kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

عذرخواهی اسکار از رفتار نژادپرستانه بعد از نیم قرن!(اخبار ادبی و هنری)

آکادمی اسکار از نماینده مارلون براندو در چهل‌وپنجمین دوره مراسم اسکار به‌خاطر بدرفتاری و توهین به او بعد از نیم قرن عذرخواهی کرد!

یکی از لحظات ماندگار در تاریخ سینمای جهان، لحظه اعطای جایزه بهترین بازیگر مرد به مارلون براندو به‌خاطر بازی در فیلم «پدرخوانده» در چهل‌وپنجمین دوره اسکار بود که سال 1973 میلادی برگزار شد. اما براندو در حرکتی منحصر به فرد و الهام‌بخش، اسکار را تحریم کرد و در این مراسم حضور نیافت و به‌جای خودش «ساشین لیتل‌فدر» بازیگر سرخ‌پوست و رئیس ‌وقت کمیته ملی بومیان را به مراسم فرستاد و وی به نمایندگی از براندو، متنی را در انتقاد از رویکرد نژادپرستانه صنعت سینمای آمریکا خواند.
گرچه براندو به‌عنوان یک بازیگر مطرح به کار خودش ادامه داد، اما لیتل فرد به‌عنوان یک سرخ‌پوست، بیش از پیش مورد غضب قرار گرفت؛ او هم در مراسم اسکار چهل‌وپنجم با برخورد غیرانسانی و توهین‌های برخی از حاضران در مراسم رو‌به‌رو شد و هم بعدا هدف حمله و تهاجم قرار گرفت و از سینما و تلویزیون آمریکا بیرون رانده و مجبور به زندگی در حاشیه جامعه آمریکا گردید.
پنجاه سال از آن زمان گذشته است و آکادمی اسکار، تازه یادش افتاده که برخورد با یکی از صاحبان اصلی سرزمین آمریکا اصلا درست نبوده و قصد دارد ضمن برگزاری یک برنامه برای گفت‌وگو با ساشین لیتل‌فدر که ۱۷ سپتامبر برگزار خواهد شد، از وی به طور رسمی عذرخواهی ‌کند.
گفتنی است، یکی از ابعاد اصلی سینمای‌ هالیوود، تصویر‌سازی جعلی علیه بومیان و ساکنان اصلی سرزمین آمریکا یعنی سرخ‌پوست‌ها و همچنین سیاه‌پوستان بوده است.