kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۸۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
آب خوردن مردم به برجام ربطی نداشت!

آب به شهرکرد رسید حرکت جهادی دولت در کمتر از 2 هفته

مشکل آب شرب شهرکرد با همت دولت سیزدهم و عملیات شبانه‌روزی و جهادی در مدت کمتر از دو هفته تقریبا حل شد و تلاش برای حل مشکل آب همدان نیز در حال انجام است اما رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی به جای پاسخگویی درباره ترک فعل دولت خود مدام مشغول تحریف و سیاه‌نمایی هستند.

مشکل آب شهرکرد از کجا سر باز کرد؟
از بعدازظهر روز ۱۷ مردادماه جاری به دنبال بارش‌های مانسونی و ایجاد سیلاب‌های عظیم، چشمه کوهرنگ به دلیل کدورت بالا از مدار آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری خارج شد.
برهمین اساس خط لوله‌ای هم که ۶۰ درصد آب شهرکرد از طریق آن تأمین می‌شد از مدار خارج شد و خطوط اضطراری هم به دلیل ترک فعل دولت قبل قابل استفاده نبود لذا آب‌ محلات شهرکرد یک به یک قطع ‌شد.
بسیج مسئولان و امکانات
اما مسئولان بیکار ننشستند، به سرعت همه امکانات استانی بسیج ‌شد، ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار شکل‌ گرفت، در تماس استاندار با وزارت نیرو شخص وزیر رأسا وارد میدان شد و ستاد مرکزی در وزارت نیرو به فرماندهی رئیس ‌کل حوزه وزارتی تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت آبفای کشور با اولین پرواز راهی چهارمحال و بختیاری شد.
اولین برنامه این بود که چاه‌های کشاورزی و چند چاه دیگر از شهرداری و فرودگاه وارد مدار شود.
مذاکرات با کشاورزان به سرعت آغاز شد، همه پای کار آمدند و کارها یک به یک انجام شد.
همزمان امکانات ۲۲ استان برای آبرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری به شهرکرد اعزام ‌شد. بیش از ۷۰‌ تانکر آبرسانی در نقاط مختلف مسیر انتقال چشمه کوهرنگ مستقر گردید.
چاه‌های کشاورزی بعد از انجام آزمایش‌های بهداشتی یک به یک وارد مدار شد.
اتصال ۲۷ کیلومتر لوله در چند ساعت
برای اتصال این چاه‌ها به مدار آبرسانی ۲۷ کیلومتر لوله در یک روز از تهران و سایر نقاط کشور به شهرکرد رسید و تنها در چندین ساعت این اتصالات انجام شد.
همزمان برای اقدامات عمرانی و لوله‌گذاری‌ها ۲۴ بیل مکانیکی سنگین در یک روز با هماهنگی وزارت نیرو وارد استان شد.
آبرسانی از طریق تصفیه‌خانه سامان از ۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر افزایش پیدا کرد.
چندین اکیپ از تهران و استان‌های دیگر در تصفیه‌خانه گردنه خُلک مستقر شد و با اتصال تجهیزاتی که آوردند سعی کردند کدورت آب را کاهش دهند.
بیش از ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه از طریق منابع‌ زیرزمینی به مدار تزریق شد تا‌ اندکی اوضاع کنترل شود.
از بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۲۰ مردادماه کدورت چشمه کوهرنگ به طور معجزه‌آسایی کاهش پیدا کرد و ۱۶۰ لیتر آب بر ثانیه وارد مدار شد خوشحالی که بیشتر از ۱۴ ساعت طول نکشید و صبح روز پنج‌شنبه اعلام شد کدورت آب به شدت بالا رفته و تصفیه‌خانه از مدار خارج شد.
اما در این مدت هم مسئولان بیکار نبودند و از طرق مختلف تلاش می‌کنند تا جایگزین‌های مطمئنی برای تأمین آب پیدا کنند.
علاوه‌بر‌ تانکرهای آبرسانی تریلی‌های آب‌معدنی از نقاط مختلف کشور وارد استان شد و بین مردم شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای مسیر انتقال، آب توزیع گردید.
سه دستگاه بسته‌بندی آب آشامیدنی هم در سطح شهر مستقر شد.
امکانات سراسر کشور برای حل بحران آب در چهارمحال و بختیاری بسیج شد، ارسال فیلتر شنی عظیم، تجهیزات سنگین،‌ تانکرهای آبرسان، آب بسته‌بندی، آب معدنی و... از جمله این کمک‌ها بود که طی چند روز به دست مردم رسید.
با تمام این اقدامات اما به دلیل ارتفاع پایین آب در مخازن و افزایش مصرف، برخی از مناطق و یا طبقات بالا آب نداشتند و همین موضوع باعث شد مسئولان به فکر منابع پایدار دیگری باشند.
همزمان با تلاش برای رفع کدورت آب چشمه، اقدامات عمرانی برای ساخت یک حوضچه آرامش و خط تصفیه‌خانه موقت به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه آغاز شد و کاری که باید در چندین ماه تمام شود در طول چند روز انجام شد.
وزیر نیرو شخصا وارد شهرکرد شد و از تصفیه‌خانه گردنه‌ خُلک بازدید کرد با دستور وزیر نیرو اقدامات اتصال چهار خط اضطراری آبرسانی به شهرکرد آغاز شد.
مدیران آبفا با انجام اقدامات تخصصی درصدد برآمدند تا آب انتقالی از تصفیه‌خانه سامان را به ۱۳۰ لیتر افزایش دهند.
تمام این اقدامات به موازات هم انجام شد تا مردم شهرکرد، شهرها و روستاهای مسیر انتقال قطعی آب نداشته باشند.
همه پای‌کار آمدند تا آب شهرکرد وصل شود
خبرگزاری فارس طی مطلبی در این باره نوشت: این روزها سؤال‌های زیادی از مسئولان پرسیده می‌شود، از پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌هایی که باید قبل از وقوع بحران انجام می‌شد‌، امکانات ضعیف استان در حوزه آبرسانی، کم‌کاری دولت قبل و ده‌ها سؤال دیگر که قطعا باید بعدها درخصوص آنها به افکار عمومی پاسخ داده شود.
اما آن‌چه این‌ روزها بیشتر خودنمایی کرد بسیج امکانات کشور برای حل مشکل مردم استان چهارمحال و بختیاری بود، اینکه از مسئول گرفته تا کارمند و کارشناس و نیروی فنی و کشاورز همه پای کار آمدند و پشت به پشت هم شبانه‌روز کار کردند تا آب مردم وصل شود.
استاندار: مشکل حل شد
نهایتا دیروز 30 مردادماه یعنی در کمتر از دو هفته استاندار چهارمحال و بختیاری خبر حل مشکل آب را اعلام کرد.
علی حیدری گفت: طرح پدافندی «عمان سامانی» برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از چهار روز گذشته وارد مدار شده و در مجموع آبی که از این طرح و تصفیه‌خانه سامان به شهرکرد انتقال داده می‌شود، حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است. در طرح فدک نیز آبرسانی از مخازن تا تصفیه‌خانه شهرستان بن انجام شده است و ظرف یکی دو روز آینده به غرب شهرکرد می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ تصفیه‌خانه «خلک» نیز ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مدار آبرسانی شهرکرد می‌شود و ۱۵۰ لیتر نیز از طریق چاه‌های کشاورزی تامین شده است. در مجموع با اقدامات صورت گرفته‌، نیاز آبی شهرکرد تامین شده است اما با توجه به خالی بودن مخازن و عقب‌ماندگی در مصرف آب تا حدودی کمبود وجود دارد.
همچنین سایت مشرق به نقل از یک کاربر شبکه مجازی نوشت: «تمام خطوط پدافندی شهرکرد با کار شبانه‌روزی به بهره‌برداری رسید و الان بیش از ۷۴۰ لیتر بر ثانیه آب شرب با کیفیت برای تامین نیاز مردم روانه شبکه می‌شه. نکته مهم اینکه مسئله این شهر به صورت پایدار حل شد. اینم فراموش نکنیم در شهرکرد کار بیشتر از شش ماه تو شش روز انجام شد.»
تلاش برای رفع مشکل آب همدان
از سوی دیگر نظیر مشکل آب همدان نیز که به دلیل کوتاهی دولت‌های قبل این روزها نمود جدی پیدا کرده با همت دولت سیزدهم در حال حل شدن است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر نیرو با اشاره به پروژه آبرسانی به شهر همدان گفت: پروژه آبرسانی به شهر همدان یک اَبَرپروژه است که از 17 سال پیش شروع شده و متأسفانه همچنان تکمیل نشده است.
علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه از سال گذشته توجه ویژه‌ای به این پروژه داشتیم، افزود: پروژه آبرسانی به همدان تا پیش از سال گذشته پیشرفت قابل‌ توجهی نداشت، اما با توجه به اهمیت تأمین آب همدان این طرح را جز پروژه‌های ویژه قرار دادیم. این پروژه به طول 140 کیلومتر لوله 1600 یعنی با قطر یک متر و 60 سانتی‌متر به همراه سه ایستگاه پمپاژ که آب را به ارتفاع 600 کیلومتر در کوهستان پمپاژ می‌کند و از مسیر سخت به تصفیه‌خانه می‌رساند، تشکیل شده است. بنابراین، در سال جاری با بسیج امکانات و اعتبارات تلاش خود را برای اتمام پروژه در اسرع وقت به کار بستیم.
وزیر نیرو درباره زمان افتتاح پروژه آبرسانی به همدان گفت: فاز یک این طرح می‌تواند مسئله آب همدان را مرتفع کرده و تلاش می‌کنیم طی دو تا سه هفته آتی این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.  در حال حاضر آب شرب مردم همدان از محل سد اکباتان و همچنین منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که با توجه به شرایط نامطلوب میزان بارش در سد اکباتان میزان برداشت آب از چاه‌ها را افزایش داده‌ایم تا منابع آب شرب تامین شود.
محرابیان با تأکید بر تکمیل پروژه آبرسانی به همدان گفت: با افتتاح این پروژه مسئله آب همدان مسئله آب شرب این شهر به صورت پایدار حل خواهد شد.
مدعیان اصلاح‌طلبی
همچنان مشغول تحریف و سیاه‌نمایی
لازم به یادآوری است که مشکل دیرینه آب شهرکرد با همت دولت سیزدهم و با عملیات شبانه‌روزی در چند روز حل شد. آب همدان هم از منابع دیگر تامین شده و به‌زودی مشکل آب این شهر برای همیشه رفع می‌شود اما رسانه‌های اصلاح‌طلب به جای پاسخگویی درباره ترک فعل دولت خود، مشکلات را به گردن این دولت می‌اندازند و به بهانه مشکل آب در این دو شهر مشغول سیاه‌نمایی علیه دولت و نظام هستند.
رئیس‌ دولت قبل با ادعای اینکه 30 درصد مشکلات به تحریم ربط دارد بر سر کار آمد اما پس از در دست گرفتن قدرت، با چرخش 180 درجه‌ای، آب خوردن مردم را هم به پذیرش برجام منوط کرد اما در طول یک‌سال اخیر که مشکلات یکی پس از دیگری و بدون برجام و FATF در حال رفع است؛ طرفداران، همکاران و حامیانش به جای عذرخواهی و پاسخگویی، با تیترها و گزارش‌های طلبکارانه مشغول تحریف و سیاه‌نمایی هستند
چرا آشوب نشد؟!
مثلا روزنامه تندرو هم‌میهن که بعضا با انتخاب سوژه‌های خاص دست به تولید شایعات داغ می‌زند در یکی از گزارش‌های خود به بهانه مشکل آب شهرکرد از اینکه چرا در اثر قطعی آب در شهرکرد اغتشاش صورت نگرفت اظهار ناامیدی کرد. این روزنامه نوشت که پس از شهرکرد مشکلات آبی به همدان و ارومیه نیز رسیده است، اما مردم به خیابان نیامدند تا اعتراض کنند!
به نظر می‌رسد با توجه به بی‌عملی دولت قبل و اقدامات شبانه‌روزی دولت فعلی که هر دو جلوی چشم مردم است، مدعیان اصلاح‌طلبی با این‌گونه تیترها و گزارش‌ها، واقعا نیاز به دشمن ندارند و بهتر است ته مانده اعتبار خود را صرف توهین به شعور مردم نکنند.