kayhan.ir

کد خبر: ۲۴۷۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
آمریکا میدان نبرد - ۲۸

استبداد آمریکایی در سایه شعار دموکراسی

 
 
 
نویسنده: دکتر جان‌دبلیو. وایتهد
مترجم: دکتر احمد دوست‌محمدی
 
نمونه‌های نقض جزئی قوانین که منجر به برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی شده‌اند شامل افرادی می‌شود که به خاطر رانندگی با اگزوز پرسر و صدا، رانندگی با چراغ جلوی خراب، عدم استفاده از چراغ راهنما، دوچرخه‌سواری بدون یک زنگ با صدای رسا و شرکت در تظاهرات ضدجنگ (فردی که مورد تفتیش بدنی قرار گرفت، به مدت 50 سال راهبه مشیت الهی1 بود) دستگیر شدند. پلیس همچنین برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی را به خاطر صدور چک‌های بی‌محل، تخطی‌های مربوط به رها‌سازی سگ، گزارش کذب به پلیس، کوتاهی در ارائه گواهینامه رانندگی پس از گردش‌ غیرمجاز به چپ، داشتن برگه‌های جریمه پارک پرداخت نشده و مستی‌های آشکار به اجرا گذاشته است. کوتاهی در پرداخت سهم خود به صندوق حمایت از بچه‌های طلاق هم می‌تواند منجر به برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی شود. این موارد فراوان هستند.
لیلا تارانتینو2 در خلال ایست‌های عادی ترافیکی دو بار در برابر چشمان عابران در معرض برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی کنار جاده‌ای قرار گرفت، در حالی که دو دختر او- یک و چهار ساله، داخل اتومبیلش منتظرش بودند.گفته می‌شود که یک مدرسه دولتی در کارولینای شمالی یک پسر 10 ساله را در جست‌وجوی یک اسکناس 20 دلاری که دانش‌آموز دیگری گم کرده بود، علی‌رغم اینکه این پسر دوبار به مسئولان مدرسه گفته بود که پول گمشده نزد وی نیست، برهنه و معاینه بدنی کرده است. بنابر گزارش‌های رسیده، معاون مدرسه به این دانش‌آموز کلاس پنجمی دستور می‌دهد که زیرپوش‌های خود را از تن دربیاورد و او را مورد برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی تعرض‌آمیز قرار می‌دهد. پول گمشده بعداً در کافه تریای مدرسه پیدا شد.
گفته می‌شود مأمور پلیس دانشگاه جورجیا به گمان اینکه ماری کلیتون3 دانشجوی دانشکده فنی این دانشگاه، سعی می‌کرده یک ساندویچ رستوران زنجیره‌ای چیک- فیل- اِی4 را قاچاقی به داخل ورزشگاه فوتبال ببرد، در معرض برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی به بدترین شکل ممکن، قرار داد. هیچ ساندویچ قاچاقی یافت نشد.
جرالد دیکسون5 شصت و نه ساله، پس از این که پسر همسایه را سوار خودروی خود کرد توسط پلیس که گمان می‌کرد او فروشنده موادمخدر باشد، بازداشت و دستبند زده شد (هرچند به خاطر هیچ‌گونه جرمی دستگیر و یا متهم نشده است). پلیس به او دستور داد لباس‌هایش را درآورده، و تمام قسمت‌های خصوصی بدن خود را در معرض دید قرار دهد. هیچ‌گونه ماده مخدر یا قاچاقی یافت نشد.
در شیکاگو یک پسر 15 ساله که از طریق یک مشاور شرط‌بندی مسابقه اسب‌دوانی ناشناس به داشتن موادمخدر متهم شده بود توسط دو نگهبان، یک مأمور پلیس شیکاگو و یک معاون زن، به رختکن برده و مجبور به تفتیش بدنی به زشت‌ترین حالت ممکن شد. هیچ ماده مخدری یافت نشد.
چهار پلیس میلواکی6 به اِعمال معاینه مقعد افراد مظنون در خیابان و ادارات پلیس منطقه در طول چندین سال متهم شدند. در نیمه راه آن سوی کشور، شهر اوکلند،7 کالیفرنیا، با پرداخت 4/6 میلیون دلار به 39 مرد که بین سال‌های 2002 تا 2009 شلوارهای آنها توسط پلیس در خیابان‌ها پایین کشیده شده بود، موافقت کرد.
آنجل دابز8 سی و هشت ساله و خواهرزاده 24 ساله‌اش، آشلی،9 ظاهراً به خاطر بیرون‌انداختن ته سیگار از پنجره خودرو توسط پلیس گشت ایالت تگزاس کنار کشیده شدند. پلیس گشت با اصرار بر اینکه بوی ماری‌جوآنا می‌آید، بازجویی از آنها و جست‌وجوی خودرو را آغاز می‌کند. 
علی‌رغم این واقعیت که هر دو زن منکر کشیدن سیگار یا همراه داشتن هرگونه ماری‌جوآنا شدند، مأمور پلیس یک پلیس گشت‌زن را صدا زد و این پلیس برهنه‌‌سازی و معاینه بدنی را به اجرا گذاشت. هیچ ماری‌جوآنایی یافت نشد.
واقعیت عصر ما
واقعیت عصر ما این است: اگر حکومت تصمیم بگیرد درهای ما را درهم بشکند، به مکالمات تلفنی ما گوش بدهد، ایمیل‌ها و متن پیامک‌های ما را بخواند، ما را به خاطر کاشت سبزیجات در حیاط جلوی خانه خود جریمه کند، به زور از ما خون و بزاق بگیرد و مهبل و مقعد ما را معاینه کند، هیچ‌کاری برای متوقف کردن آنها نمی‌توانیم انجام دهیم. حداقل در آن لحظه خاص نمی‌توانیم.
هنگامی که با یک مأمور حکومتی روبه‌رو هستید. این مأمور نه تنها به طور کامل مسلح و مایل است اول شلیک و بعد سؤال کند، بلکه همچنین به طرز اسف‌باری از این واقعیت غافل است که دارد برای شما کار می‌کند.
این واقعیت غم‌انگیز به سادگی به سراغ ما نیامده. این واقعیت به دلیل اینکه پشت فرمان خوابمان برد، اتفاق افتاد. ما از نظر زیر سؤال بردن و مسئول به حساب آوردن نمایندگان خود برای وفادار ماندن به قانون اساسی موفق نبودیم، در حالی که حکومت در بالای سر ما، به یک قدرت خیره‌کننده‌ای دست یافته است و این چنگ‌اندازی به قدرت را با مقادیر وحشتناکی از توان نظامی و تسلیحاتی تقویت کرده و دادگاه‌ها را مجبور می‌کند تمامی اقدامات آن را مورد تأیید قرار دهد.
با وجود این، هنگامی که گردوغبار فرونشیند و شما فرصت پیدا کنید نفس خود را در سینه حبس کنید، من امیدوارم به خاطر بیاورید که قانون اساسی با این کلمات قشنگ شروع می‌شود: «ما مردم». به عبارت دیگر، بدون ما: صرف شمار ما، زور بازوی ما، اقتصاد ما، حضور جسمی ما در این سرزمین، هیچ‌ حکومتی وجود ندارد. هیچ دولت پلیسی- هیچ‌گونه استبدادی- هیچ‌گونه نقض روزمره حقوق ما، بدون همدستی و ساخت و پاخت‌ ما- بدون غمض عین ما، بالا‌انداختن شانه‌های خود، اجازه پرت کردن حواس ما و سست کردن آگاهی‌های مدنی ما- هم نمی‌تواند وجود داشته باشد.
اگر هر آینه ندای بیدار باشی بوده، این ندا همین حالاست. اما اگر به خوابیدن خود ادامه بدهیم، وقتی که بیدار می‌شویم، این جانور غیرقابل کنترل خواهد بود.
پانوشت‌ها:
1- Divine Providence
2- Leila Tarantino
3- Mary Clayton
4-- Chick- Fil- A یک رستوران زنجیره‌ای غذای آماده در آتلانتای جورجیا است که در تهیه ساندویچ مرغ تخصص دارد
5- Gerald Dickson
6- Milwaukee
7- Oakland
8- Angel Dobbs
9- Ashley