kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

«پایان نظام تک قطبی» فرجام جنگ اوکراین از نگاه پوتین

رئیس‌جمهور روسیه پس از این که واشنگتن را مسئول طولانی شدن جنگ در اوکراین دانست گفت «کشورهای غربی در تلاش برای حفظ هژمونی خود به درگیری نیاز دارند» که در این صورت «جنگ اوکراین پایانی است بر هژمون‌گرایی آمریکا و نظم تک قطبی جهان!

 

سرویس خارجی-


جنگ اوکراین تبدیل شده به آزمونی برای ادامه یا تغییر وضع موجود، و آمریکا و اروپا به شدت در تلاشند تا این «نظم تک قطبی» را حفظ کنند اما در طرف مقابل روسیه و چین جنگ کنونی در اوکراین و بحران تایوان و تبعات جهانی آن را «پایانی برای نظم تک قطبی» دانسته و همکاری‌های خود را با سایر کشورها مثل ایران، هند، برزیل و..برای شکل‌دهی به نظمی جدید آغاز کرده‌اند. روز یک‌شنبه در کنفرانس امنیتی مسکو نیز رئیس‌جمهور و وزیر دفاع روسیه این جنگ را به صراحت مهر ابطالی بر پایان نظم تک قطبی دانستند.
رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس مسکو درخصوص امنیت بین‌المللی، هشدار داد و گفت که «غرب تمام تلاش خود را برای حفظ هژمونی‌اش به کار گرفته است.» وی با بیان این که «واشنگتن در امور داخلی کشورها دخالت و کودتا و جنگ‌های داخلی را سازماندهی می‌کند» اضافه کرد که، کشورهای غربی با اعمال سیاست مهار و تضعیفِ هرگونه مسیر توسعه جایگزین برای سایر کشورها، در تلاش برای حفظ هژمونی هستند و برای حفظ آن به درگیری نیاز دارند...
جنگ افروزی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین
پوتین در ادامه گفت که واشنگتن، اوکراین را به میدان جنگ تبدیل کرده و به دنبال طولانی کردن بحران اوکراین و شعله‌ور کردن درگیری‌ها در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین نیز هست. مسئولیت طولانی شدن درگیری در اوکراین به گردن واشنگتن است. به گزارش فارس وی افزود: «آمریکا در تلاش است تا توجه شهروندان خود را از مشکلات حاد داخلی منحرف کند و شکست‌ها را گردن روسیه و چین بیندازد... جهان چند قطبی مبتنی بر مشروعیت بین‌المللی تنها راه مقابله با چالش‌های زمانه است...عصر نظام جهانی تک قطبی در حال محو شدن است و تغییرات ژئوپلیتیکی در جهات مختلف در حال وقوع است. بیشتر کشورها و مردم آن به سمت مسیر توسعه مستقل متمایل می‌شوند.»
همکاری نظامی نزدیک با متحدان
پوتین روز دوشنبه و حین سخنرانی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی نظامی با حضور نمایندگان ۱۲۰ کشور این را هم گفت که روسیه آماده همکاری بسیار نزدیک نظامی با متحدان خود است: «آماده هستیم مدرن‌ترین انواع تسلیحات، از سلاح‌های سبک تا خودروهای زرهی و توپخانه و رزم هوایی و وسائل پروازی بدون سرنشین را برای متحدان خود پیشنهاد دهیم....روسیه به روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین و آسیا و آفریقا افتخار می‌کند». آمادگی روسیه برای فروش تسلیحات مدرن به کشورهای متحد در حالی از سوی رئیس‌جمهور این کشور اعلام شد که کشورهای غربی مدعی هستند با گذشت 5 ماه از جنگ اوکراین، انبارهای تسلیحاتی روس‌ها در حال ته‌کشیدن است. همایش نمایشگاه بین‌المللی نظامی-فنی «آرمیا-۲۰۲۲» از دوشنبه آغاز شده و تا ۲۱ اوت(30 مرداد) ادامه خواهد داشت.در این همایش بین‌المللی نظامی-فنی نمایندگانی از ایران نیز حضور دارند.
افزایش 500یورویی قیمت گاز در آلمان
خبر دیگردرباره تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین این که با تشدید بحران انرژی در اروپا براساس گفته‌های مقامات آلمان دولت این کشور هزینه قبض سالانه گاز شهروندان را حدود ۵۰۰ یورو افزایش داده است. شبکه اسکای نیوز گزارش داده دولت آلمان هزینه قبض سالانه گاز شهروندان را حدود ۵۰۰ یورو افزایش داد و رابرت‌هابیک، وزیر اقتصاد این کشور، در توجیه این اقدام تاکید کرد برداشتن این گام برای جلوگیری از فروپاشی بازار انرژی در آلمان و اروپا ضروری بود: «این تعرفه‌ها، عادلانه‌ترین ابزار برای توزیع و تحمل هزینه‌های اضافی است که با آن مواجه هستیم. جایگزین افزایش تعرفه‌ها، فروپاشی بازار انرژی آلمان خواهد بود. عامل ریشه‌ای همه این مسائل، اشتباه سیاسی مربوط به وابستگی به یک صادرکننده است و آزاد کردن خودمان از این وابستگی و تقویت حاکمیت ملی ما باعث می‌شود که در نهایت ارزش داشته باشد که این تلاش‌ها را انجام دهیم.»
کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند تعرفه‌های اضافی بر مصرف گاز باعث سرعت گرفتن افزایش تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا خواهد شد. هم اکنون هم تورم در آلمان به سطح بالای حدود ۹ درصد رسیده است. روسیه صادرات گاز به آلمان را کاهش داد و مشکلات فنی و پیامد‌های تحریم کشور‌های غربی را علت بروز این شرایط دانست. میزان صادرات گاز از خط لوله اصلی نورد استریم یک به ۲۰ درصد ظرفیت آن کاهش یافته است. در همین راستا در پی بحران گازی به وجود آمده میان مسکو و کشور‌های اروپایی، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از تلاش برای بی‌نیاز کردن کشور خود از گاز روسیه خبر داده است با این حال پیشتر رسانه‌های آلمانی اعلام کرده‌اند تلاش‌های برلین برای دستیابی به توافق واردات گاز از قطر به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه، با شکست رو‌به‌رو شده است. از سوی دیگر دولت آلمان به شدت نگران آشوب‌های اجتماعی به دنبال تشدید بحران انرژی در زمستان آینده است.