kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

4 شرط چهارچوب هماهنگی شیعه برای موافقت با انحلال پارلمان عراق

رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با برگزاری نشستی چهار شرط را برای موافقت با درخواست رهبر جریان صدر برای انحلال پارلمان در نظر گرفتند.

با امتداد بحران سیاسی در عراق که انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و تشکیل دولت را در بن‌بست سیاسی معلق نگه داشته است، ادامه وضع موجود باعث نگرانی مردم این کشور شده و از آن سو نیز طبیعتا باعث تلاش برخی برای به دست گرفتن ابتکار عمل شده است. گرچه با ناسازگاری جریان صدر با دیگر جریان‌های شیعی حل بحران کنونی دشوار می‌نماید.
منبعی در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) در گفت‌وگو با شفق نیوز به جزئیاتی از نشست دوشنبه شب رهبران این چارچوب اشاره کرده و گفته که چارچوب هماهنگی برای موافقت با درخواست «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر برای انحلال پارلمان چهار شرط را اعلام کرده است.
طبق گفته این منبع،‌ شرط نخست این است که یک دولت منتخب به ریاست یک فرد معرفی شده توسط چارچوب هماهنگی و با تأیید پارلمان تشکیل شود و فعالیت دولت موقت فعلی نیز پایان یابد. این منبع تصریح کرده، در شرط دوم بر تغییر قانون انتخابات و کمیساریای انتخابات تأکید شده است. شرط سوم نیز برگزاری جلسه پارلمان برای بررسی راه‌حل‌های قانونی و واقع‌بینانه انحلال پارلمان، انتخابات و دوره دولت انتقالی است. منبع مذکور همچنین گزارش داد، شرط مطرح شده دیگر، دستیابی به توافق ملی برای اتخاذ تصمیم انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است. طبق گفته این منبع، «هادی عامری»، رهبر ائتلاف «الفتح» همچنان به دیدارهای خود با طرف‌های مختلف معادله سیاسی عراق، در بغداد و اقلیم کردستان عراق ادامه می‌دهد تا آنها را درجریان شروط چارچوب هماهنگی شیعیان قرار دهد.
جریان صدر: مبادا علیه برادران حشدالشعبی شعار دهید
خبر دیگر از عراق آن‌که «محمد صالح عراقی» چهره نزدیک به سید مقتدی صدر گفته با وجود آنکه خواستار اجرای اصلاحات در قوه قضائیه شده‌ایم اما این قوه و مقر آن خط قرمز است. عراقی در پیامی به هواداران صدر درخصوص برگزاری تظاهرات میلیونی تأکید کرد که رعایت هفت مورد ضروری است: 1- به گفته سید مقتدی الصدر، نام بردن از وی در شعار، سخنرانی، تصاویر، پرچم یا بنر و غیره ممنوع است؛ ۲-تظاهرات باید مسالمت‌آمیز باشد؛ ۳-خواسته شما اصلاح نظام با تمام جزئیات آن اعم از قوه قضائیه، مقننه و مجریه و مبارزه با فاسدان است و هر گونه درخواست بازگشت فراکسیون صدر به پارلمان اکیدا ممنوع است؛ ۴-نیروهای امنیتی و الحشد‌الشعبی نه تنها برادران شما بلکه از خود شما و با شما هستند و هر گونه تعرض به آنها تعرض به سید مقتدی صدر است؛ ۵-مسیر تظاهرات از میدان التحریر به سمت میدان الاحتفالات است؛ 6-قوه قضائیه و مقر آن خط قرمز است گرچه خواهان اصلاح آن هستم؛ ۷-با توجه به احتمال حضور گسترده در تظاهرات خواهشمندیم از ایجاد مزاحمت برای مردم پرهیز شود.
جنگ داخلی
«هوشیار زیباری»، از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق و نامزد سابق پیشنهادی این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری نیز با انتشار توئیتی هشدار داده که تنش و اختلافات سیاسی میان چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و جریان صدر به اوج خود رسیده است. به گزارش ایسنا، وی همچنین ابراز عقیده کرده که ممکن است یک جنگ داخلی در نتیجه این اختلافات و تداوم بن بست سیاسی در عراق رخ دهد.