kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۸۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
نماینده معاون اول رئیس‌جمهور:

20 درصد واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل امکان احیا دارند

 
 
 
نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی از شناسایی ۵۲هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید امیرحسین مدنی با بیان اینکه ۵۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده گفت: بخش زیادی از این واحدها به دلیل اینکه تکنولوژی قدیمی دارند و نیاز روز بازار را تامین نمی‌کنند باید تغییر وضعیت داده شوند.
وی در جمع فعالان دانشجویی دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: در حالی که به راحتی با توسعه گلخانه می‌توان تولید لیموترش را در کشور افزایش داد، باید اشاره داشت که سالانه 50 هزار تن از این محصول باغی به کشور وارد می‌شود، یا در حوزه پوشاک هنوز 40 درصد واردات داریم، اما ظرفیت تولید تمام نیاز پوشاک نیز در داخل کشور وجود دارد.
نماینده معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: تولید محصولات حیاتی و تأمین امنیت غذایی در بخش جهاد تولید همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که برای تحقق این امر اقدامات زیرساختی مانند آبخیزداری نیز باید انجام شود. در زمینه‌های مانند تولید دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی وابستگی زیادی وجود دارد که در این ارتباط باید اقدامات نهضتی انجام شود.
مدنی ادامه داد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب 60 درصد تولید کشور معطل است؛ بر اساس برآوردی که ما انجام داده‌ایم 52 هزار و 655 واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در کشور وجود دارد، اما اگر بررسی جامع‌تری در این ارتباط صورت گیرد بیش از 100 هزار واحد تولیدی در این وضعیت قرار دارند.
وی با اشاره به دلایل تعطیل این واحد‌های تولیدی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده بخش زیادی از این واحد‌های تولیدی با مشکلات مدیریتی مواجه هستند، به طور مثال واحد تولیدی آب‌بر در جایی ایجاد شده که دسترسی به آب وجود ندارد.
نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیای واحدهای تولیدی با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی که نیازمند احیا هستند، دقت زیادی خواهد شد، گفت: با توجه به ارائه این تسهیلات مالی ارزان قیمت ممکن است برخی افراد نیز بخواهند واحد تولید خود را نیازمند جلوه دهند تا از این تسهیلات استفاده کنند یا واحد‌هایی که هنوز به توانمند‌سازی لازم نرسیده‌اند با دریافت تسهیلات بانکی نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند و در این شرایط حتی بانک ملک آنها را نیز ضبط کند.
مدنی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردی که انجام شده است از بیش از 50 هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل تنها حدود 20 درصد آنها امکان احیا دارند افزود: برخی از این واحد‌ها با توجه به اینکه تکنولوژی قدیمی دارند یا اینکه تولید آنها نیاز روز بازار نیست، امکان احیا ندارد و باید تولید یا اقدام جدیدی در این واحد انجام شود.
وی افزود: به شهرک‌های صنعتی در نهضت احیا توجه ویژه خواهد شد.
مدنی گفت: رویداد احیاگران واحد‌های اقتصادی با حضور رئیس‌جمهور 16 شهریور ‌ماه سال جاری برگزار می‌شود که در این فرآیند دستگاه‌های مختلفی مشارکت دارند و بسته‌های مختلفی ارائه داده‌اند.