kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

کشف محموله 1100 کیلوگرمی ماده مخدر شیشه ورودی از افغانستان توسط گمرک

معاون حقوقی و نظارت گمرک از کشف بزرگ‌ترین محموله مواد مخدر شیشه به وزن یک‌هزار و ۱۱۸ کیلو گرم در جداره‌تانکر سوخت کامیون افغانستانی خبر داد.

به گزارش ایرنا، فریده زبیدی اظهار داشت: به دنبال توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری و ارگان‌های مقابله‌ای از جمله وزارت اطلاعات مبنی بر گسترش جا‌سازی‌های حرفه‌ای مواد مخدر صنعتی به ‌ویژه شیشه در وسایل نقلیه تجاری و شخصی، انواع کالاهای تجاری و به‌خصوص‌تانکرهای خالی ورودی از افغانستان، موضوع با جدیت و به طور ویژه در مبادی رسمی کشور در دستور کار قرار گرفت.
زبیدی افزود: روز دوشنبه با بهره‌گیری از حداقل امکانات موجود مشخص شد که در قسمت زیر‌تانکر کامیون ورودی از افغانستان در گمرک ماهیرود مقدار ۵۴۰ کیلوگرم مخدر شیشه به صورت حرفه‌ای جا‌سازی شده که با کشف موضوع، کامیون توقیف و مواد مکشوفه همراه با گواهینامه رانندگی متهم صادره از افغانستان، گذرنامه، گواهینامه بین‌المللی برای طی مراحل قانونی در اختیار مقامات قضایی و نماینده اداره اطلاعات استان خراسان جنوبی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: گزارش واصله از گمرک ماهیرود در خراسان جنوبی، حاکی از آن است که مربی سگ‌های موادیاب این گمرک، حین انجام وظیفه و به هنگام کنترل و بازرسی یک دستگاه کامیون‌تانکری بنز آکتروز سفید رنگ، به رانندگی تبعه افغانستان  با در نظر گرفتن شاخص‌های خطر و استفاده بهینه از سگ مواد یاب موفق به کشف جا‌سازی حرفه‌ای ۵۴۰ کیلو و ۷۰۰گرم شیشه از این کامیون شد.
معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران گفت: در این کشف حرفه‌ای و بسیار ظریف، قاچاقچیان تعداد ۵۳۵ بسته حاوی ماده مخدر را به صورت بسته طولی مخصوص، طراحی و در فضاهای ذیل‌تانکر قرار داده بودند که با استفاده از دستگاه برش، جوش‌کاری و سنگ فرز، قسمت‌های زیرین‌تانکر برش‌زده شده و جا‌سازی حرفه‌ای نمایان و کشف  شد.
زبیدی ادامه داد: در ادامه بررسی‌های دقیق گمرک ماهیرود، مشخص شد که کامیون بنز آکتروز دیگری به رنگ قرمز، همسفر کامیون اول بوده و پس از کنترل دقیق‌تر مشخص شد که این کامیون نیز دارای جا‌سازی سنگین مواد مخدر است بنابراین با هماهنگی ستاد  گمرک جمهوری اسلامی ایران‌تانکر برش کاری شده و در نتیجه تعداد ۵۹۴ بسته دیگر به وزن ۵۷۸ کیلو و ۱۰۰ گرم شیشه کشف شد.
وی با بیان اینکه در مجموع یک هزار و ۱۱۸ کیلو و ۸۰۰ گرم شیشه از جا‌سازی این دو کامیون کشف شد گفت: این مقدار حدنصاب جدیدی از میزان کشف این نوع مواد مخدر در یک روز را از لحاظ میزان به خود اختصاص داده که تا کنون سابقه نداشته است.