kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
کیهان بررسی می‌کند

افزایش همه شواهد و قرائن درباره حمله قریب‌الوقوع ترکیه به سوریه


سرویس خارجی-
علی‌رغم دلگرمی‌هایی که واشنگتن و مسکو به کُردهای مسلح سوریه داده‌اند، شواهد میدانی نشان از نزدیکی احتمال حمله نظامی گسترده ترکیه به شمال سوریه دارد. حمله‌ای که درباره تبعات وخیم آن‌، کشورهای زیادی به ترکیه هشدار داده‌اند.
نماینده شورای سوریه دموکراتیک (قسد؛ نیروهای کُردِ معارض دولت سوریه و تحت حمایت آمریکا که حالا به خاطر تقابلشان با ترکیه شناخته می‌شوند) در آمریکا اعلام کرده که مسکو و واشنگتن به این شورا اطمینان داده‌اند که ترکیه عملیات نظامی در شمال سوریه انجام نخواهد داد: «ما هفته گذشته نشست‌هایی در مقر وزارت خارجه آمریکا و همچنین با روس‌ها داشتیم و هر دو طرف به ما درباره این که عملیاتی در این منطقه صورت بگیرد اطمینان دادند و گفتند که به این عملیات ترکیه در شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده‌اند.» البته روشن است که چراغ سبز نشان ندادن واشنگتن و مسکو یک چیز است، منتفی بودن حمله ترکیه به خاک سوریه چیزی دیگر. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به مناسبت‌های مختلف و در شرایط گوناگون نشان داده که سودای توسعه‌طلبی دارد و مستِ باز‌سازیِ «خلافت خیالی عثمانی» است و در بزنگاه‌ها معمولاً گوشش بدهکار هشدارها نیست. افزون بر این شواهد تاریخی، مطالعه شواهد میدانی جدید نیز با این اطمینان‌بخشی‌های واشنگتن و مسکو چندان هماهنگ نیست، البته داوری قطعی نمی‌توان کرد. اما این شواهد میدانی جدید چیست؟
نیروهای ترکیه‌ای از طریق بلندگوها در مساجد شهرهای مرزی اطراف شهر جرابلس در ریف حلب به شهروندان هشدار داده و از آنها خواسته‌اند تا در راستای آماده ‌سازی برای آغاز حمله ترکیه به اراضی سوریه، در منازل خود باقی بمانند. از سوی دیگر از طریق بلندگوهای مساجد در منطقه «قرقمیش» در استان «غازی عینتاب» در جنوب ترکیه از ساکنان این منطقه خواسته شده که تنها در صورت ضرورت از منازلشان خارج شوند. منابع محلی نیز به خبرنگاران سانا در الحسکه و الرقه گفته‌اند که این هشدار ارتش ترکیه همزمان با پرواز گسترده پهپادهای ترکیه‌ای در حریم هوایی شهرهای مرزی و همچنین بسیج گسترده نیروهای ترکیه‌ای در اکثر مناطق مرزی شهرهای الحسکه، الرقه و حلب بوده است!
همچنین، آن‌طور که فارس نوشته، ارتش ترکیه نیز سه‌شنبه شب تجهیزات نظامی زیادی را به منطقه عملیاتی درع الفرات در شمال شرق استان حلب واقع در شمال سوریه منتقل کرده است. منابع آگاه محلی در گفت‌وگو با العربی الجدید، تصریح کردند که یک کاروان بزرگ نظامی ترکیه سه شنبه شب از طریق دروازه باب السلامه در حومه شمالی حلب وارد منطقه درع الفرات شده و تجهیزات نظامی از جمله برخی خودروهای زرهی به برخی از پایگاه‌های ارتش ترکیه در این منطقه که در حومه شمال شرقی حلب قرار دارد، انتقال داده است. این منابع که ​خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کرده‌اند که توپخانه ارتش ترکیه شبانه برخی از پایگاه‌های نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه را در نزدیکی شهر تل رفعت در حومه شمالی حلب هدف قرار داد. البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این عملیات شکل گسترده‌تری به خود خواهد گرفت یا در همین‌جا متوقف خواهد شد.
مقامات سیاسی ترکیه سیگنال‌های مثبتی برای برقراری روابط با دمشق می‌فرستند، اما خواسته اول دمشق که حفظ تمامیت ارضی کشورشان است را نادیده می‌گیرند. مقامات دمشق بارها تصریح کرده‌اند که مخالف عملیات ترکیه در مناطق کُردنشین سوریه هستند، اما آنکارا با خیره‌سری به اقدامات توسعه‌طلبانه خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی مزدورش نیز در خاک سوریه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
عادی‌‌سازی روابط ترکیه با صهیونیست‌ها
خبر دیگر از ترکیه آن‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گویی تلفنی رسما عادی‌‌سازی کامل روابط دو طرف را اعلام کردند. رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. «اوفیر جندلمان» سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بعدازظهر روز چهارشنبه، اعلام کرد که نخست‌وزیر این رژیم و رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گویی تلفنی بازگشت سفرای دو طرف را اعلام کرده‌اند.