۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثهخیز است که باید سریعاً رفع شوند
رئیسپلیس راهور گفت: ۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست میدهند و این تعداد ضرورت هرچه سریعتر بیخطر کردن این نقاط را نشان میدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، سردار سید کمالهادیان فر در حاشیه اولین نشست تخصصی رؤسای پلیس راه و مدیران کل راهداری سراسر کشور با رویکرد ارتقاء ایمنی عبور و مرور در جمع خبرنگاران گفت: ماده ۱۰۸ قانون صراحتاً اعلام کرده است که مسئولیت حملونقل و ایمنی ترافیک به دولت داده شده است. هادیانفر افزود: بحث مدیریت ترافیک در راهها و ایمنی در ترددها هدفی است که تمامی دستگاهها باید برای آن تلاش کنند، اما ۳۲ دستگاه به صورت ویژه در این زمینه عهدهدار هستند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز هم نقاط حادثه خیز در جادهها داریم؟ اظهار داشت: اقدامات خوبی در بخش رفع نقاط حادثه خیز انجام شده است، اما آن چیزی که حائز اهمیت است این است که ۳۴ درصد تصادفات در جادهها رخ میدهد و ۷۰ درصد جانباختگان تصادفات هم در جادهها جان خود را از دست میدهند. رئیسپلیس راهور بیان داشت: اراده برای رفع نقاط حادثه خیز در سازمان راهداری وجود دارد، اما چیزی که کار را دچار اختلال کرده است، تأمین منابع مالی است. البته در قانون صراحتاً این عدد و رقم ذکر شده است، اما نمیدانیم چرا هیچ بودجهای به آن اختصاص داده نمیشود. هادیان فر افزود: ۳۵ درصد از فوتیهای تصادفات در نقاط حادثه خیز جان خود را از دست میدهند و ۱۵ تا ۲۰ نفر از افراد در این نقاط مجروح میشوند و این اعداد و ارقام ضرورت هرچه سریعتر بیخطر کردن این نقاط را نشان میدهد. وی با اشاره به اینکه اراده قوی برای کاهش جانباختگان و همچنین کاهش تصادفات در دولت وجود دارد، گفت: باید جدی در این زمینه ورود کنیم تا بتوانیم به اهدافمان یعنی کاهش
۵۰ درصدی تصادفات در برنامه هفتم توسعه برسیم. رئیسپلیس راهور اظهار داشت: شاید یکی از جدیترین مسائل در زمینه تصادفات همین نقاط حادثه خیز باشد. البته برخی از این نقاط حادثه خیز ثابت و برخی دیگر غیرثابت هستند و بنا به شرایط متغیر میشوند. هادیانفر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند نقطه حادثه خیز در کشور داریم؟ گفت: ۳۰۰ هزار نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد که سه هزار و ۲۰۰ عدد از این نقاط مربوط به وزارت راه است. وی با اشاره به اینکه
۵۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شده است، گفت: اصلاح برخی از این نقاط بسیار پر هزینه بوده است و برخی نقاط دیگر هم با آشکارسازی بیخطر شدهاند. رئیسپلیس راهور با اشاره به اینکه کشورهایی که در بحث کاهش تصادفات موفق بودهاند، به قوانین نگاه ویژهای داشتند، گفت: باید بدانیم در موضوعی مانند تصادفات، قوانین طول عمر همیشگی ندارند و باید به روز شوند. برخی رانندگان به شدت حادثه خیز هستند و قوانین فعلی برای آنها بازدارندگی ندارد.
2 میلیون راننده پرخطر در کشور رانندگی میکنند
هادیانفر با اشاره به اینکه در کشور دو میلیون راننده پرخطر رانندگی میکنند، تصریح کرد: قانون فعلی به هیچ عنوان بازدارندگی برای این افراد را به همراه ندارد. قانون باید به نحوی باشد که برای این افراد هم جریمه مالی در نظر گرفته شود و هم مجازاتهای جایگزین اعمال شود. باید سیاستهای تشویقی هم برای برخی از رانندگان اعمال شوند تا شاهد نظم و انضباط بهتر و بیشتری در جادهها و معابر باشیم. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پلیس خودروهای ناایمنی را شماره گذاری میکند؟ گفت: در قانون صراحتاً آمده است خودرویی که دارای تأییدیه استاندارد، وزارت صمت و محیط زیست است، باید شماره گذاری شود. زمانی که یک خودرو این مجوزها را دارد اگر پلیس آنها را شماره گذاری نکند، در واقع تخلف انجام داده است. رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم به روزی برسیم که در ایران خودروی ملی داشته باشیم و دو هزار و ۶۰۰ قطعه یک خودرو را در داخل کشور تولید کنیم.