kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۶۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

مردم شهرکرد در انتظار رفع کمبود آب آشامیدنی

 

شهرکرد- خبرنگار کیهان:
تاچندین سال قبل سالانه 5/11 میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه‌های زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری به رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و دز سرازیر می‌شد و آب آشامیدنی‌، کشاورزی و صنعت چند استان از کشور را تامین می‌کرد اما هم‌اکنون برخی از شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری و نیز شهرکرد مرکز این استان 8 روز است که آب آشامیدنی ندارند.
در این مدت آب شرب مورد نیاز مردم به وسیله ‌تانکرهای سیار تامین شده است البته از چند سال گذشته تاکنون نیز بسیاری از شهرها و روستاها به علت کمبود بارش‌ها و خشکسالی حاکم بر استان چهارمحال و بختیاری با تانکر آب‌رسانی می‌شد و هم‌اکنون این رویه نیز ادامه دارد.
در پی وقوع سیلاب اخیر در شهرها و روستاهای استان که خسارات زیادی به کشاورزی، باغداری و دامپروری و تاسیسات زیربنایی وارد کرد، آب چشمه کوهرنگ که آب آشامیدنی مردم را از کوهرنگ تا شهرکرد تامین می‌کرد، گل‌آلود و از مدار خارج شد.
عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرستان شهرکرد رفع اساسی مشکل آب آشامیدنی 500 هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری که شامل مردم شهرکرد توابع آن را درگرو تسریع در تکمیل طرح ملی در دست اجرای انتقال آب از بن به بروجن اعلام کرد.
وزیر نیرو که برای رفع مشکل آب در چهارمحال و بختیاری به این استان آمده بود در شهرستان کوهرنگ گفت: چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ و تأمین آب در این استان در جریان اجرا است.
علی‌اکبر محرابیان افزود: در جریان وقوع سیل، آب چشمه کوهرنگ کدر و از حد استاندارد خارج شد و این موضوع همچنان ادامه دارد. وی اظهار داشت: میزان کدری آب نسبت به روزهای اول کمتر شده اما مجددا کدورت بالاتر رفته است.
مهرابیان با اشاره به اینکه 50درصد از آب آشامیدنی شهرکرد ازچشمه کوهرنگ تامین می‌شود افزود: با توجه به کدری آب این چشمه در پی جایگزین کردن این میزان آب از سامانه‌های اضطراری هستیم.
گزارش خبرنگار کیهان از شهرکرد حاکی است که جمعی از اقشار مختلف مردم این شهر که حدود500 نفر بودند در مقابل استانداری تجمع کردند و با شعارهایی از جمله «زاده سرچشمه‌ایم تشنه‌ایم تشنه‌ایم» خواستار برطرف شدن مشکل آب شرب شهرکرد و دیگر شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در بازدید از طرح پدافندی آبرسانی شهرکرد گفت: اکیپی که در حال تکمیل خط عمان سامانی بوده در تلاش هستند تا امروز طرح به اتمام برسد و آب وارد مدار شود؛ این خط توانایی انتقال ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه را دارد.
علی حیدری ادامه داد: بهره‌برداری از این خط بیش از
۷۵ درصد مشکل آب مردم شهرکرد را حل خواهد کرد.