه هم گفته قیمت گاز در اروپا ممکن است تا قبل از پایان سال به ۵۰۰۰ یورو هم برسد. وی روز یکشنبه در صفحه تلگرامی خود نوشت: «خطاب به سران دولت‌های اتحادیه اروپا! در رابطه با افزایش قیمت گاز به ۳۵۰۰ یورو در هر هزار متر مکعب، مجبور هستم قیمت پیش‌بینی شده را تا آخر سال ۲۰۲۲ به ۵۰۰۰ یورو افزایش دهم.»
بحران‌های 3 گانه اروپا
همزمان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیامی توئیتری هشدر داده که اتحادیه اروپا با بحران‌های سه گانه مواجه شده که بر تمام مردم این اتحادثه تاثیرگذار خواهد بود. به گزارش فارس، «جوزپ بورل» در پیامی توئیتری به سخنرانی خود در مجمع اروپایی اشاره کرده و نوشته: «در مجمع اروپا بحران‌های کنونی و آتی با نسل بعدی رهبران را بحث کردیم. ما باید قابلیت خود را برای مقابله با بیش از یک بحران در یک زمان افزایش دهیم...بحران‌های سه‌گانه اقتصادی، انرژی و غذا بر تمامی ما تاثیر خواهد گذاشت و ما نیازمند اتخاذ اقدام برای مقابله با آن هستیم و ما همگی در سطح اروپا و شرکای اروپایی قادر به انجام آن هستیم.»
کاهش ارزش یورو ادامه دارد
در کنار افزایش تورم، کاهش ارزش یورو نیز به چالشی جدی برای سران اروپا تبدیل شده است. به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، در حالی‌که ارزش یورو در دو سال گذشته از آغاز همه گیری ویروس کرونا به پایین‌ترین حد خود رسیده و بحران انرژی در اروپا خطر رکود را در این قاره شدت داده است، سرمایه‌گذاران همچنان معتقدند که ارزش یورو باز هم کاهش می‌یابد و علاوه‌بر رکود، تورم و افزایش شدید قیمت‌ها نیز اروپا را تهدید می‌کند. فایننشال تایمز نوشت: «ایزابل اشنابل» عضو هیئت‌مدیره بانک مرکزی اروپا و «فرانسوا ویلروی دی گالهو» رئیس‌بانک مرکزی فرانسه در گردهمایی سالانه بانک‌های مرکزی که از تاریخ ۳ شهریور در «جکسون هول»
آمریکا برگزار می‌شود، نسبت به تداوم طولانی مدت سیاست‌های پولی فشرده در اروپا هشدار دادند. براساس داده‌های کمیسیون معاملات آتی کالا، معامله گران در هفته منتهی به ۲۳ اوت (یکم شهریور)، ۴۴ هزار و ۱۰۰ قرارداد خالص فروش داشتند که بزرگ‌ترین نزول یورو را نسبت به هفته نخست مارس ۲۰۲۰ (11اسفند 98)نشان می‌دهد.
شوک عظیم اقتصادی برای آلمان
«کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان نیز ضمن هشدار نسبت به بروز شوک اقتصادی برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا از دولت برلین خواست برای کنترل قیمت برق به سرعت وارد عمل شود. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، «کریستین لیندنر» وزیر دارایی آلمان ضمن هشدار نسبت به شوک عظیم اقتصادی برای آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، تاکید کرد که دولت باید به سرعت اقدامی برای کنترل افزایش قیمت برق انجام دهد.
لیندنر در مصاحبه‌ای با روزنامه«بیلد ام زونتاگ» خاطرنشان کرد: «در صورت وارد نشدن سریع دولت برای کنترل افزایش بهای برق، تورم به طور فزاینده‌ای بالا می‌رود. بازار برق باید به گونه‌ای بازنگری شود تا قیمت‌ها همزمان با افزایش بهای گاز گران‌تر نشود».«سباستین دالین» مدیر مؤسسه تحقیقات اقتصادی IMK نیز درخصوص شرایط کنونی حاکم بر بازار انرژی گفت:«به نظر می‌رسد برخی اعضای دولت اولاف شولتز (صدراعظم آلمان) درکی از وضعیت کنونی ندارند و هشدار داد که آلمان با یک شوک بزرگ اقتصاد کلان رو‌به‌رو است».همزمان «استفان ویل» یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان (حزب صدراعظم آلمان)، نیز روز یکشنبه وضعیت کشورش را نگران‌کننده توصیف کرد و خواستار مداخله سریع و قاطع دولت شد.
شکست بازار انرژی اروپا
در بلژیک نیز بحران اقتصادی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی مسئولین این کشور را مستاصل کرده است. «تین ون دراستراتن» وزیر انرژی بلژیک در این زمینه گفته: بدون کنترل قیمت‌های گاز طبیعی، اتحادیه اروپا باید چندین «زمستان سخت» را تحمل کند. به گزارش یورونیوز این مقام بلژیکی خواستار کنترل قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا شد و افزود زمان مذاکره به پایان رسیده، وقت تصمیم‌گیری فرارسیده است.به گفته این مقام بلژیکی، کنترل قیمت انرژی صورتحساب خانوارها را به میزان ۷۷۰ یورو در سال کاهش می‌دهد.استراتن افزود:«بازار انرژی اروپا شکست خورده و به اصلاحات فوری نیاز دارد. وضعیت کنونی دیگر برای بسیاری از خانواده‌ها و شرکت‌ها قابل  تحمل نیست.»
انگلیس دیگر به اوکراین کمک نخواهد کرد
 خبر دیگر درباره جنگ اوکراین این که یک مقام آگاه در وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام کرده حمایت‌های مالی این کشور از ارتش اوکراین تا خاتمه سال جاری میلادی (دی ماه) پایان خواهد یافت. ایسنا در این باره به نقل از خبرگزاری راشا تودی نوشته، لندن تا کنون بیش از ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۷ میلیارد دلار) به عنوان کمک نظامی به کیف ارائه داده است. ساندی تایمز هم نوشته: «همان‌طور که یکی از منابع وزارت دفاع انگلیس اذعان کرد، واقعیت این است که کمک مالی لندن به برنامه‌های جنگی تا پایان سال پایان خواهد یافت. این بدان معناست که نخست‌وزیر جدید خیلی زود با این سؤال مواجه خواهد شد که آیا باید میلیاردها پوند حمایت اضافی را در زمانی که بودجه‌های عمومی تحت فشار شدیدی قرار دارند، متعهد شود یا خیر.» 
روسیه: نیروی هوایی اوکراین نابود شد
با گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، یک منبع دیپلماتیک روس نیز اعلام کرد که این کشور نیروی هوایی اوکراین را عملاً از بین برده است.یک منبع دیپلماتیک روسیه که نامش فاش نشده است، گفته است که مسکو با نیروهای هوافضا و سامانه‌های پدافند خود، هر آنچه را که از نیروی هوایی اوکراین باقی مانده بود، نابود کرده است.وی به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت: «کل پرسنل عملیاتی واجد شرایط نیروی هوایی سابق اوکراین از هواپیماهای میگ-۲۹، سوخو-۲۷ و سوخو-۲۵ عملا با اقدامات مؤثر نیروهای هوافضای روسیه و سامانه‌های پدافند هوایی حذف شده‌اند».به گفته این منبع دیپلماتیک روسیه، وعده‌های غرب برای تحویل تعداد بیشتری از هواپیماهای جنگی ساخت شوروی به احتمال فراوان، محقق نشده باقی خواهد ماند.این منبع گفته که اوکراین مجبور شد برای انجام پروازهای جنگی، کادرهای هوایی کمتر آموزش‌دیده را وارد درگیری کند که منجر به «تلفات فاجعه‌بار» در افراد باقیمانده در نیروی هوایی اوکراین شد.